en hane och en hona...
hur länge har du haft dem? har hon redan fått flera kullar?
att föda kull tär mycket på honan, antingen kan du behålla båda fast i olika burar, och i så fall måste du köpa en ny burkompis till de båda, så du har två hanar i en bur och två honor i en. eller så säljer du den ena av dem och skaffar en burkompis till den du har kvar.
att kastrera/sterilisera är inte riskfritt, inte alltid honan överlever. är det värt att ta risken? sedan undrar jag, även om honan är steriliserad, kommer inte hanen vara på henne ändå? och vilja para sig menar jag, jag vet inte, bara en fundering jag har..
fokusera alltid på vad som är bäst för djuren, även om valet kan vara svårt. lycka till! :)
Jag känner inte till något fall här i Sverige där man har kastrerat/steriliserat en honråtta. Och jag tror inte heller någon veterinär skulle göra det.
Vad du kan gör är att kastrera hanen, men det är inte heller att rekomendera. Det är riskfyllt att operera små djur, och inget jag tycker man ska utsätta en råtta för i onödan. Kastrerar gör man bara om man måste, om hanen är dominant och man tror att kastrering kan få honom att lugna ner sig.
Vad du bör göra är att sätta råttorna i olika burar och skaffa likkönade kompisar åt dom. Fast risken är ganska stor att honan redan är dräktig, så kompisar kanske det ploppar ut snart ändå… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Roslagstull i Stockholm kastrerar honor, dock är det dyrt- ca 1600 kr.
Borde det inte vara extremt svårt och riskfyllt att kastrera en hona?
Jag tänker på storleken på djuret och att de måste In i henne för att göra det?
Borde vara mer riskfyllt än att kastrera en hane kan jag tänka mig?
Hade jag varit i din sits TS skulle jag införskaffa kompisar till de båda så du har två flockar. Om det nu inte visar sig att din hona redan är dräktig, vilket är väldigt troligt. Då får du snart burskamrater till båda.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Går dom redan ihop så behöver hon knappast skaffa kompisar, ungar kommer komma som ett brev på posten om dom gått ihop mer än 4 dagar.
Det är en onödig risk att kastrera råttor. Det bör endast göra vid grov dominans, då det är så pass riskfyllt. Antingen lämnar du bort ena råttan, eller så får du ha två flockar.
#1 Jag har haft de i några dagar, de är bara 7 veckor ännu så nu är de inte könsmogna. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra…
#2 Nej nej nej hon har ingen kull hon är bara 7 veckor och en bebis..
#3 okej jag vägrar att lämna bort min lilla bebis och sätta de i olika burar är inget jag vill egentligen men jag får se.
#7 Mina ungar är mellan 8 och 10 veckor gamla och var precis mammor båda två. Du bör sära på dem på en gång, och som de tidigare skrev, så är hon förmodligen redan dräktig.
#4 nej jag tror inte det hon är bara 7 vevkor men har du någon aning om hur gamla de är när de är redo?
Vid 7 veckor är dom allra troligast könsmogna jo. Du måste sära på dom bums och hoppas att skadan inte redan är skedd.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 aj aj aj då:(
Jag håller tummarna för att det inte har hänt, men chansen är stor :/
#13 jag kan inte sära på dem nu men får göra det så fort jag kan :(
Sätt ena i en transportbur så länge då. Råttor blir könmogna vid fem veckors ålder.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#15 min transportbur äär väldigt liten så det ska jag nog inte ..
men hon väger ju nästan ingenting hurska det få plats med ungar där i, och hon lper inte. Jag ha inte heller sett att han har varit på henne.
Det väljer du själv. Är ju antingen det eller ungar :/ Dom väntar tyvärr inte på att läget är bra för oss
Var köpte du dem?
Var det en uppfödare så borde den kunna ta tillbaka den ena och ge dig en ny av rätt kön.
De är könsmogna och kommer att få ungar om du inte särar på dem genast. Det är inte snällt mot honan att hon ska ha ungar när hon själv bara är en unge.
If you fight love, you're always a loser
#19 jo jag vet vill inte att min bebis ska få bebisar själv när hon är liten, nej jag köpte dem på en djuraffär…
Det är inte ultimat, -varken för henne eller ungar att hon blir mamma redan nu. Hon är bara en bebis& inte mentalt mogen för att ta hand om småttingar. (Jämf en 11-årig människa som tekniskt kan bli gravid, -är inte psykiskt mogen att ta hand om ett barn, då hon själv är bara barnet)
Trist för henne sitta i transportburen den tid du inte kan ha henne lös, el i tröjan, tills du fått tag på extrabur, -men förmodligen ett mycket bättre alternativ än att få ungar.
Om jag hade varit i din sits hade jag satt henne i transportburen nu på direkten& första jag gjort då jag vaknat satt igång att kolla Blocket+ skapa annons här på RiF där du efterlyser extrabur att köpa eller låna. (Extrabur är ändå något man behöver ha tillgång till, som tex. sjukbur, så jag hade lika gärna försökt se till att få köpa en.)
Sen kan du besluta huruvida du vill behålla båda el bara ena, -& hur du gör med kompisar till dem/den; vänta på ev bebisar (isf får hanen ändå vänta på kompisar nästan 2mån) -el leta burkamrat/-er direkt.
Tråkigt att djuraffären inte kunde se skillnad på en hona och en hane - det är ju inte särskilt svårt.
Det är alltid bäst att köpa råttor från seriösa uppfödare.
If you fight love, you're always a loser

