Vad står dessa förkortningar för?
Jag har haft råttor när jag var yngre och har nu åter igen skaffat några stycken. Har nu börjat intressera mig för genetik/färger m.m, när jag var yngre var det liksom "bara" mysiga husdjur men nu vill jag lära mig mera :) tog över mina 4 tjejer från en person som tröttnat på dom och har fått dessa förkortningar av henne när det gäller färg/teckning, har dock inte hittat alla så jag vet vad de faktiskt står för så ni får jätte gärna hjälpa mig :) Ag ch ut bl ab mm sf ut.
ag = agouti ch ut = champagne untypical bl ab mm = blue (ab vet jag inte) mismarked sf ut = silverfawn untypical Håller på att läsa på om detta så om jag inte minns helt fel så är det så jag skrivit. :)
// Evelina
AB har jag inte heller hört talas om.. hon kanske menar ambk? :) (American Berkshire)
En bild på råttan skulle kunna förenkla det med just hennes teckning :)
Om SF (aldrig hört den förkortningen heller) står för SilverFawn så undrar jag varför det används för SilverFawn heter ju numera Amber?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
När jag har läst på så har jag använt mig dels utav denna sida www.cosmonita.se/standard.html och det står det sf = silverfawn, men det kanske är gammalt? :)
// Evelina
Tack för era svar, jag ska fota alla tjejer så ni får se :-) är just nu på jobbet och kommer vara där tilös på söndag, jobbresa.. Men aguoti förstod jag när jag läste /kolla på bilder… Om jag skulle uttrycka vag jag såg i färgväg på tjejerna så skulle det bli så här: en brun, en som ser svart ut men när man tittar närmare är hon brun i pälsen också och hon har vit mage. Sedan är det två tjejer som är beiga, den ena är mörkare beige med en mörk (röd/brun/beige) fläck på ryggen/nacken och den andra tjejen är ljusare och har vit mage (om jag nu minns rätt, svårt när man inte är hemma) men bilder kommer :-)
Förresten på ab menar hon nog ambk för när jag sökte på det här i forumet så såg jag en råtta som va lik henne :)
2012-12-28 14:26#3 skrivet av ececilia Tack, precis vad jag behöver! :)
Det finns mycket bildtrådar och standard info här på RIF också :) Är här det står att SilverFawn numera heter Amber (variant tråden)
bl ab kan ju eventuellt vara felstavat
om det skulle stått bl ag så står det för Blue Agouti
#8 fast hur kan en Blue agouti vara missmarked?
ab måste ju står för någon teckning flr att mm ska passa in i det hela?
#9 ev felstavat skrev jag 
korrekt, färger som inte stämmer helt överens med Standarden benämns ut som står för untypical medans teckningar som inte stämmer överens med Standarden benämns mm som står för mismarked
#10 så det kanske ska vara bl ag ut menar du?
Elsis_00 kan du inte fotografera dina råttor, så kan vi som vi kan hjälpa dig med vad de har för färg och teckning?
#12 en länk till där vad står? *förvirrad*
Ja vi får står ut tills på söndag innan vi får se någon bild :D (#4) ska bli intressant att se vad det blir för något x)
Hon kanske till och med är en bl ag ut ambk mm ;D så blir alla nöjda, haha!
*edit*
Grodan! Sluta ändra dina inlägg :D Nu ser det ju ut som att jag galet konverserar med mig själv ;) 
Jag hann hem en stund ikväll så här kommer bilderna :) Dock är tjejerna ohanterade och osäkra så bilderna blev inte jätte bra men jag hoppas dom ger något i varje fall…
#16 Agouti - Ag
#17 Vita strumpor… kan tyda på teckning… Ir, Eubk eller Ambk
#19 Amber (fd Silver Fawn)
Amber förkortas Am
untypical tycker jag väl inte direkt, ser helt normal ut i färgen, men observera att det här med ut och mm är mkt beroende på vem som tittar och bedömer färg o teckning!!!
#21 Champagne (Ch) antar jag (jäkligt svårt att avgöra… haha)
#23 Black American berkshire mismarked (Ba ambk mm)
(tycker inte hon är så mm men men)
Tack för alla svar, roligt att det finns så många duktiga… Och ni får gärna spåna vidare i fall ni inte är överrens ;) Jag måste iväg nu men läser i morgon, är intressant att se era svar och åsikter :)
och DÄR hade vi problemet med Bl ab mm :D
Var inte bl (blue) alls utan ba (black) ab måste ha varit ambk men mm tycker jag inte så skulle rent av säga ba ambk på #23 :P
#26 lite nyfiken bara, varför sätter du ut på #23:an, är det för det stod med "mm" i original benämningen TS fick?
#28 ja, bara därför, som jag skrev tycker inte hon är ut
#29 Okej :)
så skrev jag fel också… gah… skrev ut istället för mm…