Lite frågor kring avel
Ja nu var det inte meningen att jag skulle avla på mina råttor som jag hämtade hem från en tjej för ett par månader sedan pga okänd bakgrund och för lite kunskap/erfarenhet men pga en ouppmärksam matte så rymde ju en av tjejerna in till killarna och nu antar jag att hon är dräktig, eller snarare jag förbereder mig för att hon är det… Hon är 9 månader och de två killarna är över året nu så det var ju åtminstone skönt.
Jag har haft två kullar tidigare när ja var yngre och bodde hemma så jag har lite koll, men eftersom de flesta av er här är väldigt kunniga så har jag lite frågor då det var länge sen och man glömmer :)
På onsdag är det 21 dagar sedan hon rymde in första gången (Ja det hände 3ggr på 3 dygn *skäms*, nu har deras furet tower kommit så nu är det rymningssäkert… Jag flyttade över henne till en egen liten bur idag med endast en matskål, vattenflaska och en plastlåda med lock där hon kan bädda, har lagt in fleexestrimlor samt hushållspapper och tidningsstrimlor. Räcker detta i buren?
Hon får självklart mycket Torrfoder samt frukt och grönt och annat gott…
Jag har inte vägt henne då jag inte har en våg men tycker mig se en liten tendens till mage nu, blir hon rundare de sista dagarna eller varierar det? Börjar hon bädda strax innan nedkomst?
Hon står just nu i samma rum som mina andra tjejer och hanarna ( i datorrummet där vi är mycket), ska hon i stället ha helt lugn och ro och bo i ett eget rum?
Sen har jag en fråga ang färgerna på ev. bebisar… Hanarna är Ag och honan är Ba ambk, kommer ungarna endast bli Ag då om det nu inte finns andra färger bakåt i leden?
Ja, det räcker med matskål, vattenflaska, bebisbo med mycket hushålls/tidiningspapper i bebisburen om du tar ut henne så hon får tillräckligt med stimulans.
Den sista veckan brukar de gå upp i vikt som mest. En del honor börjar boa tidigt när de är dräktiga medans andra honor kan bädda strax innan förlossningen, så det varierar.
Ställ bebisburen i ett annat rum för att honan ska få lugn och ro.
Om hanen är agouti: AA och honan är black: aa, blir alla bebisar Aa, dvs. agouti.
Men om hanen är Aa, dvs är agouti men bär på svart, då blir det både svart och agouti i kullen.
Bär båda föräldrarna på någon annan gemensam gen, kan det även bli andra färger i kullen.
Tack för ditt svar :)