Färg/teckning på denna bebis?
Ingen som vet? :)
Får ursäkta min ivrighet men tycker det är så kul med en bläsad råtta :P
Ser ut som en bläsad hooded, är inte så bra på det där med teckningar :/
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#2 Jag tycker oxå att det ser ut som det. Jag som länge tänkt köpa en bläsad råtta men så kom den upp iallafall i min kull :P
Variegated.
#4 varigated är typ som en dålig hooded då? Jag trodde det var svårt att beskriva men fläckig jäms med ryggraden ryp? :)
#5 Nope. Variegated är en mycket speciell teckning som är mkt svår att avla fram.
Det enda den har gemensamt med Hooded är att den har en "huva" på framkroppen. Skillnaden är att Variegated skall ha Bläs, pannfläck är acceptabelt men Bläs är mest önskvärt. Och det är mkt svårt att få denna bläs att bli snygg, samt att få den vid huvudtaget. Avelsbasen var i Sverige mkt tunn efter att flera linjer med "fatty-eye" avslutades…
Idag är den dock på framfart. Kul. Mera BLÄS åt Variegated och Ambk!!!
På undersidan skall "huvan" ha slips - det ska inte Hooded ha.
Resten av magen skall vara vit.
Bakkroppen skall vara fläckig! Små prickar över hela bakkroppen önskvärt.
snabb, simpel o jätteful teckning, gjord nyss… 
#6 Nu har ju denna pojk inte så mycket prickar på ryggen utan smått som bildar en rand. Ska det klassas som missmarked då?
Gud vad roligt att det kom fram en sån liten plutt. Väl synlig bläs har han oxå :)
I stamtavlan ser jag ingen som har haft bläs men kan dock inte se längre tillbaks på pappan till ungarna, så jag antar att det kommer från honom då :)
Svårt att säga vad färgen bli men jag skulle gissa på mink eller blue iallafall :)
#7 Jag förstod mycket av bilden iallafall ^^
Nu brukar jag inte gå på utställingar då dom håller till en bit bort och jag har inte kunnat resa. Så frågar dig vad du skulle säga om denna lilla plutt ^^
Jag måste ju säga att det känns så kul ^^
#8 Genetiskt så är Variegated och bläsat recessivt. Bägge föräldrar måste vara anlagsbärare. Kan visserligen ev finnas dominant bläsat eller så är jag bara förvirrad… lol
Vad är det för stamtavla då? Sånt är ju alltid skoj!
#9 Bra. Det är ju så med just Variegated, en teckning säger mer än ord. Skulle tro att Variegated skall se ut så i många föreningar jorden över, men är inte helt säker. Finland, Sverige och England har den Standarden i a f. Sedan hur de dömer… det är svårt att veta… Alla domare är olika.
Jag skulle gett den medelbra betyg. En råtta som man ser vad det är direkt är att uppskatta. Sedan blir det väl lite avdrag för sned bläs och för lite fläckar samt att de fläckar som finns bildar en sadel… MEN observera, jag är inte domare… Kommer aldrig bli. Det är på tok för tråkigt att döma Standard! (Är Standarddomare på möss)
#10 Här är stamtavlan som jag suttit och knåpat ihop. Jag lyckades aldrig få tag på uppfödaren till den som är pappan. Visserligen försöker jag fortfarande hitta den uppfödaren :)
Näe men det är ju bara kul och höra vad andra säger iallafall :)
Om jag nu behåller plutten och avlar vidare är chansen större att lyckas få fler sånna? Eller måste den andra föräldern oxå vara det eller ha det längre tillbaks i släkten? Detta med bläs och varigated är verkligen nytt för mig så passar på och frågar :)
#11 Nä, där syns inte mycket. Men hur kan man vara säker på att de som står som Hooded och Eubk är det? 
Är några av råttorna i stammen reggade?
Jag rekommenderar att du parar parveln, om han duger för avel dvs, med en variegated alt ambk med bläs. Eller en eubk/irish som har ambk/variegated ett steg bak i stammen.
#12 Hmm, ja du XD jag har bara följt det andra skrivit :)
Ska forska mer i det där och så hoppas jag att han blir avelsduglig :)
Skulle inte sitta helt fel att avla fram sånna sötisar :P
det finns kanske foton på några i stammen?
Fint. Gillar**
Syns dock inte något som kan visa bart variegated-genen kommer ifrån. Det kan man ju också strunta i… Nu finns en variegated och det är ju kul!
#16 Ja det känns verkligen kul :)
Blir kul och se vad han blir för färg när pälsen syns lite mer ^^

Du har ju roan där bakom, så det kan vara en striped roan oxå. Kan slå igenom många generationer senare, men det märks ju så fort pyret blir lite större 
Qui dormit, non peccat
#18 Jo jag har hört att det kan finnas roan som ser ut så men jag har då aldrig varit med om maken. Med ett sånt litet fjutt streck på ryggen, nja känns inte troligt då :/ Men visst vi får se hur han blir när han växt på sig lite :)

#19 Sett flera sånna striped roans, inte alls ovanligt att de kan ha en bruten rand. Men en varigatet lr vad som är ju roligare 
Qui dormit, non peccat
Det är nåt speciellt med bläsade råttor.
Det ser ut som ett smalt sträck på min skärm. Från nosen o snett öppåt.
#22 Hooooodeeeed!!! Tror jag iallafall att de flesta är…
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Hmm, 4 av dem är nog det :) hooded alltså :)
Nä, tre är nog bara det
och två är variegated
Alla väger mellan 18-21 gram :)
Dom är 8 dagar gamla nu :)
Ingen som vet färgerna på dem?