Montanavoljär
Är denna något att ha?
http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/parakitbur/montana/187856
Tycker den verkar både prisvärd och snygg, iom att taket kan tas bort, den har stora luckor och är inte målad i skrikande tivolifärger (om man tittar på kundfotos, antar att det är färgen antik/platin som är helgrå, de bilder som zooplus själva lagt upp är väl kanske ingen höjdare..) :P
Vad tror ni? Någon som har en sån? Lägg gärna upp en bild isf :)
En bekant har den där. Hon är nöjd men tycker botten ytan är lite liten om hon skulle vilja skaffa fler råttor i framtiden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur många råttor har hon däri?
Tror det är 5, men osäker. Lagligt till 6 råttor.
Det vore hur som helst fullt tillräckligt för mig :P Men visst går man efter bottenyta när man räknar lagliga mått, hur stort skall ett (hyll)plan vara (och höjden däröver) för att man får börja räkna in det som bottenyta?
#4 får inte räkna in hyllplan tyvärr. ende som gäller är bottenytan.
mista höjden måste vara 30cm och allt över det skiter jordbruksverket i hur högt det är. även om nu råttor föredrar höjd.
Vad korkat, egentligen. Om man då delar in buren i två godkända utrymmen (som råkar ligga ovanpå varandra), och öppnar med en liten gångväg därimellan - BORDE inte de gå att räkna då? Om delarna inte är förbundna alls får man väl räkna dem som enskiljda utrymmen som man kan hålla råttor på? Öh, jag förstår om det inte är helt solklart vad jag menar, blev själv lite förvirrad här nu känner jag XD
teoretiskt sett säger lagen nej till det. men är det en ferret tower med lilla hålet i golvet så fick jag ok att räkna det till 2 bottnar.
Ah ja det är ju en liknande situation :) Men oj vad OT vi blev nu, gör kanske ingenting, för en gångs skull var det i min egen tråd :P
Hm, kanske får bli en montanavoljär om det blir fler tåttisar i framtiden, jag skulle ju ABSOLUT inte ha fler och sålde ut alla mina prylar, suck ;)
Den ser nästan exakt ut som min bur( http://kattlycka.se/fagel.html , första på sidan), -som är köpt från http://kattlycka.se/ . (, fast min bur har dubbla bottnar ("Tråg"+galler. Jag använder bara gallret, som jag gjort två hål i, med borrismatta på.) -samt att buren i din länk har stänkskydd& det har inte min.
Måtten är nästan desamma. Min är 58x58 i innermått. "Dina" luckor är nån centimeter större på framsidan.
Det är en snygg bur som funkar utmärkt om råttorna springer mycket fritt& inte grisar ner så mycket i buren. Det är inte så lätt att komma åt inuti pga de små luckorna, så städa den är inte kul, -ens om man har långa armar, så ska råttorna tillbringa mycket tid i buren varje dygn, så skulle jag hellre rekommendera någon annan bur.
Royal suite& liknande modeller tycker jag verkar riktigt bra, fast själv hade jag nog viljat ha fler/ större hyllor/avsatser än de som följer med. Sen ogillar jag att man inte kan fästa något i det främre väggarna, eftersom framsidan är helt öppningsbar. -Samtidigt är det ju det som gör den så lättstädad. Gallertak är praktiskt då man lätt kan fästa inredning där, tex sputnik. I min bur med "hustak" har jag borrat två hål i dendär plåt"skivan" på framsidan under taket& fäst två vingmuttrar med öglor(mot insidan), så man kan fäst en extra hängmatta under tak"nocken".