hur få dem kissa i lådan?
Har 2 små damer som är ca 3-4 månader. de bajsar alltid i lådorna i buren. Har 2 st, men kissa är helt omöjligt att få dem att göra i lådorna. De går utanför sina sovhus och kissar. Har lådorna utanför husen där de oftast kissar, men de sätter sig jämta.
Någon med tips.
Jag har det precis likadant med mina tjejer, och jag har faktiskt gett upp. Så jag torkar av hyllplanen varjde dag istället. Så tyvärr hag jag inga tips :)
Mina utsedde helt själva ett kisshörn på ett hyllplan, t.o.m. när jag satt en myspåse där och Isis låg och sov i den gick Luva dit, satte sig på myspåsen och kissade i hörnet. Så jag satte helt enkelt dit en toalåda, och det verkar funka rätt bra. Men sen har jag läst om folk som gjort precis likadant, men att råttorna då flyttat på kisseplatsen och kissat brevid. Så det verkar bero på råttorna själva. De gör som de vill helt enkelt och jag hade tur. Fast sen kissar de på bottenströet också hur som helst.
Har också satt lådan där de oftast kissar, men antingen flyttar de på lådan och kissar jämte eller så byter de hörn.
Får kanske ge upp. De är 3 månader gamla
mina är duktiga på att bajsa i lådan men inte kissa.. Fiffi sitter uppe på över över burens galler (har satt ett mindre galler över de större för att få en högre bur) och då sticker de ut en liten bit så innan hon går ner i buren efter en sovstund i sputniken så sätter hon sig där och kissar -__-" och oftast sover Flisan där under :O men låter roligt när man har "sprutet" när hon kissar xD
// Stephanie och hårbollarna 
jag hade krångel med det med men bara lägga kisset i där och bajset i kisslådorna och rensa varje dag råttor är kräsna som fan eller mina så om jag inte städar i kisslådan kissar dom på hyllplanen :( men om jag rensar ut bajs och kiss och tvättar kisslådorna varje annan dag eller varje dag så kissar dom tillslut där lovar mina kissar ibland någon annan stans men då bara lägger jag i kisslådan så dom vet :)
#5 Hur lyckas man med att lyfta upp kiss och lägga det i en låda? :)
mmm hur får man dem att inte kissa där de sover då…
Annars går de på lådan med både 1&2.
Är det bara att ge upp och ta att de "myskissar där" de är ju det som stinker..
Måste byta hängmatta varannan dag.
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
#7 vet inte heller hur man får slut på det. Byter papper varje daig i buren och hängmattor varannan till var 3e dag annars luktar det.
Går kanske att lyfta upp pappret precis när de kissat och hälla det i lådan då det ofta nlir en ganska rejäl pöl. vet inte har aldrig provat, men ska testa.
hur innan hade jag toalätt spån typ as bra eller såg man för alla kissade där då så man tog spade och la i hur svårt är det :O!!
#9 Aha, mina kissar på hyllplanen, inte botten, alltså inget att lyfta upp det med :)
ok mina göra det med om jag inte byter sandlådan så kissar dom där men torka och tvätta varje gång dom göra det kolla varje dag :) hoppas det blir bättre
Mina Tjejjor kissar så mycket över en natt i sin säng att jag inte kan ha varken hängmatta eller annat ömtåligt material. fått bygga en låda i trä som ja sedan lagt papper i som jag får byta varje dag, och det ahr då redan börjat lukta. någon som vet hur man kan få dem att sluta? :-)
Till #12
Det går nog inte att få dem att sluta kissa där de sover, råttor verkar gilla att göra så helt enkelt. :)
Men jag tycker att du ska byta trälådan mot en i plast som är lätt att tvätta av, trä är hemskt svårt att hålla rent och luktfritt. Hängmattor går ju att använda trots att de blir nedkissade, bara att ha ett litet lager så att man kan byta och tvätta ofta!