Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 807 ggr
goldcool
5

Intressekoll NY burvoljär

Hej,

Har en kaninuppfödning och hobbyverkstad, i dagarna kognoscerar jag bostads-intresset för andra djurslag. =) Får större verkstad lagom till januari och gör intressekoll / pejlar av intresset.

http://liljedalskaniner.webs.com/burarsljes.htm

Voljär/Bur/Bostad åt rätta? Är detta av intresse någonstans ifrån? Obs! Hade tänkt innebur, se modell allra längst ned den vita som en av prototyperna tänkt att kunna anpassas för råtta. Kan skickas som byggsats.

Prototyp-idé:  Längd x Bredd x Höjd - allt kan anpassa efter önskemål. Kan utformas på en mängd vis och anpassad för råtta, givetvis även vad gäller materialval / tätt sittande nät. Jag är ännu ej van vid dessa charmörer =) vänligen stör er ej att bilder =) är på kaniner. Samt flera bostäder på just dessa bilder avsedda specifikt för kanin.

Bostads/storlekar/voljärer kan anpassas i hög grad enligt önskemål:

Skissade prototyp-exempel (för kanin/marsvin/chinchilla/råtta m fl):

Intressekoll, vänligen hojta med pm om intresse, eller skriv i tråden.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

goldcool
0

=) burens sidor kan såklart ikläs burvägg från botten till önskvärd höjd, detta är 80% färdig prototyp…typ.

goldcool
0

putt

sassa89
0

hur mkt skulle en bur liknande den längst ner gå på å vad är de för mått?!

ceccie
0

Jo den var fin o annolunda. Skulle kunna tänka mig en sådan :-)

goldcool
0

#3  #4   Ja, ju mer jag funderar på nedersta modellen den vita, desto mer tänker jag mig råttor i den. =) En fråga, eftersom råttor är nytt för ts, är vällackat helt slätt furugolv eller helt slät lackad marinplywood en bra botten? Alltså trä som inte släpper igenom någon urin och är lättstädad. För plastbotten skulle jag helst slippa på denna modellen.

Kan tänka mig fin hängande inredning i "loopingen", råttorna klarar väl klättra sig runt i innertaket? =)

#3  Ska kolla material-valen så de är 100% klara, kan flagga redan nu för att den går på mindre än en jenny-bur trots att den är större. Spec mått bilden vit bur: Längd 120cm, Djup 70cm, Höjd 150cm (speciellt höjden skulle nog ändå kapas ca 3dm åtminstone för prisets skull - brb, om man inte vill annat)

Ok rymd för råttor är väl t ex: Längd: 100-120cm, Djup 60-100cm, Höjd: 100-180cm? Går även göra siluettmönster i buren, inristade/insågade, valfria snygga saker.

Kan 13x13mm fyrkants-maskor vara ett okej galler? Är det va?

Alenzi
2

Tänkte bara tipsa TS om http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/rottebur, eftersom så gott som alla köper sina (nya) råttburar där och det är de priserna du kommer konkurrera med. Roligt med lite valmöjligheter, tycker den kupade buren är fin :)

goldcool
0

#6 Tack för länk! Då är vi flera som blir glada. (Även om det var danska kr så sa det en hel del) Sitter och räknar, lägger nog upp på bur-hemsidan sen men kan säga redan nu, blir det inga överraskningar som dyker upp att golvet helst måste vara plexiglas eller annat så känns modellen helgjuten. Mellan 790.- till 1.490.- beroende på storlek, har tre bostäder med kupigt tak på gång mellan 0,24 till 0,84kvm bottenyta och med olika höjd. Frakt tillkommer postens avg.

sassa89
1

Kan du skicka såna stora burar via posten då som privatperson?! Jag är i vilket fall intresserad av en sån bur längst ner, typ 110-130cm hög å med samma bredd å djup.  Är alltså seriöst intresserad om frakt går att lösa då jag bor i sundsvall, skulle ju va bäst m frakt enda hem till dörren oxå då de kan va bökigt å få det ifrån ombudet utan bil hehe ;)

goldcool
0

#8 Yes, jag måste dubbelchecka apropå frakten. 120cm hög och 120cm bred är bra "max-mått" byggandsmässigt, valfri bredd 70cm är både praktiskt och rätt stort ju, tror att posten tar extraavgifter för allting som sticker ut över 1meter långt. Men det finns ju gångjärn och "vik-möjligheter" Exempelvis 140cm behöver bara bli endast 70cm X 2 i paket. =)

Dessa går i alla fall att göra enkla byggsatser av så paket ej behöver bli superstora men väger förstås litegrann så måste dubbelchecka för vikten kostar. Som väl är finns inte bara posten utan även andra.

Nätet kan fästas antingen invändigt om reglarna för ännu smidigare invändig klättring om buren är till råtta? Men funkar även sätta nätet utanpå reglarna.

Jag pm:ar dig senare idag, kan vi mejla stämma av om frakten, fler frågor och så. =) Bäst vi tar det via pm eller mejl kanske.

mvh // Liljedals

Nomad
0

gillar verkligen den vita men är lite fundersam hur den är vid städning. Många råttägare kör med alspån i hela botten och det måste vara lätt att ta ut hela bottenlådan/planet för städning eller eventuellt sopa ut det lätt, buren kanske behöver en högre kant på botten för att det inte ska spilla ut bottenmaterial överallt då den kommer stå innomhus. Halm som man ofta använder till kaniner är lite lättare att få ut än små spån och stannar mer i buren ^^ Tyvärr klarar inte råttor av så många bottenmaterial.  

Men en väldigt fin bur och kan lätt tänka mig köpa en om den bara anpassas lite.  =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Alenzi
0

Det är väl minst lika många, om inte fler, som inte använder sig av strö alls.

Nomad
0

#11 I know, det va därför jag skrev "många" och inte "de flesta" ;)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

goldcool
0

Jo, bilden är "prototyp" så bottenkanten bör göras något högre, kan instämma i det så det inte dräller ut ev bottenmtrl.

En utdragbar botten_kan_vara aktuell och möjlig att välja till, men lite tidsödande att göra. Annars hörde jag i en annan tråd om att det går att "grov-sopa" och sedan plocka bort det finstilta med en bra hand-dammsugare och sedan göra rent. Vissa gör så. =)