vart bor du ???
kan ju finnas ngn med en extrabur att låna ut, och ev en uppf som kan hjälpa till vid en ev kull
You can't spell Bitchy without Itchy
Vilken djuraffär var det du köpte dom från?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Jag har aldrig förstått hur man missar att den ena har en jättepung och den andra inte…
Nåväl.
Du får gå tillbaka till djuraffären, jag personligen tycker inte du ska behöva ta hand om ungar du inte bett om, men antagligen kommer de eventuella ungarna bli ormmat,eller så får du ungarna och sparar en hane och placerar om mamman med resten av ungarna. Men att ha råttbebisar är jobbigt.
Men som alla andra säger, dessa två måste säras på BUMS. Ju tidigare desto större tur har du kanske att det inte har blivit något. Och det är helt säkert att han varit på henne fast du inte sett det, du är ju inte med nosen i buren 24/7.
Snälla, sära på dem.. blir ju alldeles nervös, hon är ju bara en bebis. Sätt henne i transportburen, även fast den är liten. Fast hon kanske redan är dräktig.. Om du absolut vill behålla båda, köp en till bur, och om hon inte är dräktig, ska du köpa en hona och en hane till, som sällskap för dem. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Jag har en bur som jag har fixat en kartong och satt i mitten, hon har inte visat några tecken på att hon har en kull, min transportbur har inte kommit så där kan jag inte sätta henne, men hon väger ju bara 100/200 gram…
Min fråga nu var om det går att sterilisera henne, jag ska prata med både djuraffären och en vetrinär och hoppas på det bästa skulle det vara så att hon är dräktig har jag min kompis som hjälper mig… men man får ju hoppas.
Jag tycker att affären ska göra något ge mig lite pengar till att sterilisera hennne eller något… hon kanske redan hade en kull i magen när jag köpte henne inte vet jag de hade haft dem tillsammans sedan en bit innan jul och uppfädaren fanns i Hallsberg nära mig jag kanske borde ta kontakt med henne?
Att kastrera honan anser jag är en mycket dum idé. Kastrera hanen i så fall om du nu känner dig tvungen att göra något. Ett extremt mycket enklare ingrepp.
Råttorna ska säras, två av olika kön ska inte vara tillsammans.
Det enda affären gör är att byta ut råttan mot en ny, finns ingen affär som skulle betala ut så pass mycket pengar för en kastrering.
Eftersom du inte har en bur du kan sätta henne i bör du kontakta någon i din närhet omg. för att låna en bur.
#27 Som folk tidigare sagt så är det ingen vidare idé att sterilisera henne. Oftast märker man på honor att de är dräktiga in i halva dräktigheten så det är nog för tidigt att säga om hon är dräktig eller inte.
Att bli sövd är för alla en risk, även människor. Att söva ett så litet djur som en råtta som dessutom bara är 7 veckor är väldigt svårt och onödigt dyrt.
En djuraffär kommer aldrig betala utan erbjuda att ta tillbaka och erbjuda en hane istället. Speciellt när man inte steriliserar honor.
Det bästa du kan göra just nu är att lämna tillbaka henne, vänta och se om hon är dräktig och spara en av de eventuella ungarna eller skaffa en kompis åt henne eller hanen (förutsatt att du bara vill ha ett kön, vilket är att föredra om man inte vill starta uppfödning eftersom det finns risk för tjuvparningar).
#28 jag har en kartong som jag har satt i mitten av buren så de inte kan träffas, menar inte att djuraffären ska betala allt men lite kan de väl iallafall…
#30 Djuraffären skulle inte betala litegrann ens för en kastrering av hane då deras policy endast är att ta tillbaka om det är något fel på "varan", i detta fall fel kön på en av råttorna. Det är just typiskt såna här fall man ska köpa från uppfödare och inte djuraffärer. Inte för att en uppfödare hade betalat en sterilisering heller, men det hade nog blivit mycket enklare att lösa situationen. Nu vet du det den hårda vägen :)
#31 Jo jag vet men min tanke var att köpa från affär då min kompis hade gjort det och allt blev bra och senare köpa av uppfödare men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.. =)

