Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 903 ggr
[rinrats]
0

Sälja 3 veckors bebbar!

Fick nyss veta att någon ska sälja bebbar då dom precis fyllt 3 veckor!!!!
Jag vet det för att jag känner personen som ska få en unge därifrån.

Åh vad ska jag göra :( Dom har ju precis öppnat ögonen och är beroende av sin mamma :(

[Emma--]
0

Ge information varför ungar bör vara lite längre hos sin mamma.
Mer än så går nog inte att göra eftersom det är lagligt.

[rinrats]
0

#1 Hmm, trodde det var regel på att dom skall vara minst 5 veckor och väga minst 80 gram? Vad jag har lärt mig iallafall :/ Finns det ingen risk att ungarna kan dö?

Ska försöka få tag i personen som har ungarna iallafall. :/

Fridborg
0

#2 Lagar och rekomendationer är oftast inte desamma dessvärre :(

[rinrats]
0

#3 ahh :/ När du säger det så, stackars bebisar Gråter

[Emma--]
0

Nä tyvärr så är det enligt L80 minst 3 veckor som gäller. 
Men vilken vettig person som helst tar nog till sig information om varför 5 veckor är bättre innan dom får byta hem. Samt viktgränsen förstås.

Gäller nog bara att vänligt dela med sig av det man själv lärt sig.

[rinrats]
0

#5 Okej, då hänger jag med :/

Självklart tar jag det coolt när jag skall prata, påhopp och hemsk kretik på en ovetande person som inte förstår något, sånt hjälper inte så bra då har jag en känsla av ^^

Zakaraa
0

Hade för mgi att det var 4 veckor som gällde enligt lagen, tack #5 för upplysningen. Tragiskt är det verkligen att lagen godkänner så pass ungt :/ De har ju inte ens diat klart då!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[rinrats]
0

#7 Det jag mena oxå :( Dom är ju helt beroende av sin mamma och ska flytta ifrån henne och syskon :( Blir ju nästan gråtfärdig här Gråter

silverorm
0

Det är vid den åldern mamman lär ungarna det sociala språket både med andra råttor och människor. Även vad som är ok att äta och dricka. Det enda köparna kan göra är att neka köp tills ungarna är 5 veckor. För bedrövligt att sälja tidigare än så. Förklara snällt för den som har kullen om varför man ska låta ungarna stanna kvar några veckor till och hur viktiga dessa veckor är.

Falurven
0

Kan inte förstå för något i världen att man kan ha så bråttom att få iväg bebbarna! :o Herregud vad oansvarigt…

Mvh Nathalie

[rinrats]
0

Fått tag på henne nu. Ska se vad jag kan göra :D

[rinrats]
0

Hmm okej, hon påstår sig veta vad som är bäst för ungen. Att hon ser vilka som klarar av flytt osv :/

[rinrats]
0

Det var mycket svårare än jag trodde :(
Hon hade även tre kullar just nu om jag förstod allt rätt :/

[rinrats]
0

Jag gillar det inte :O Hon tar mellan 2-4 kullar på en hona :/

[Emma--]
0

Du har gjort allt du kan.
Önskar verkligen att folk skulle låta bli att köpa dom så tidigt :/

[rinrats]
0

Ja men inte alla som vet heller hur det ska vara :/

Xristina
0

Vet du vart hon säljer dem någonstans? I landet alltså

Zakaraa
0

#17 Umeå, finns en annons på blocket

Xristina
0

Det är ju hemskt :(

wintermynta
1

Lite ot nu men hur gamla tror ni zooråttor är när dom tas från sin mamma? Jo dom är också oftast tre veckor men då heter det att man räddar från zoo.

Zakaraa
1

#20 så kan man tänka, men sedan finsn det även väldigt mycket problem med grossistråttor (väljer att kalla dem grossist och inte zooråttor) som kan ha sin grund i att det blivit tagna för tidigt.
Det är en bild jag fått av de grossistråttor jag haft, hur det stämmer för andra kan jag inte svara på så klart.
Men 3 veckor är på tok för tidigt i mina ögon, oavsett om det är privat eller grossistdjur det handlar om.

wintermynta
0

#21 Självklart är det inte oki nånstans utan det var mer förvånande att folk tycker det är så hemskt när det är så det ser ut många ggr.

Zakaraa
0

#22 Det har du rätt i, tror inte det är många som tänker på grossist osv.

Skulle kunna vara en väldigt bra artikel egentligen att ha på RiF. Allt om grossist alltså, så fler får inblick i varför man inte bör stödja den typen av avel, osv. Med hur gamla bebisarna är vid leverans till burik, hur många kullar osv. Någonstans borde man kunna få tag på den informationen kan man tycka så "sanningen kommer ut" (önsketänkande?)

Och, väldigt OT… men kan inte låta bli.. :P Lagen (åldrar, bursmått osv osv) måste ändras >.< Oskyldig