Lite småless på att städa burarna...
Hejsan alla råttmänniskor!
Det är så att jag har börjat lessna på att städa råttburarna och skulle verkligen bli glad om ni kunde berätta hur ni gör när ni städar burarna.
Själv så har jag extremt lite fantasi just nu och kommer inte på något roligt att fixa i burarna.
Vad jag har i ena buren: 3 hängmattor, en cykelkorg med massa filtar i, matskålar lite huller ombuller, ett bo och en stege. (Buren är 3 våningar)
Vad jag har i andra: 2 bon, en cykelkorg med filtar, 2 hyllplan, 2 hängmattor ett rör och nå matskålar.
Känner mig väldigt tråkig just nu, kan ha med vintermörkret att göra.
Så berätta hur du städar buren, får insperation, gör för att lyxa till det lite för råttorna eller hur man städar mest effektivt.
Mvh/ Galeux
Fin-fint!!!
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
TIPS
För att göra det så enkelt som möjligt för mig undviker jag plotter och småprylar. Det kan råttorna leka med när de är ute! :)
Jag försöker ha det enkelt, med ytor att springa på. Helst i plast för enkel rengöring.
För att ge dem lite sysselsättning sticker jag in sönderrivet toapapper som de får boa med. Det suger även upp kiss där de ligger och sover vilket är bra.
PROCESSEN
Tar två påsar, en som jag slänger allt tyg i och en där jag slänger allt skräp.
Tar ut alla lösa saker som jag ska tvätta i duschen.
När buren då är tom dammsuger jag upp smulor och sådär för att sedan torka alla ytor.
Tvättar lösa saker i duschen.
Lägger in nytt bottenmaterial, tyger och de rena sakerna.
Klart! :)
BUREN
Jag har mestadels hyllplan i buren vilket förenklar städningen. Förutom alla hyllor har jag en hängmatta, två toaletter och en plastpotta som hus.
#1 #4 #6
Tack så himla mycket! Ska städa burarna nu. Sätta på bra musik, göra som sarakaka skrev och ha en positiv inställning!
:)
Förlåt,men jag kommer och lånar tråden lite, #1, vad är det för bur du har? Den såg jättefin ut! (är galen i vitt…xD)
#8 en savic royal suite, som jag målad om till vit :) den är mörkblå egentligen
#8 Har för mig att hon färgat den själv. :) (Men kan ha fel)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Den blev grymt snygg! :)
#1 #2 #3 #4
När ni har sådär flvetiltar och heltäckande mattor på golvet då måste de ju vara extremt rumsrena som går på toa för när de kissar på mattor oc filtar luktar det ju, hur är det för er?
Förövrigt väldigt snyggt:)
Snyggt också att ha färgtema:)
Många har dörrmattor från IKEA. De kostar 4:- styck och kan tvättas i maskin så att man inte behöver köpa nya. Men eftersom de är så billiga kan man slänga dem och byta ut mot nya om man hellre vill det.
Fleecefiltar kan man också tvätta i maskinen.
Alla råttor är olika men så länge man byter ut allt, vare sig man tvättar eller slänger, så blir det ju alltid rent och fint. Jag tycker att dörrmattorna och fleecefiltarna jag använder har bra uppsugningsförmåga så de råttor som faktiskt kissar lite överallt gör ingen större skada iallafall.
#14 okej:)
jag ändrar lite i botten materialet och har mycket rep och grejer de kan klättra på i min bur vilket uppskattas dock är de aldrgig i buren när jag är hemma har en förkärlek att ligga i sängen och gosa när jag har tid :)
OT: #1 Vad har du för bur? (vet att du gjort om den - men vad heter buren)
/Kram Jennifer
#17 står i inlägg #9 :)
#18 Oj, missa det helt… Men tack! :)
/Kram Jennifer