Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2014 ggr
ylva00
0

Uppfödare på Gotland?

Hej! Jag har tänkt fler köpa råttor hos en uppfödare. Eftersom jag bor på Gotland så ska denne helst oxå bo här. Min mamma kom hem från stan idag och hon hade varit på Zoomarket där de slutat att sälja råttor men däremot kan man beställa. Är det någon här på forumet som föder upp råttor på Gotland?

Hör gärna av dig om du gör det eller om du kan tipsa om någon så blir jag glad!

//Ylva

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

hus-musen
0

Kommer inte på någon som föder upp råttor på gotland, men Pma Zickan här. Hon är gotlänning och åker fram och tillbaka till gotland lite då och då Glad Hon kan säkert tipsa om någon annars!

Qui dormit, non peccat

ylva00
0

Tacktacktack! Zickan, hör av dig please!

zickan
1

Här är jag ;-)

Finns 1 aktiv(visby hellbaijsers) och 1 oaktiv(Black bats) på gotland men kan ev börja snart igen. Den aktiva planeras låna en hane från mig nu snart för en kull. Hon är mest inne på siames och burmes i topp/dumbo, rex och slät. Men planerade kullen är slät och velveteen dumbo.

Jag kommer åka till Visby(skarphäll) helgen efter nyår tror jag. Har själv inget mer än lite 1 åringar som kommit tillbaka för ägarna inte kunnat ha dom kvar. Kan tänka mig att ta med två om du vill känna på.
Beroende på vad jag ska ta med för andra råttor så kanske jag kan ta med nått från annan uppfödare om du hittar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2

Vad sägs om 2 rått tjejer på 3-4 månaders ålder?. De behöver akut hem pga ägaren är allergisk. Inkomer till jourhem hos råtthjälpen nu i dagarna och behöver permanent hem.

Kanske kan vara något? Glad

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ylva00
0

Ja, det kanske skulle vara något, det vill säga om min mamma går med på det just nu då jag egentligen hade tänkt till mars-juni eller så. Vilken ålder brukar råttorna vara när man köper dem i "vanliga" fall? Svarar genast om jag får besked av mamma! Tack så mycket och fortsätt kika in, jag behöver din hjälp! <3

ylva00
0

Mamma sa att vi ska vänta ett tag tills vi fått ording på ekonomi och när vi kan ha råttor, samt min gammeltant kanske vill somna in i lugn och ro utan en massa luddbollar som springer runt i hennes bur, men kan man kanske "beställa" en kull senare? Hör av dig, tack!!!!!Glad

Mezzzanina
0

Hej Ylva! Jag har uppfödning av tamråttor och jag finns på Gotland.Som Zickan skrev tidigare så heter min uppfödning Visby Hellbajsers.Jag har ingen kull just för tillfället men om du inte har bråttom så har jag minst en kull plannerad.Skickar dig ett pm här så att du hittar mig om du vill.Ha det gott nu!

ylva00
0

Tack så HEMSKT MYCKET!!!!!!! Gud, jag får lyckorus, äntligen hittar jag en uppfödare för mig!!! Ja, skicka ett pm till mig sen då, vilka färger/teckningar/hårlag/örontyper hade du? Var det siames och burmes? Vi får se när min tant går bort :( oxå, men då vet jag!!! Kram kram kram!!!

ylva00
0

Var på en foderråtts uppfödning idag, skulle sälja våran skäggagam, fick höra att de hade över femtio råttor och kunde inte låta bli att följa med. Det var bl.a agouti och black hooded, ba hu ro och en del helfärgade fawn och black. hur kan man frysa in såna djur!!! De hade en stooor bur full med ungar, och en mindre med "huvudparet" som de använde att avla med. Honan var agouti hooded och hanen jättestor och ba hu ro. Han bet mig i fingret och det var första gången jag blev biten av en råtta, men behövde bara peta till honom för att flytta på sig, Jag tog det ändå ganska chill när han bet mig, märkte bara ett litet tryck i fingret och när jag skulle klappa honan fick hon lite blod i pälsen… Fick hålla i en mini bäbisråtta som såg ut som lily när hon var liten. Lite svårt att skriva med inplåstrat finger! Love to le rats!!!<3

ceccie
0

Jag var för ett par år sedan på ett liknande ställe i dalarna. Världens vackraste cappeds hade dom.

ylva00
0

Naaaaw!!!!<3

Mezzzanina
2

En frisk sällskapsråtta skall inte bitas.Om råttor hanteras från att de är små och om de blir framavlade med mentalt stabil familj och med friska linjer så skall du kunna få en frisk och snäll råtta som inte bits.  Jag dömmer inte ut folk som fastnar för råttor som de ser som är söta osv, men det är ändå bäst när man vet att råttan kommer från en bra  uppfödning där de har hanterats från starten och är vava med människor.Sedan är det ju väldigt viktigt vad råttan har bakom sig.Har den ärftliga sjukdommar osv. Så mitt råd är att hur söta än  foder råttor är, så vänd er till uppfödare om ni skall skaffa sällskapsråttor.

ylva00
1

Jag vet att man inte skall köpa foderråttor, ville dela med mig lite av mitt besök där. Ägaren sa att han brukade bli biten av hanen en gång och sedan kunde han kela hur mycket han ville med honom. ;-)

Mezzzanina
0

Glad