konstig päls!
Jag har nyligen blivit förstagångs råttmamma till två fina tjejer. Bakgrund är rätt okänd då han jag fick dom av i sin tur fått dom av en annan. Hur som helst nu i lördags fick vi äntligen hem våra två efterlängtade tjejet från råtthjälpen och det första jag la märke till var vilken fin och len päls dom har. Mina andra tjejers päls är fluffig och står mer rakt ut på vissa ställen är den sträv nästan som någon spillt något i den men dom är badade så det är inte smutts. Annars är pälsen mjuk men inte len. Inte lockig eller vågig, morrhåren är lite böjda. I övrigt är dom pigga och glada. Inge sår, kala fläckar, håravfall eller,kliande……… Någon som har en ide? Tack på förhand

Troligtvis helt normal päls, råtthonors päls brukar vara len och mjuk om de inte är sjuka, smutsiga, dräktiga/har ungar, osv.
Hur pälsen ser ut och pälskvaliten är beror på fet deras päls är, om de är smutspellar som kissat på varandra, hur ofta de badats. Badas de för ofta eller med fel medel så kan de få sträv päls tex.
Sen kan det även skilja mellan råttor, en del har babymjuk päls och andra har lite strävare precis som hos människor. :)
Qui dormit, non peccat
#1 Skönt att höra :-) . Man e ju nybörjare så tänkte det var bäst att fråga, och det blev ju extra märkbart när de två nya töserna kom. Fungerar det att tvätta dom i valpshampoo? Eller finns det något annat?

#2 Finns ingen anledning att tvätta dem alls faktiskt om de inte är väldigt smutsiga. De flesta schampoon som finns är för uttorkande och ibland får man smörja in dem efteråt med tex olja för att de ska bli fina igen. Vilket gör badet rätt onödigt ^^ Tvätta dem med enbart vatten istället om de är väldigt smutsiga eller ta en barnvåtservett och torka dem rena. Det är mildare för pälsarna.
Qui dormit, non peccat
#3 Tänkte mest att dom skulle lukta " oss " . Dom är inte presenterade för de andra två än och då tänkte jag att ju mer dom luktar mej dessto lättare blir det för dom att bli accepterade….men det kanske är dummt tänkt? Och de andra två trodde jag faktiskt att dom var smuttsiga………… men då vet jag ifall det skulle bli nödvändigt igen. Tack för hjälpen :-)

#4 Beror lite på åldern på dem och de du har, yngre råttor är oftast lättare att introducera. Har aldrig tvättat mina annars, de får bara springa runt på mig och få min doft på det viset. Men en del råttor får man bada och verkligen radera deras egen doft för att det ska få.
Annars ett bra trick är att ta vanligt vaniljpulver och smeta ut i pälsarna om man har råttor som är oroliga vid en introducering. Finns ju den del info här på sidan om introducering, vet inte om du läst den? http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor
Qui dormit, non peccat
#5 Jo då har läst den väldigt bra tips :-) . Dom nya luktade mycket det gjorde inte dom två andra men nu e det mys och gos så doften blir rätt. Men det dröjer ett tag till tills det är dax. Dom nya tjejerna måste landa först :-) men kör nog vanilj tricket när dagen kommer!
Om pälsen är sträv och matt kan du stryka råttan medhårs på ryggen och på sidorna. Då avlägsnas döda hår och pälsen blir åter len som sammet :-)
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#7 Ska testa :-) tack tack! Men huvudsaken det inte är något fel då dom.