Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1210 ggr
ihnas
0

Mina råttor bråkar!

Jag skaffade två råttor i dag, men de har bråkats 3 gånger sedan jag fick hem dem.  Det är två honor på 5v och när de bråkar så "kramar" de om varandra jättehårt och ser ut att bita varandra i nacken/halsen. Jag har tittat men ser inga sår iaf.

Just nu så ligger de tillsammans i ett hus och sover på varandra, och de brukar följa efter varandra i buren samt se ut att ha det mysigt tillsammans, så jag förstår inte om de bråkat på riktigt, om det är allvarligt eller om de bara leker? Hur märker man om två råttor ej trivs tillsammans?

Itchy
0

de håller troligen på att göra upp om rangordningen (vem som bestämmer)  håll bara koll så att de inte får några sår, de kommer sluta tjafsa rätt snart

You can't spell Bitchy without Itchy

ihnas
0

Är det säkert? Jag kan inte sova eftersom att de piper hela tiden, och nu så slåss de även lite med tassarna och brottas ser det ut som.

Nyss så bråkade dem, och råttan som brottade ner den andra råttan slog sedan bort henne när hon skulle dricka vatten ur vattenflaskan. Är det normalt?

[Emelie321]
1

Änså länge är det normalt. Som Itchy skrev så håller dem antagligen på att rangordna sig. Det kan ta ett tag, men om en av dem börjar burra upp sig, hacka tänderna, och steppa mot andra, och bita sår upprepade gånger då är det något som är på tok.

Skojbråka kan råttorna hålla på med lite då och då hela livet, men inte så där mycket, så ja, rangordning är det nog eftersom de sover ihop och så :)

ihnas
0

Ja men det låter rimligt. För de leker ju och sover tillsammans och verkar inte vara rädda för varandra eller så. Tack så mycket för svaret!