Mina råttor äter knappt?!
Jag blir så orolig när mina råttor knappt äter något. De har alltid Torrfoder i buren (knäckebröd, osockrade flingor och solrosfrön + färdigblandning med nötter, frön, torkad frukt m.m) vilket de brukar helt ok mycket av, men grönsakerna äter dem nästan ingenting av. Har alltid brocolli, sallad, blomkål och morötter framme men det rör dem knappt
Ibland får de frukt som de verkar uppskatta, fast andra gånger så vill dem inte alls ha. De verkar gilla potatis, men ris, kött, fisk och kyckling äter de inte. Ibland får de i sig lax men det är i princip det enda.
Det som gör mig orolig är att de verkar vara hungriga hela tiden men att de inte blir nöjda med någonting?!?! Vad ska jag göra????????? Vad äter era rättor? Har de någon favoriträtt som verkligen uppskattas? Mina råttor är små, ca 6-7 veckor, finns det något speciellt som råttungar behöver/tycker om? (det här är mina första råttor så har ej erfarenhet sedan tidigare) Uppskattar alla svar!!!!!!!
Leverpastej är nyttigt och går ner hos de flesta :) Hela kokta ägg brukar också vara en stor hit, men gör en liten spricka i skalet så de kommer ini ägget, de kan äta både skal, vita och gula så länge det är kokat :)
Dom är väldigt unga fortfarande, hur länge har du haft dem nu? :)
Mina småtjejer åt inte så värst mycket "främmande" mat när dem först kom hit. Som grönsaker och annat du listade upp.
Trots att dem var handtama och så redan från början så dissade dem alla gottigheter i en vecka eller två, men idag älskar dem nästan allt jag ger dem.
Mina grabbar var hyfsat små när dem kom också, men dem vågade sig på att smaka allt redan från början. Jag tror att det bara handlar om gruppens "tänk" att vara försiktiga med nya saker eller inte. Men detta är bara en gissning från min sida!
#1 Åh okej, leverpastej och ägg. Tack för tipsen!
#2 Jag har haft dem i snart 2 veckor :) Det känns verkligen som att de luktar/smakar på allt men sedan inte vill ha mer och bara dissar allting vilket gör att det känns som om att det fattas någonting eller att de kanske är sjuka. Men det du skriver låter logiskt så jag hoppas det stämmer på mina råttor också.
Vart kommer de ifrån? Små bebisråttor kan ibland försöka undvika att äta saker de inte är vana vid, så om deras uppfödare inte har matat dem med en så varierad kost så kan de vara lite misstänksamma mot "ny" mat. Då du heller inte har någon äldre råtta som kan visa dem att maten är okej så kan det ta lite längre tid för dem att lära sig att äta dessa saker.
Ge dem lite tid – så småningom blir de nog nyfikna nog att smaka mer på det du ger dem och inser att det är gott och näringsrikt.
Du kan även "dela" mat med dem. Om de har förtroende för dig så kommer de känna sig trygga att äta det du äter. När du äter något själv så kan du erbjuda dem att ta en tugga då och då – de känner både lukten av maten i din mun om de sniffar dig runt munnen samt så hamnar ju din saliv på själva maten när du tagit en tugga vilket också är ett tecken för dem att maten är okej. Det är ett trick jag har kört för att få råttor att smaka på saker de varit misstänksamma mot. (numera äter dock min råttor i princip allt jag ger dem då jag redan vant de äldre vid olika mat och alla mina yngre råttor är egenuppfödda och vi är alltid väldigt noga med tt ge så varierad kost som möjligt till våra kullar för att de ska ha lärt sig att äta så många olika saker som möjligt redan innan de flyttar till nytt hem *ler*)
Det låter väldigt vettigt det du säger. Ibland när vi sitter i vardagsrumssoffan och jag äter på något så brukar de sno mat av mig fast när de får samma mat i buren så äter de inte, så jag får väl göra lite mer så. Äta mer tillsammans med dem och visa att maten är okej :) Tack för ditt svar!