Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 631 ggr
Temalie
0

Hon kliar sig mycket...

Hej! Idag hämtade jag hem två råttungar. Nyligen lade jag märke till att den ena (vad jag hittills har sätt) kliar sig väldigt mycket. Jag har läst artikeln om ohyra och jag tror inte att det är skabb. Jag kan dock inte titta närmare då båda fortfarande är ganska nervösa efter flytten från mamman. Men eftersom att jag nog måste åka till en veterinär om kliandet fortsätter så skulle jag gärna vilja ha lite tips om bra men billiga veterinärer i Stockholm. Tidigare hade jag en råtta som fick en tumör, veterinären vi åkte till tog 500 kr bara för ett besök och de kunde inte ens fastställa om det var en böld/infektion(eller dyl.) eller en tumör så råttan fick genomgå en operation för att ta bort allt var och vi fick köpa dyra mediciner. Vi gick på totalt tre besök och det slutade med att råttan avlivades för att det var en tumör, som de tidigare sagt att det inte var särskilt stor chans för att det var. Allt det kostade över 3000 och det känns lite surt att ca hälften av det bara var för att vi kom dit så nu skulle jag vilja gå till en veterinär som inte tar så mycket för själva besöket om det skulle visa sig att det inte är nått.

zickan
0

Skulle rekommendera ahlbergs. De brukar ha rätt bra priser.

Hur gamla är dom och hur länge har du haft dom?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Temalie
0

De är ca 6 veckor och jag köpte dem idag men jag vet inte säkert om det är nått eller om det bara var tillfälligt kli :/

zickan
0

Kan vara nya miljön, ny mat och ev stress. Jag skulle rekommendera att vänta av 1-2 veckor och se sedan på om de har några små sår, kliar sig överdrivet, har några vita "pluppar" i pälsen som kan va ägg, eller ser ohyra osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Temalie
0

Okej, tack. Nu behöver jag inte vara lika orolig men jag ska hålla utkik efter tecken på ohyra :)