Speciell mat till råttungar?
Hej!
Jag har haft råttor i 3-4 år och jag är van vid att mata dem med en foderblandning, lite färska grönsaker/frukt och ibland kött.
Nu har jag tänkt köpa två råttungar och jag läste nyligen att växande råttor ska ha speciell mat. Vad ska jag ge dem och hur ofta?
Jag skule vara mycket tacksam för svar 
Någon som vet?
Om du vill göra det lätt för dig kan du köpa barnmatsburkar o ge dem, även fullkornsvälling. Annars är det vanlig husmanskost som gäller. 
Okej, så det är inget riktigt speciellt de behöver? :)

Inget specifikt mer än vad andra råttor behöver, men eftersom de växer så se till att de har alla vitaminer, nyttiga fetter, proteiner och kolhydrater, kalcium, magnesium, selen osv. Färskmat kan man gärna ge 2 gånger om dagen till småttingar.
Qui dormit, non peccat
Jag rekommenderar färska grönsaker, kött och fisk. Råkost. Allt från hela kostcirkeln. Allt som är nyttigt. Inga halv- eller helfabrikat om det inte kan undvikas.
Bra Torrfoder som de alltid har tillgång till är mkt viktigt. Jag rekommenderar att du blandar detta själv genom att köpa säd, fröer och nötter mm. Inte müsli eller annat som är i grynform. Hel havre med skal gärna, hel vete och lätt krossad korn med skal - detta kan du köpa av råttuppfödare som har sånt hemma eller tillsammans med andra råttägare, dela storpack från Lantmännen/Granngården, eftersom det är nyttigast!!!
Tack för all information, den kommer komma till användning