Oplanerad kull, hur göra?
Jag fick för en vecka sedan hem mina två råtttjejer, som är omkring 9-10 veckor gamla. Jag hade fått veta att de hade varit skilda från hanar sedan de var 4 veckor, men tror inte helt detta stämmer.
Min ena tjej, Sophie, fick idag en kull på än så länge 10 ungar, och jag tror att min andra, Emma, även kommer få en kull snart.
Detta är mina första råttor, och har ingen tidigare erfarenhet av dem. Därför trodde jag först att de kanske var förstoppade eller så, eftersom att de de senaste dagarna har blivit så tjocka. De har ätit en massa och har varit väldigt rastlösa. Men nu ser jag ju varför de har varit så.
Jag undrar, har ni några råd att ge? Jag har särat på dom nu för att ge Sophie lugn och ro att föda, då hon och Emma började bråka mycket så snart Emma kom i närheten.
Finns det något jag kan göra för att underlätta för den nybliva mamman? Bör jag tänka på något inför Emmas kull? Hur många ungar är det normalt att de får?
Kan lägga till att Emma ännu inte har börjat boa osv, utan hon börjar bara bli rejält rund om magen.
Men fy vad oansvarigt av de ansvariga till detta :( Så otroligt unga för att bli mammor :S
Emma ser väldigit gravid ut tycker jag.
Och det är bra att du särat på dem, eftersom det kan stressa upp mamman annars. Hoppas att allt går bra nu även för Emma när/om hon föder!
Ja det tycker jag också. Kommer inte köpa via blovket igen kan jag ju säga. De verkade väldigt seriösa och trevliga innan jag hade köpt tjejerna, men efteråt när jag ringde och bad om råd då Emma blev lite aggresiv mot mig, var de hur otrevliga som helst, och försökte få mig att tro att ungarna endast var 5 veckor (vilket jag ju ser att de uppenbart inte var).
Men nu kan jag bara göra det bästa av situationen. Jag kommer köpa en till bur lite längre fram, så jag kan sära på honorna och hanerna när den tiden kommer.
Men jag är lite orolig, just för att de är så unga. Jag vill gärna underlätta så mycket som möjligt för dem.
Men shit vilken röra!! Hoppas allt går bra… Får man tinga en hona? :-) jag letar efter en bebis till mina tjejer :-)
Jag hoppas det också. Min familj ville att jag skulle "göra mig av med" ungarna (dvs avliva dem med en gång) men jag vägrar göra det. Är inte deras fel att det blev som det blev, så tycker inte de ska lida för den skull.
Ja det kan du få göra. Skapar nog en sida där man kan se deras utvecklng, och så jag kan få lite tips från alla erfarna här inne :)
Nä precis! Jag förstår att dom tänkte så men vi som älskar råttor kan ju inte göra en sån grej (inte med ngt annat djur heller för den delen) Men vad roligt! Har du någon bild på mamman? För det var väl den blivande mamman på bilden.. Vad spännande!! :-)
Nej, vi har haft hundkennel tidigare, och jag jämför det lite med en tjuvparning på hundarna. Man avlivar ju inte valparna då heller, utan hittar bra hem åt dem i stället.
Här är en bild på båda två tillsammans från när jag fick dem för en vecka sedan. Sophie är den vita, som redan har fått ungar, och jag misstänker att Emma, den bruna, kommer föda nu omkring nyår.
Ja vad fina dom är :) jätte mysiga! Nä precis det ser inte ut att vara så lång tid kvar på henne, dom parades säkert nästan samtidigt! Gud vilken konstig säljare det måste varit som inte håller koll ordentligt… Var det ngn från Sthlm? Jag kollar nämligen blocket själv då och då oh slutar inte förvånas över vilka retards det finns som säljer råttor!
Ja, de är från Stockholm. När jag pratade med dem efter jag hade köpt råttorna nämnde hon att alla råttorna bodde i en jätte stor voljär. Så har en liten misstanke att alla bor tillsammans :/ Jag kunde inte heller få komma in och se alla råttorna, utan de valde dem åt mig. Så jag ser det som en varning för framtiden, att vara säker på att dem man köper av är seriösa. Jag ångrar inte mitt köp, då dessa två tjejer är så himla fina och gosiga, men jag önskar att jag hade undersökt mer.
Sophie verkar i alla fall må bra, hon är pigg samt äter och dricker som hon ska. Alla ungarna lever. Det vart 10 stycken :) Jag har inte rört dem så mycket, utan låtit dem vara, men vad jag kunde se verkar det vara flest honor, så det är inga problem att tinga någon iaf. Men vi kan ju hålla kontakten nu medans de växer upp, så kan du få uppdateringar ofta om hur det går för dem. Samt bättre bilder också så klart.
Precis, det lät ju jätte skumt att du inte ens fick välja själv!! Hm ah men man lär sig av sånt och som tur är fick du två fina råttor :-) Men vad roligt, vi kanske kan mailas när bebisarna är stora nog att hälsa på! Så kanske jag kan komma och träffa dom och hitta min lilla tjej :-)
Det tycker jag absolut vi kan göra :)

