Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 526 ggr
deeremf
0

kommer det en blocketvåg? (OT)

Hej

Ser på nyheterna och de pratar om husdjur som folk har köpt i julklapp och köpt utan att veta vad djuren ska ha för behov, städa i buren osv.

Betyder det att det kommer en blocketvåg av husdjur varje år?

Itchy
0

tyvärr ja

You can't spell Bitchy without Itchy

RåttanElin
0

ser på samma sak ucsh

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Zakaraa
0

Inte helt ovanligt tyvärr :/
Förstår inte hur man tänker när man köper djur i julklapp eller presenter! (om det inte är som för mig då jag valde ut min julklapp förra året som var tre råttor xD)

Vi omhändertog en hamster förra året som var en julklapp… han dock tyvärr i mina händer för några månader sedan. Vet inte hur gammal han var..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Emma--]
1

Förstår inte hur man kan tänka att djur är bra att ge bort i julklapp. Så länge man inte vet 100% att personen vill ha djuret och vet hur man kan ta hand om det. 

Vet en som fick en vattensköldpadda utan att någonsin ha tänkt tanken att han ville ha en. Hans kompisar tyckte väl det var roligt. Den sköldpaddan lever inte idag..

Eller en som fyllde typ 40 eller vad det nu var och alla gick ihop och köpte en minigris åt honom. En vuxen minigris. Han var INTE glad över det. Grisen fick flytta till en djurpark.

Och en annan fick en hamster, som också snabbt fick omplaceras just för att personen inte alls ville ha en hamster.

ceccie
0

Jag har fått förfrågningar om jag kan ha kullar för lev till jul. Men nej…

[Em_I_Am]
0

Jag tycker det är heeelt okej om föräldrar hör av sig och säger att de vill ge sitt barn tex hamstrar som jag avlar. OM detta är något barnet verkligen önskar sig.
Sen är det min uppgift som uppfödare att förhöra mig om hur delaktiga de själva kommer vara, hur mycket de läst på om skötsel och ge dom rätt och bra information.
Stämmer allt det tycker jag det är jättehärligt att sälja djur som presenter. Det är inte länge sen en tjej fick bur och tillbehör på sin födelsedag och någon dag efter kom hela familjen hit och valde ut sina bebisar. Föräldrarna va väldigt engagerade och pålästa och flickan va sååå himla lycklig <3

Däremot hade jag inte sålt till någons kompis som vill överraska någon, en annan vuxen som ska ge bort till annan vuxen osv. När det gäller föräldrar som köper till sina barn är det en helt annan sak.

Så länge det finns oansvariga och oseriösa uppfödare finns det oseriösa och oseriösa köpare/ägare. Ingen vettig uppfödare säljer ett djur till ett gäng polare som tänker ge bort djuret i present utan att den nya ägaren verkligen vill ha det djuret.

Cederin
0

Såg en bekant till mig på facebook som precis köpt 2 gerbiler till sin riktigt unga dotter. Helt fel bur och underlag, litet hjul i och så :/ Känns som att det ofta är impulsköp runt jul för att barnet ska ha gulliga djur liksom.

Medarbetare på Naglar och Hår

regskylt
0

#7 inte så konstigt att personen köpt fel bur och hjul till då årets julkalender har en geribil med som bor i en plastig hamsterbur med springhjul i… Tragiskt verkligen.

Jag har även själv fått förfrågningar från gamla bekanta på facebook om jag har någon "kull på g" så de kan ge råttor till folk till jul.. detaljen är ju att jag inte ens föder upp utan har haft två kullar från parade honor från affärer.

Grodan
4

I januari/februari kommer mkt bortskänkes på blocket…

Jag har inte annonserat på blocket nu i december pga detta, samt för att jag aldrig får se råttorna igen. De kommer och hämtar och sedan är det inget mer. Flera råttor försvinner bara… POFF väck… Jag klarar inte av det. Jag vill sälja till SRS-medlemmar. Jag vill se mina bebisar växa upp, tävla i PC, i agility osv osv…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiiiyah
0