#30 det tar ganska exakt 3 sekunder för en råtta att tugga igenom en bit kartong…så jag råder dej att lyssna på vad folk skrivit i tråden…djuraffären kommer inte! ge dej ngn ersättning för att du fick hem en hona & en hane, man har en viss skyldighet själv att dubbelkolla om & om igen innan man tar hem nya råttor, så att såna här saker inte händer…
nu frågar jag igen, vart i landet bor du ???
finns som sagt folk som kan hjälpa dej med ditt dilemma, och hjälpa dej om det föds en kull om 2v, för att ta hand om en kull med råttor är svårare än man kan tro
#32 Som sagt, nu har du lärt dig den hårda vägen, men du är inte din kompis och kan i fortsättningen föregå med gott exempel och vända dig till uppfödare direkt ;)
Det är lätt att göra djuraffärsmisstaget första gången, jag har själv gjort det, och precis som du så fick man bara problem utav det.
Mitt bästa tips är att höra av dig till affären och be om att få en hane istället. Att operera en ung frisk råtta är inget varken jag eller säkert en veterinär skulle rekomendera.
Det är lite trist att du valde att köpa från djuraffär trots att bland annat jag, påpekade det att man inte bör stödja grossistavel genom att köpa från affär. Men nu har du som sagt fått lära dig den hårda vägen att man ska undvika djuraffärer samt inte stödja grossist och istället försäka vända sig till personer som vet vad de sysslar med.
Som många av oss påpekat så måste de separeras och sättas i Olika burar, just därför du bör kontakta något i din närhet som kan ha en extra bur att låna ut. I värsta fall Köpa en till bur, en bur som den du har kostar ju inte särskilt mycket då de är hamsterburar. Men det är ju sista utväg, brukar alltid finnas någon som akn hjälpa till med en extrabur.
En kastrering skulle i nuläget inte hjälpa då skadan med största sannolikhet redan är gjort. Råttor blir könsmogna redan vid 5 veckors ålder så en parning har nog redan genomförts, antingen av din hane eller redan i butiken. Tyvärr. Så kastrering skulle oavsett inte hjälpa, bara utsätta dem för en stor risk och kosta mycket pengar.
#33 #34 #35
Jag bor i Örebro, men jag tror jag har löst allt min bebis hane (Tudor) får bo hos min kompis som har 2 hanar, visserligen har hon en väldigt liten bur men ska skaffa en snart, och så köper jag en till hona som får bo med min andra hona December:)
Vet ju inte om hon är dräktig än men det visar ju sig.
#36 om hon är dräktig så behöver du ju inte köpa en hona, behåll en unge istället. Honan ska ändå bo själv när hon har ungar.
Vad bra. Jag hoppas du slipper få ungar och att allt går bra med dina små. :)
//Lamina
# 37 Okej ja det är ju en bra ide kanske, får se.
#38 Tack så mycket ja det hoppas jag med:))
Skönt att det gick att lösa så bra!
Då har du ju även nära att hälsa på killen om han bor hos en vän :)
#41 Jo men det är ju inte gång avstånd så vet ju inte om vi kan ses varje vecka, men nu samtidigt så blir man ju lite ledsen av att lämna bort honom ockå .
läs på allt vad du kan nu, ifall det skulle komma bebisar, så du är förberedd! :)
Det finns flera här på rif som är villiga att svara på frågor och stötta, så var inte rädd för att fråga!
lycka till med allt !
Vilken djuraffär var det du köpte dom från? Var det Arken Zoo?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#43 jag har bestämt mig, jag ska lämna tillbaka henne och få en ny kille:)
#44 Ja det var det.
#45 Så du ska bara lämna tillbaka henne sådär, när hon kanske är dräktig och allt? Försök omplacera henne istället, det är mitt tips!
#46 ja det är ju det jag ska=)
#47 lämna tillbaka till djuraffären?
#44 Man ska dock tänka på att "Arken zoo" är en affärsKedja och inte en enskild affär, vissa kan bara jättedåliga meda nandra är jättebra :) (bara påpekar)
#49 Jo visst är det så:)
#48 nej hon ska till en familj :)
Som sagt så tycker jag absolut inte hon borde lämnas tillbaka till djuraffären, då lämnas hon mest troligen till ett hemskt öde.
#52 nej det skulle jag aldrig riskera henne.

