Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 9877 ggr
[lucke]
2

Råttors ljud

Vilka olika ljud kan råttor ha för sig (förutom pipande) och vad betyder dessa ljud?

zyrsan
1

Well.. forskare diskuterar ju olika saker, men här är en som föreslår att råttor skrattar.

http://www.youtube.com/watch?v=j-admRGFVNM

Som det ser ut på videon så bus-bråkar han med råttan. Jag har inte själv gjort dessa studier, men jag vet att delfiner övar på att bråka/kaxa/visa dominans när de är sub-adulter. För att den de utsätter bråket/kaxet/dominansen för inte ska slå ner dem totalt lägger de till ett "skojja bara" ljud efteråt. Det kan te sig lite som att delfinen simmar fram till en annan delfin och säger (i beteende och läte):
"Din J**a idiotiska fula krake till skitstövel - SKOJJA BARA Flört"

Detta för att de ska veta hur man gör när man verkligen vill säga det till en delfin..

Om rått-mannen känner till dessa studier eller har tolkat in dem i hans resultat vet jag inte. Men att rådisar kommunicerar med ultraljud vet man.

[lucke]
0

Intressant video… Andra ljud då, som vi kan höra?

KickanW
0

Knaster. När de tuggar med tänderna. Det är (i nästan alla situationer) positivt. Ett mysljud.

Rossel. Ljud från lungorna. Ungefär som människors hosta. Beror oftast på förkylning eller annan sjukdom.

Jag kommer faktiskt inte på fler ljud. Råttor är väldigt tysta djur.

mikeiko
0

Hicka…eller låter de då? Eller bara liksom rycker till?

KickanW
0

De gånger mina råttor haft hicka har de bara ryckt till.

[pepparkatt]1
0

Min råtta har börjat med ett ljud precis nu bara i några dagar, aldrig hört det förut och trodde först att ho var förkyld men lyssnar noga nu sen igår och hon andas normalt genom nosen! Det är när jag kommer till buren eller har henne ute som hon låter och kan inte riktigt beskriva det faktiskt! Hur låter det när dom gör med tänderna? Mina andra råttor är knäpptysta förutom pip när dom myser, tvättar varann och tjaffsar :-p Det låter liksom som att hon pratar typ? Vore kul om någon visste :-)

Grodan
0

Jag kallar inte vässa tänderna mot varandra för knaster. Är det det Ni kallar för knaster?

Vässar tänderna gör råttan för att inte tänderna skall bli för långa (eftersom de har öppna rötter och växer hela tiden), genom att snabbt gnida dem mot varandra. Jag har kallat det för att gnissla tänder eller vässa tänder.

Jag vet att man i många år även tycker att det här är ett trivselljud och beteende, men betänk att råttan vässar sina tänder vid många olika tillfällen. Hon kan göra det mycket högljutt och tydligt när hon är arg. Det är då en förberedelse till att bita, eller bara ett hot att hon kan komma att bitas.

#6 Brummar kanske? Brumma är ett rytmiskt ljud (det är några sekunders paus mellan lätena) och påminner mycket om kaniners upphetsningsbrummande och är i princip samma sak.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[pepparkatt]1
0

Ja mer brummande kanske, det låter inte som att hon är rädd eller arg och visar inga tecken på sånt heller. Mer som en kanin kanske som bara har små ljud för sig. Hoppas iaf det är ngt sånt eller att hon helt enkelt är glad för det är hon i övrigt heeelt underbar :-)