Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 876 ggr
[holypinata]
0

Nervösa, skygga och nyfikna råttor

Hej!
Jag & min sambo har precis köpt två underbart söta råttsystrar. Vi hämtade dom för några dagar sen av en kille som inte kunde ha kvar dom. Dom är födda i juli någon gång. Så dom är runt 6 månader nu.

Den ena är för det mesta väldigt nyfiken men så fort man bara röra sig eller säger något så hajjar hon till jätte snabbt och springer in i huset o gömmer sig.

Medans våran andra är verkligen jätte nervös, skygg och rädd. Hon gör verkligen allt för att försvinna. Hon gnaggde till och med sönder hängmattan så hon kunde krypa in i den för att gömma sig.

Är det någon som kan komma med bra förslag på hur vi ska göra? Vi vet att mandelspån var något av en favorit. Vi klappar dom, då slappnar Katta av när hon är i buren medans Doris försätter att vara hypernervös. Tycker jätte synd om henne att hon inte kan vara avslappnad. Och dom är helst inte ifrån varandra vilket syns väldigt tydligt..

Några bra förslag på hur man tämjer rädda, nervösa o skygga råttor?

loiiizz
0

Lägg ner mycket tid på dom, mys, ät vid dom, prata med dom, ha den i tröjan.. :)

MikkansBuse
0

Gör det roligt men samtidigt mysigt och tryggt för dem först och främst i buren. Ni är inte farliga, det tar tid att visa råttorna det. Mycket tålamod och uppmärksamhet, hellre umgås med dem korta stunder flera ggr om dagen än långa.

[holypinata]
0

#1 Vi bor i en ganska stor etta så dom är alltid i närheten så dom ser oss och vi sitter och pratar med dom!

#2 Jag blir rädd för att den ena (Doris) kommer bli så hyper nervös att hon kan skada sig själv eller bara få ren panik. Det är nästan som hon hyperventilerar och man känner att hjärtat slår jätte snabbt. Vi tar som sagt upp dom några korta stunder om dagen & sen klappar dom o låter dom nosa på oss i buren.
Hoppas det går bra, vi har ju bara haft dom några dagar men har redan sett lite förändring…

Finns det tecken man kan se hos dom om dom blir arga? Nöjda eller något? Har ni några kännetecken ni ser hos era råttor?

loiiizz
0

När mina blir nöjda med något, så springer den ena runt och vill gärna slicka på mina fingrar haha och han knastrar och ploppar med ögonen! När dom blir arga burrar dom upp sig, fräser/piper, piskar med svansen oxh kan även knastra. Detta har bara hänt en gång för mig, vid en introduktion mellan mina killar! :)

[holypinata]
0

Hahah vad söt!! :)
Ja den arga sidan av dom, deras argsinta sida om man säger har jag mest läst om det är så att dom ska bli introducerade för en annan råtta.

Våran ena tjej hon han naffsa till när hon verkligen bli nervös, men som sagt det är bara göra små framsteg hela tiden och komma med nya metoder. Men man märker att mycket händer bara på en dag! Så hon har ju inte bitit så specielt hårt så att det går hål. Bara mer som en varning. Så nu vet man hennes gränser och man får hålla på med henne o prova lite extra. Men när man håller i henne så kurrar hon ihop sig och är inte alls lika nervös!

Man får väll anpassa sig råtta till råtta, dom har ju olika personligheter så det är bara att komma på något som passa deras beteende! :) Eller? :D

loiiizz
0

Jo exakt! Lycka till och testa deras gränser! :)

[holypinata]
0

Tack så mycket!:)