Kolpa, har du pratat med dom på arken zoo ???
tar de ens tillbaka henne & ger dej en ny hane ???
(känner hela personalstyrkan där mkt väl, och det är inget de gärna gör efter man haft djuret mer än en vecka)
Nu är jag lite fundersam, Arken zoo är ju en Kedja. Men ändå verkar det som att 'alla' pratar om Samma butik? Hur vet ni att det är samma ni pratar om? (vad har jag missat?
#54 Ja der är klart jag har pratat med de, de bad också om ursäkt för att de gjort fel, men det är klart att de SÄGER att det var uppfödarens fel jag har ingen aning men jag har pratat med dem :)
#55 Jag har heller ingen aning hehe:)
kolpa, hon kan få flytta till mig.
//Lamina

#55 vi bor i samma stad, och här i örebro finns det bara en arken zoo ;)
#59 ooooooh! DÅ är jag med x)
Japp :)
Jag köpte min lilla Riffe på just den arken zoo som du köpte dom på kolpa, och jag fick en tjej fast jag skulle ha en kille, så då har dom gjort fel två gånger… Jag är faktiskt lite irriterad på dom där…!
#62 Alltså hur kan dom göra så, är de så okunniga så de inte ens ser den STORA skillnaden….
Besviken på dem :(
Ja, jag med! Jag tänkte en gång kanske dom tar fel, men sen vart det ju fel för dig också! Och det var inte ens länge sedan jag köpte min lilla Riffe.. Besviken!
#64 Ja eller hur, hade också hört att min kompis granne eller var det var köpt och fått fel kön, vet inte om det var arken zoo men…
Vad gjorde du med Riffe då?

det handlar om vem ur personalen som hjälper till med att plocka ut råttor ur buren, de har tyvärr bara en råttkunnig i personalen, de andra borde definitivt gå en intensivkurs i könsbestämmning -.-
Hon fick sin kull här hemma hos mig även fast jag inte har någon uppfödning. Försöker fortfarande få sålt på råttorna hon fick, eftersom jag inte har plats att ha tio stycken råttor. Nu har jag sålt Riffe med den enda honan i kullen till en tjej i örebro där dom har det bra! Men alla hanar återstår att sälja..
#66 Ja den som var mest "kunnig" var inte där just den dagen, så det var en annan där en kille som sa att han var duktig…
Men den första jag sa att jag tänkte skaffa råttor till kunde inte hjälpa mig han var sjukt allergisk :S
#65 härligt att du väljer att omplacera henne till en familj och inte tillbaka till djuraffären :) glöm inte bort att informera om att hon ev. är dräktig, och det är nog bra om du omplacerar så snabbt som möjligt, ifall hon är dräktig. det är ju stressande med omplacering, så ju tidigare under dräktigheten, desto bättre ^^
och vad gäller zooaffärer… ja, vad kan man säga? det är sorgligt, riktigt sorgligt att människor utan någon som helst koll får lov att sälja djur. :(
#68 Ja, den som var råttkunnig var inte där heller när jag köpte Riffe, då var det en tjej. Den där killen var där också, som var med dig.