Men fy så tragiskt, jag är så otroligt trött på alla dessa oseriösa människor där ute som håller på med djur, men antingen inte bryr sig eller inte fattar bättre. (Det är snart 2013, kunskap finns att tillgå precis överallt om det är okunnighet som är anlendingen)
Du verkar dock ha både något bakom pannbenet och en fin inställning till det hela, givetvis ska även oönskade små bebisar få en chans till ett gott liv!
Det finns flera kunniga uppfödare här på sidan som kan hjälpa dig om det dyker upp frågor. Om du vill ha telefonsupport så får du gärna höra av dig till min bästa vän, som sedan ett par år tillbaka är registrerad uppfödare under uppfprefixet Tezzlans. Skicka ett PM isf, så får du numret. :)
Tack så mycket! Det verkar som ett jättebra och kunnigt community, så känner mig mycket tryggare nu efter jag har gått med här :)
Hur gamla bör ungarna förresten vara innan man kan sätta ihop dem igen?
Skulle gissa på att hon är agouti och om tassarna är vita så är täckningen eubk. Köpte du dom från en tjej i Stan?! Isåfall vet jag vem de är och hon är jätte oseriös:-( jag skulle köpa där ifrån men så fick jag sitta i trapphuset och så hadde hon med sig några råttor:S och så sa hon att hon hade en dåter som kunde mycke om uppfödning och att hon bara tar hand om dom:-( men hennes dåter var aldrig hämma så jag blev lite misstänksam Fina råttor iaf:-) hoppas allt går bra!!
Ja tassarna är vita, samt magen och det yttersta av svansen.
Ja precis, det gjorde jag. Hon bor vid Gärdet. Fast tror att det var ett par som hade råttorna, och att killen var den som föder upp dem, och hon bara tar hand om dem.
Man lär sig så länge man lever iaf :)
Tack så mycket! :D Kommer skapa en annan tråd där jag uppdaterar om kullarna :)
Jag tror att jag köpte av dem i torsdags… Det var vid Gärdet och han hade med sig två råttor i trapphuset. Jag tyckte att det var lite misstänkt men råttorna var fina och mådde bra. Han var rätt så trevlig och han verkade bry sig om hur de hade det och så och han pratade en hel del om deras pappa som var väldigt snäll och hur sorgligt det var att lämna ifrån sig ungarna, han verkade väldigt hjärtlig. Men mina har iaf inte blivit gravida… Får jag hoppas o.o
Om han hade ljust skägg kan det nog vara samma.
Jag är rätt säker på att de bryr sig mycket om råttorna, men de var inte speciellt seriösa, om de har "låtit" det här hända 
Haha, jag håller tummarna för att de inte är grevida 
Han hade ljust skägg :/ Hur vet man om den är gravid mer än på magen? Ingen av dem ser särskilt rund ut men de är kanske i ett tidigt stadie…

Bara för att tassarna är vita så är det ingen eubk. Eubk har med magteckningen att göra. Det beror alltså helt på hur magen ser ut.
Agouti är färgen i alla fall. :)
#23 okej, då var det förmodligen samma kille. Jag såg inte att de var gravida tills för ca 5-6 dagar sedan (då jag trodde de hade ätit för mycket och blivit förstoppade), men sen har jag inte någon erfarenhet av dem heller. Så jag vet faktiskt inte :/
#24 Ja, om du ser bilden längre upp i tråden (#2) så ser du att magen är vit :) Men nu vet jag hennes färg iaf :D Tack!

Enligt magteckningen är hon eubk! (european berkshire)
Men Gud det var samma jag skulle köpt av för någon vecka sen!! Var påväg till gärdet då jag pratade med mamman? Amalia hette dottern iaf, dom har ju typ tre fyra annonser om råttor på blocket! Anna och Emil, Amalia och en med namnet Fredrik. Skumt har jag tyckt länge, jag var på väg dit då mamman skulle ringa tillbaka till mig för hon visste inte vilka råttor som fanns kvar men när hon aldrig ringde så sket jag i det å drog hem. Dom verkar skumma tycker jag.
Ja exakt, det var dem. När jag mötte dem var de inte ens hemma, utan de hade tagit med råttorna till en pizzeria där jag fick köpa dem utanför.
Men guuud…. Ah något konstigt är det med dom.
Lite känsla av svarta marknaden över det hela nästan, haha.
Men jag ångrar mig som sagt inte, för då hade jag inte fått dessa två sötnosar. Känner mig mest orolig för deras kullar och att de är så unga nu.