Det som inte skulle hända, hände.
För ett bra tag sen hade jag potetiella planer på att para min kära Lumi men la dom på hyllan eftersom jag inte kände att det var någon bra idé.
Balder är en hane som bor ensam då han inte gillar andra hanar, han bor längst ner i buren och honorna där uppe, det finns absolut ingen chans att de kan komma åt varandra såvida det är via utsidan. Buren har tjejerna aldrig brytt om att försöka ta sig ut ur förrän en vecka sen. Lumi hittade ett ställe hon kunde ta ut ur och när jag fann henne var det försent, hon satt inne hos Balder då hans bur är öppen hela dagarna.
Jag fixade direkt så att hon inte kunde ta sig ut igen men det verkar som om en dejt räckte :/ Lumi är en ganska liten tjej som är 10 månader och jag är väldigt rädd för att någonting kan gå fel.
Jag försöker hitta massa grejer som jag kan ge henne typ laxolja osv, för om någonting går fel kommer jag fan aldrig förlåta mig själv.
Någon som vet vad mer jag kan ge henne?
Tycker du ska kolla med en veterinär om det går att framkalla en spontanabort. Experimentera inte med s.k. huskurer för de har inte önskad effekt men kan ge biverkningar som påverkar honan negativt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
På en råtta? Det tror jag inte är någon bra idé. Vill istället vet vad jag kan ge henne för att göra dräktigheten lättare för henne och förhoppningsvis morverka komplikationer.
vet inte om du har erfarenhet av att ha råttbäsar, men du kan ju kolla med en uppfödare nära dig om hon/han kan assistera dig vid kriser osv?
sedan förlåt, jag började små fnissa då jag uppfattade på #1 att laxolja skulle vara ett abort medel. Måste få sova mera :)
Jo jag har jue haft en tjuvparning tidigare för länge sen och sen en hona som var dräktig när jag fick hem henne. Men Lumi är jue som sagt ganska liten i växten och aldrig brytt sig jätte mkt om mat så funderar på om jag borde sätta henne i en egen bur och försöka få upp henne lite i vikt.
Haha jo det var lite komiskt, förstår inte ritkigt varför eller hur laxolja skulle fungera som abortmedel XD
Vad många såna här trådar det dyker upp här, eller är det bara jag? Lycka till med råttbebisarna och allt runtomkring, hoppas det går bra.
Det är väl sånt som väldigt lätt händer tycker jag. Har hänt mig en gång tidigare och det är ingenting man direkt planerar.
#5 Det är dessvärre mycket lätt hänt om man har råttor av båda könen. Man är trots allt bara människa. Jag själv som är och alltid har varit världens pedant med att räkna så att alla råttor är i buren, kolla så att burarna är hela osv… Misslyckades totalt i somras.
Jag trodde att jag som vanligt hade räknat alla honor efter att jag städat tjejernas burdel… Sedan öppnade jag hanarnas bur och lät dem ha öppet där ett tag innan jag tänkte börja städa deras bur. När jag kom tillbaka in i rummet så ser jag två av mina honor i hanarnas bur. Jag hoppas och ber att det inte hunnit hända något, men ungefär två veckor senare kunde jag inte fortsätta ignorera det. Det var uppenbart. Aili var dräktig… och födde till slut 10, friska och underbara små änglar.
Jag är bara oerhört glad över att inte båda honorna blev på smällen.
Det är lätt hänt,
Tror kanske ni läser in mer i mitt inlägg än vad jag skrev, jag har inga åsikter om huruvida det är lätt hänt eller ej. Jag har aldrig själv haft mer än ett kön åt gången, så har inte behövt fundera i de banorna.
Nu börjar denna tråden dras åt fel håll.
Lätt hänt eller inte….
I naturen parar sig honorna så fort dom börjar löpa… Även om det kanske inte är så bra… Men nog går det säkert bra i dom flesta fallen oxå.
Nu är inte din hona någon unge (ens) uatn tio månader… Första parningen ska man ju göra innan ett år, för sedan så låser ju bäcknet sig. Så än finns det två månader "kvar".
Om du tycker att hon bör öka i vikt så får du ge fetare mat, som tex leverpastej med grädde, potatismos med extra mycket smör. Tänk på att det måste vara bra näring, inte bara fett. Så allt med bra näring+fett, det gör nog underverk!
Är du säker på att hon är dräktig?
#11 Jag är ganska säker då jag känner igen hennes kropp väldigt väl och nu har för det första hennes nipps blivit mörkare och hennes mage är lite större men inte jätte mkt. Sen så var det jue lite mer än en vecka sen det i så fall hände

Att bäckenet låser sig är en gammal svåravliad myt, det är inget du behöver oroa dig för. Hon är i en perfekt ålder för en kull, och så länge hon är frisk i övrigt också så har du inget att oroa dig för på den biten.
God och nyttig mat är allt du ska tänka på i nuläget. Och se till att inga fler honor kan ta sig in till hanen. ;)
Okie tack, nu kan jag lugna mig lite iaf :)
Jo det kunde dom inte förutom på ett ställa då som jag så klart upptäckte försent. Flickorna ska få en ny bur med mindre galleravstånd långt från hanarna så fort den buren kommit tillbaka in i lager :)
Ja, en ny bur kanske är på sin plats… Hi,hi 
För blev det inget denna gång så lär hon rymma iväg igen nästa gång hon löper och/eller har tillfället.
Rymme igen tvekar jag på att hon kan då jag har blockerat det enda stället hon tydligen kan ta sig ut igenom :P HOPPAS JAG
håller tummarna för Lumi :) då ska jag nästan bli farmor då XD haha.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Haha ja, och jag blir typ mormor för 3:dje gången XD
haha xD
Maybe it's not too late
Om jag har räknat ut det rätt så har Lumi gått upp ca 37g sen olyckan skedde vilket var den 4/12 så då lär hon kanske ploppa den 26/12, små juldagskorvar :)
dagen efter min födelsedag XD håller tummarna här hemma:)
Maybe it's not too late
Nu har Lumi 11 dagar efter smygdejtandet gått upp ca 48g :)
Inge bebisar än och hon boar inte, upptäckte nyss att hon blöder dock :/ men hon springer runt precis som vanligt. Hjälp?!
Hallå?! lite hjälp?
Hur många dagar har gått?
24 dagar nu. Klämde försiktigt på hennes mage och tyckte jag kände någonting. men det kan nog bara vara 2 som mest eftersom hon inte alls är värst stor. Hon har heller inte boat någonting och springer runt precis som vanligt
Då är hon över tiden, hur gammal är hon?
Hon är 10 månader
Ok, hm, jag funderade först om det kunde vara missfall, men eftersom hon är över tiden så kan det istället handla om att hon absorberar fostrena om kroppen inte orkar med en graviditet. Men jag är inte tillräckligt kunnig på detta område, så hoppas att någon annan kan svara!
Har det slutat blöda?
Jo det har slutat blöda, verkar inte som hon blödde värst mkt
håller tummarna för lilltjejen:) hur mår hon?
Maybe it's not too late
Hon verkar ändå må rätt bra, hon springer runt en massa som vanlgt men verkar lite slöare :/
Hon äter som hon ska, har dock inte sett henne dricka något vad jag har sett iaf.
tur att hon springer i alla fall. hoppas hon dricker senare då:)
Maybe it's not too late
#33 jo det hoppas jag med eftersom vi inte har någon spruta här hos pojkvännen.
Det finns ingen i Västerås som möjligen skulle kunna hjälpa mig?

Zickan finns i västerås. Kontakta henne om du behöver hjälp