ett tips, om ni ska köpa råttor eller smådjur på arken zoo i örebro ngn gång igen, fråga efter Irina
Även om man inte är råttkunnig så känns det en aning skumt att man inte kan se den stora pungen som hanar har redan vid den åldern.
Det fanns ett fall här på RiF där någon köpte hanar men det visade sig att ena var en hona. Men det fallet var ganska unikt då honan hade någon knöl som såg ut som en pung! Ett fall som det kan man förstå att man såg fel men i vanligt fall ser man ju stor skillnad på honor och hanar vid den åldern (gissar på 4-5veckor?)
Känns lite underligt för mig att man inte ser pungen, eller brist på pung även om man inte är van vid råttor. Men samtidigt är det ju då Änne mer underligt att så många butiker inte ser skillnad. Då undrar jag mer, tittar de ens på djuren de får hem och kollar så att det är rätt kön som de beställt?
När jag hade praktik på Arken Zoo i Gävle så fick jag vid en leverans hjälpa til latt könsbestämma de olika djuren. Och nog blir det fel från grossisterna alltid, vad minst två individer av fel kön så att Grossisterna gör fel är extremt vanligt men butikerna som har Tid att kolla igenom råttorna innan de sätts in i burarna borde ju märka att det finns någonting eller avsaknaden av någonting mellan benen?
Bara en tanke, känns så konstigt att man missar en sån uppenbar utväxt (eller brist på utväxt) om man faktiskt tittar på djuret, råttor är ju extremt lätta att se pungen på?
#72 Jag håller med dig, jag såg det redan första gången, men det konstiga var (som jag inte visste) Att de på arken zoo sa att de kunde fälla in pungen på något konstigt sätt ibland var vad de sa… ?
#73 Minns jag rätt så är kanalen för råttornas kulor öppna hela livet så de kan åka in lite. Men jag har då aldrig hört om ett fall där pungen försvunnit så det ser ut som en hona :P Hörd där Ena kulan åker in lite men aldrig båda
Söt bild du har förresten nu som Avatar :D Är det din nya? :) (om du redan fått en vil lsäga, haha)
#74 Nej de sa att de fälls in helt? konstigt…
Tack:) Nej det är Tudor, min tjejs bror :)
#75 Ah jag som hade för mig att han såg annorlunda ut :O :P Hehe men riktigt röt liten roan ^^ Så han kommer flytta hem igen nu så snart tjejen hittat ett bra hem? :)
Menar du Tudor, han bor hos mig ju :)
Tack:)
Jaha December (Tjejen) det är hon på bilden där uppe om det var den bilden du menade :)
Men om du menade Tudor så bor han hos mig:)

men vänta lite, skulle du inte byta honan mot en hane på Arken zoo ???
eller skulle hon till en familj ?
Placerades inte hanen hos din kompis? (#36)
#79 Jo hon ska till en familj men jag trodde att #76 trodde att Tudor inte bodde hos mig:)
Jag trodde att hanen (Tudor) inte bodde hos dig då du skrivit att han bodde hos din vän i #36. Eftersom du inte hade någon extra bur osv?
Har båda två bott tillsammans hela tiden nu i alla fall?
Så om honan nu ska till en familj, hur ska du då kunna få en ny hane från affären?

#80 är lika förvirrad som du

Hon har varit här & fått en extra bur. Dubbelkollade könen på dem & ja det är en hane & en hona. Honan visade då inga tecken på dräktighet men det kan ju komma senare.
Hoppas det löser sig :)
Ja och tack #84 för att du hade en bur:)

#85 Inga problem :)
Nu har jag tjejen i buren jag fick ac #84 och Tudor samt Elvis (min kompis råtta) i den andra buren :)