Barberande, lat råtta
Vår 9 månader gamla hane Kiru barberar sig själv på bakbenet, har vi märkt. Eftersom jag hört att barbering tyder på understimulans, miljö eller att de har de tråkigt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt saken.
De bor inte så jättestort, två råttor i en hemmabyggd bur 40 x 100 x 70(höjd), men de får vara ute väldigt mycket och buren är berikad med mycket inredning. Burdörren står nästan alltid öppen. Problemet är att Kiru är en riktig latmask - han är ute i 20 minuter när man öppnar, sedan vill han tillbaka och lägga sig (ska jag tillägga att han är ganska tjock? :P) Försöker ofta busa med honom, jaga honom lite så han får springa av sig. Inget resultat!
De får ofta varierad och rolig färskmat, och ett hemmagjort Torrfoder som också varieras lite då och då.
Vad kan vara tråkigt i Kirus liv? Har ni några tips?
Det behöver inte alltid vara pga det. Ibland verkar det sitta i generna också.
Min råtta som jag nu omplacerat började barbera sig och enligt uppfödaren så är det ofta i den åldern det brukar dyka upp (ca 6 månaders ålder.)
Men det går ju att pröva sig fram. Kanske få jobba lite för maten? Alltså gömma något smaskigt i en toarulle eller något :P
Du kanske kan bära runt honom på axeln och "tvinga" honom att vara med och se massa saker och bli lite trött i huvudet så han inte orkar lägga tid på att barbera? :)
Jag har en liten gallergnagare här hemma som man måste stimulera jätte mycket för att hon ska hålla sig lugn i buren om kvällarna.
Det kan ju vara "samma" beteende fast dom gör utlopp för sin frustration på olika sätt.
Utan att själv ha sett honom kan jag ju tyvärr bara använda den info som ges här (ägarinfo är tyvärr ofta väldigt bristfällig eftersom de inte lägger märke till fina nyanser och inte vet vad som är viktig info så därför vill jag sjäklvklart lämna en stor reservation) men allt tyder på att han använder barbering som smärtlindring.
Stress-barbering (dvs understimulans, överstimulans, "OCD" mm) är en överdrift av den vanliga tvättrutinen och därför är det i princip alltid framtassarna och frambenen som plockas. I detta fall rör det sig om ett bakben, och när det är bakben, mage och andra "konstiga" ställen handlar det nästan uteslutande om smärta. Att slita bort hår gör ju väldigt ont så då svarar kroppen med att producera endorfin, vilket är ett smärtlindrande peptidhormon som binder till samma receptorer som morfin.
Att han, trots att han är ganska ung, väljer att inte utnyttja möjligheten att röra på sig utanför buren och han beskrivs som "lat" och ointresserad av lek är också en stor varningsklocka.
Beroende på vad smärtan kommer ifrån, kan ju såklart eventuell övervikt bidra till eller vidmakthålla smärttillståndet, eller till och med vara dess ursprung.
Har du möljighet att fota honom och benet, gärna så man ser lederna tydligt?
Har nyligen besökt veterinär med honom (dock innan jag såg att han barberade) för hälsokontroll och ingenting tyder på att han har ont, även hans vikt är kollad, enligt veterinären är han bara "matglad". Han är inte ointresserad, han är ofta glad, pigg och mysig, dock går han tillbaka snabbt till buren - just för att han hellre ligger och slappar där. Enligt artikeln här på RiF så är det inte pga smärtlindring utan för att råttan har tråkigt. Alla tips hittils har prövats tidigare, jag antar att jag får ligga i ännu mer med stimulansen. Kan lägga upp en bild så fort jag får möjlighet.
För det första ska man alltid läsa artiklar här på rif med en väldigt stor nypa salt. Barberingsartikeln är ett (av många) exempel på artiklar med grava brister. Att inte ha med smärta som orsak till barbering och att generellt säga att "råttan har tråkigt" är inte ett uppdaterat synsätt på problemet. De av oss som har grundkunskaper i etologi tillsammans med lång erfarenhet av råttor förkastade den teorin att barbering=understimulans redan för 10 år sedan, och vi är också många som sett hur barbering varit första symptom på smärtsamma sjukdomar, t ex honor som barberar nederdelen av magen och några dagar senare börjar blöda ur underlivet eller råttor med ett barberat knä som sedan blir stelt, ömt och svullet.
Att veterinären inte påtalat detta kan dels bero på att smärttillståndet uppkommit efter veterinärbesöket, och dels på att t ex inte en inflammerad led eller benpålagring är någonting som man alltid nödvändigtvis hittar vid en rutinkontroll. Sådant kräver röntgen eller ultraljud. Det händer också att veterinärer missar lättare problem med rörelseapparaten, men sådant brukar massörer och kiropraktorer upptäcka eftersom det är deras specialområde.
Okej, du verkar ha erfarenhet så jag förkastar inte det. Däremot provade jag att känna lite runt det bakbenet och han reagerade inte alls, såg dessutom att han barberar ytterst lite på alla de vanliga ställen på benen han putsar sig. Alltså litegrann på alla ben. Men som sagt, han påvisar ingen smärta alls när man tar på ställena. Däremot tror jag inte att barbering av understimulans är något att förkasta heller, då många erfarna jag pratat med säger att det kan vara en orsak. Skulle vilja få in fler åsikter här från erfarna om vad det kan bero på. Nog för att råttor kan dölja smärta väldigt långt så verkar han frisk som en nötkärna i övrigt. Springer problemfritt runt den tiden han är utanför buren, tills han går och lägger sig.
Han sliter dessutom inte bort håret, han gnager av det så att det bara blir som fjunigt stubb kvar. Det kan alltså inte ge någon större smärta->utsöndring av endorfiner, eller har jag fel? Eftersom han barberar efter nogrannare undersökning litegrann på alla ben så skulle det innebära att han har ont i alla ben. Det verkar inte som att det stämmer överens med Kirus fall för då hade han väl inte sprungit utan hinder? Kan tilläggas att jag sett han barbera sig i över 2 veckor utan förändring i hans hälsa.