Checklista för fodervärdar! Blev det bra?
Nu vet inte jag om jag fått med allt. Så snälla säg bara till om något fattas eller är fel. Jag har aldrig haft någon fodervärd men med tanke på att jag inte kan behålla exakt alla råttor så underlättar det verkligen med en fodervärd.
Och eftersom jag inte vet exakt hur det funkar så har jag skrivit upp lite saker som man kanske borde ha?
Ditt ansvar som fodervärd:
*Händer det något skall jag genast kontaktas!
*En uppdatering om råttan minst en gång i månaden.
*Tar hand om råttorna på ett bra sätt.
*Daglig hantering med råttorna.
För att du skall kunna bli en fodervärd innebär vissa regler:
*Att du är lätt att få tag på.
*Visa ett stort intresse för råttor.
*Ett kontrakt skall skrivas under.
*Att jag kan lita på dig.
Eftersom jag vill kunna lita på dig fullt ut gäller dessa punkter:
*Berätta allt om dig (Vart du bor, vad du heter osv)
*Har du råttor eller har haft tidigare?
*Hur mycket kan du om råttor osv.
*Hur kommer råttorna få bo? (Bur, material och placering osv)
*Vad för mat kommer du att ge dem.
*Har du tid och ork med råttorna i ca 3 år?
Som fodervärd erlägger du inte någon köpesumma för råttan och du vårdar råttan som din egen. Men jag som uppfödare får använda råttan i avel enligt överskommelse på kontrakt. Detta kan handla om en viss tid som exempel 12-15 mån på en hona och hela livet på en hane. Eller så kanske vi bara kommer överens om ett visst antal kullar.
Efter att överenskommandet är slut så äger du råttan.
Kontraktet:
*Som fodervärd skall du ha bra kunskap om råttor.
*Om råttan blir sjuk eller avlider är det viktigt att du kontaktar mig. (Detta för att jag skall kunna ha koll på mitt avelsarbete.)
*Tveka inte, hör gärna av dig för mycket än för lite. Ställ gärna frågor som du undrar över något eller bara uppdatera hur det går.
*Är du under 18 år vill jag ha en förälders medgivande.
*Om jag märker att råttan inte sköts rätt tvekar jag inte från att hämta den direkt!
*Råttan får inte sluta som ormmat eller till annat rovdjursmat!
*Råttan kommer få ha minst en burkompis.
*Råttan skall väga minst 300 gram (hona) och minst 500 gram (hane)
*I åldrarna 6 månader (hona) 10 månader (hane)
Jag förväntar mig att du sköter råttan på det bästa sättet. Dvs bra bur med bra bomaterial, bra mat och hemmagjord Torrfoder. Jag vill inte se att det är en liten bur med för många råttor (då tar jag tillbaks råttan!)
Angående avel på råttan:
Som fodervärd betyder det att jag som uppfödare skall kunna ta kullar med råttan i fråga. Vi kan givetvis komma överens när det väl är dags att para en hona om du vill ha ansvaret till den kullen. Eller om det gäller en hane så får du låna honan endast under parning under överenskommelse. I och med detta så betyder det att jag litar på dig fullt ut.
När det gäller ansvar till en kull gäller detta:
*Du matar modern och ungarna rätt.
*Även om du har kullen så sköter jag med kön, teckningar osv på min hemsida.
*Ungarna ska ligga i rätt viktkurva under uppväxten.
Viktkurva till råttungar:
Födelsevikt: 2-6 Gram
En vecka: 10 Gram
Två veckor: 30 Gram
Tre veckor: 50 Gram
Fyra veckor: 60 Gram
Fem veckor: 80 Gram
Sex veckor: Minst 100 Gram!
Med detta kontrakt betyder det att jag litar på dig. Råttan är nu på ditt fullaste ansvar.
När jag var fodervärd åt en avelskatt så stod kattuppfödaren för försäkringen. Vet dock inte om du tycker att det funkar att försäkra flera råttor, det är iaf en kostnad på 450 kr per råtta och år (Sveland).
#1 Hmm, ja där fick jag något att fundera på ^^
Texten var så extremt stor så jag hade svårt att läsa det så om jag missade denna biten så beror det på det :P
Jag är fodervärd åt x antal råttor och enlgit vårt avtal så står ägaren som jag är fodervärd åt för all veterinär kostnad osv då jag var helfoderavtal. Just Helfoder eller Halvfoder är bra att ha med.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Jo, jag kopierade direkt från hemsidan :O
Men iallafall så har du en poäng i det du säger. Jag tänkte inte alls på hel eller halvfoder. Som jag hade tänkt mig var helfoder :) Men bra då kan jag skriva med det oxå ^^
Det kanske kan vara svårt att kräva att råttorna ska ha uppnått en viss vikt vid 6 respektive 10 månaders ålder? Vikten beror ju mycket på genetiska förutsättningar också. Jag hade en hona som aldrig vägde mer än 280-290 gram, trots att hon åt mycket och hade bra hull. Hon var helt enkelt liten till växten. Hennes syster vägde ungefär 380 g som vuxen, och de hade ju samma yttre förutsättningar.
#5 Åh det har du rätt i :/ Ja men då strycker jag det XD