Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 354 ggr
Story
0

Personlighetsförändring?

Jag har tre stycken råttflickor som är approximativt 2-3 månader gamla. De kommer inte från samma kull då jag köpt dem i djuraffär och därför är den ena lite äldre än de andra två.

Den äldsta råttan, Wednesday, fick en infektion i kroppen för ungefär en månad sedan och då besökte vi en veterinär. Denna ordinerade pencillin och under besöket berömde hon Wednesday och sade att hon var en ovanligt social och trevlig råtta.

Nu har hon förändrats under den senaste veckan. Hon vill inte bli klappad på, är rastlös (dock har hon alltid varit mer av en utforskare/äventyrare än en kelgris) och bits- något hon ALDRIG gjort tidigare.. inte riktigt hårt men ändå så att det gör lite ont. Hon vill inte heller att man håller henne men verkar ändå inte ha ont någonstans. Hon kommer väldigt bra överrens med sina två kompisar, Odd Molly och Winnie, och bor i en lugn, kattfri miljö och får både bra mat och stimulans.

Jag har upptäckt att jag är en riktig höns-mamma och går därför och oroar mig en hel del för det här.ag läste att allt detta kan vara symptom på stress. Annars har jag funderat på om det helt enkelt har att göra med att alla tre är i "puberteten" och därför skapar sina olika rangordningar och att det endast är det som det handlar om.

Har någon därute upplevt något liknande med sina råttor? Har någon tips?

Tacksam för svar!!

Story
0

Kan tillägga att hon fortfarande kommer fram och hälsar då man närmar sig buren men att hon ibland "skriker" när man håller henne trots att jag varken klämmer eller håller för hårt (tror jag). Det här är mina första råttor.

Daydreams
0

Jättesvårt att säga ngt om varför men det låter ju som att hon har ont. Jag hade tagit henne till en veterinär. Känn efter om du kan känna ngn knöl på henne.