aggressiva satkärringar...
Mina små bebis killar skulle gå runt på tanternas bur då BET den yngsta dom. Gick inte hål men han pep till. Sedan testade jag att hålla fram dom mot burgallret där tjejerna ligger och sover och de 2 yngsta kastade sig fram och skulle försöka bita dom.
Blev så ledsen. Mina råttor har alltid varit väldigt snälla och accepterat nya honor utan problem.
Jag har aldrig haft hanar innan så ni som är vana vid både och, är det här ett vanligt beteende?
Blir osäker på om jag vill avla på dom här två honorna nu. De är 3 och 5 månader gamla. Mina "gamlingar" på 1,5 år har inte försökt bita killarna. De har hälsat fint.

Men hallå, vem skulle inte bli förbannad om det kom in en massa tonårskillar i sovrumet när man är totalt oförberedd???
Varför ska killarna introduceras till honorna överhuvudtaget?

Ah, jag gjorde samma misstag som dig en gång när jag skulle introducera nya råttor för varann. du ska absolut INTE låta råttor som inte tillhör "flocken" klättra på deras bur. De försvarar bara sitt revir. så de är inte aggressiva utan anledning, helt normalt råttbeteende. :)
Om du skulle låta dem träffas ute där ingen vart innan skulle de inte vara nåra som helst problem, det kan jag nästan garantera! Iofs bör du nog inte släppa ihop honorna med hanarna hur som.
Hoppas svaret hjälpte något!

I bröjan ska man alltid låta råttorna träffas på en neutral plats som ingen kan se som sitt eget revir. Om de träffas i buren på en gång så är det ett helt naturligt beteende att försvara sig.
Varför låter du honorna och hanarna träffas?

TAck för svaren, skönt att det var ett normalt beteende,vart så himla ledsen om det visat sig att mina tjejer var aggressiva.
Min tanke var att det skulle träffas eftersom jag kommer att lukta av dom andra råttorna och att dem skulle få hälsa nu när killarna inte är könsmogna ännu. Plus att jag just nu har burarna i samma rum pga renovering.
De fick träffas på en neutral plats först och då gick det hur bra som helst. Men sen när killarna var ute och gick upp på buren så attackerade dom 2 yngsta. Tyckte att buren var neutral också eftersom den är ny och dom precis fått flytta in i den.
Men jag får nog tänka om lite.
Borde ha läst på lite mer innan jag fick hem killarna.
Tror mina "gammelråttor" skämt bort mig en hel del med iom att de är så fruktansvärt snälla mot allt och alla.

Det finns ingen anledning att låta hanar och honor träffas bara för att du har dom i samma rum. Det ska inte spela någon som helst roll ifall du luktar annan råtta om händerna. Och hur vet du att hanarna inte är könsmogna ännu? Det kan dom mycket väl vara, man särar ju på hanar och honor när dom är 4,5 veckor gamla eftersom dom blir könsmogna så tidigt!
Låt inte hanar och honor gå tillsammans om du inte vill riskera parningar.

Naturligtvis går dom inte tillsammans och kommer inte att göra. Men könsmogna är dem väl inte förrän runt vecka 7? Tycker det är olika bud hela tiden på det.

Du behöver nog inte bekymra dig över dina råttors reaktion, som verkar helt normal. Könsmognaden kan ske så tidigt som TacoBelle anger och här på iFokus tror jag inte att jag har hört något annat bud. Men det är klart att det kan vara lite individuellt. Jag har dock hört talas om tjuvparningar som skett genom gallret - så se upp!

Råttor kan bli könsmogna så tidigt som vid 4 ½ veckas ålder, men vanligast är runt 5-6 veckor. Så jag tycker inte att du bör låta honorna och hanarna träffas, även om hanarna är unga.
man särar råttbebisarna vid 4½-5veckor just för att de börjar bli könsmogna då. könsmedvetenheten hos hanar kan däremot dröja tills de är omkring 6-7månader men innan dess är de ändå fullt förmögna att para honor om de vill. tänk på att det även skett parningar genom bursgaller också.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/