knaper månad - råttmat
Jag har en liten ekonomisk kris nu på händerna då det blivit lite krångel, och därför fått dra in på en del. Och jag funderar på att blanda i lite hundmat i råttornas Torrfoder för att ge dom lite mer variation
MEN jag minns inte om man kunde göra det eller inte :/ har för mig att det var nåt krux med hundfoder om det inte var vegetabiliskt. Nån får gärna fylla på med information där
ännu en fråga jag har är vad kan jag fylla på med i torrfodret?
har musliblandning , lite torkat frukt ( inte massor ), Quinoa, rispuffar, cornflakes, och bovete
har tagit bort pumpafrön och solrosfrön då det är ( tyvärr… ) sockrade bananer i muslin.
Jag gjorde misstaget att ge hundfoder med mycket proteiner i, det resulterade i dåliga magar och en stinkande bur.
När jag har det riktigt knapert får de Icas Eko-müsli, de har inte massa konstiga torkade frukter i sig, ett pkt kostar runt 16 kr. För mina 5 killar räcker den ett tag iaf. Det enda dåliga med den är att den saknar korn har jag för mig att det var. Sedan har jag fyllt på med osaltade jordnötter och solrosfrön.
Till färskfodret brukar jag kolla både åt mig själv och rådisarna på reklamen, kör på veckans rea-erbjudanden :P Min mamma e konstant fattig, men hon kör på en liten random köttbit, ärtor, broccoli, lite olika grönsaker, äpple och lite vad som hon kan hitta.

Mina får hundfoder iblandat när jag orkar köpa, men lite hög proteinhalt, 30%. Har aldrig haft problem med illaluktande bajs eller diareer.
Men mina äter exakt allt oxå utan problem, oavsett om de är ungar eller vuxna eller gamlingar.
Hur många har du?
Musliblandning på ica kostar 16 kr. blanda ut med hundfoder så klarar de sig bra på det.
Grönsaker är inte så dyrt, ärtor majs, broccoli finns ju fryst där 1 kg kostar 20 kr PÅ ICA. finns billigare oxå förståss. Proteinet får de ju via hundfodret, annars kan du ge rå äggula.
Qui dormit, non peccat
Min äldsta råtta har ätit hundmat i hela sitt liv… han är snart 3år. Så inte anser jag det som någon stor fara. Ni behöver ju inte ta hundmaten som innehåller mest protein? + Animalisk föda är ju något rovdjur ska ha.
Självklart ger jag mina råttor färskmat och blandar ut hundmaten med andra torrvaror som man har i hemmet :)
Mvh. Sanne & Djuren
Jag måste fått tag på ett riktigt dåligt hundfoder :/ Underligt, det var svindyrt!

#5 Vad hade du för märke?
Qui dormit, non peccat
Icas premium foder, men den kostade 62 kr, efter 30% rabatt :S

Okii har aldrig använt det. Brukar köra beneful med lax, det älskar pojkarna. Köpte något annat oxå, i en grön påse som går ner.
Euroshoppers egna ratar både råttorna och hunden. Frolic funkar däremot konstigt nog bra.
Qui dormit, non peccat
Jag ger råttorna av samma mat som hunden äter, Magnussons. Blandar dock inte i torrfodret utan de får ett par bitar då och då.
Frolic skulle jag inte ge till varken hund eller råttor! Det innehåller inte mycket nyttigheter, men en hel del soja och salt som jag helst inte vill att de äter.
Angående billig mat: Om man frågar i den manuella disken i affären kan man ofta få köpa spillbitar av kött och fisk väldigt billigt!
Jag köper Axess hundfoder till mina råttor :)
Mvh. Sanne & Djuren
Det här är hundfodret vi använder : http://www.bozita.com/sv/Bozita/Produktgrupper/Bozita-torrfoder/Bozita-sensitive/
skulle det vara dumt? om det är för högt protein kanske man bara kan dra ner på hur mycket man lägger i?
Enda Ica muslit jag fann som inte var jätte dyrt var ett ICA musli, men det var inte eco och bananerna där i var sockrade och honungdragerade.Får se om jag kanske finner nästa gång just den du nämner :/ ICA maxi har ju så jäkla sor butik så jag tycker det är lätt att förvirra bort sig
Färskfodret tror jag inte är så farligt, dom brukar få köttrens osv, vi är väldigt duktiga på att laga mat från scratch. Ska göra hel kyckling snart, så då brukar vi spara skrovet, koka buljong och sedan ge råttorna benen :3( märg är gott hälsar Bly )
Jag har 5 stycken pojkar
Om det är den som har frukt i sig så är det nog den jag köpte idag, tror den hade special pris tom? är mest orolig att jag har för lite saker i blandningen. Rå äggula måste jag prova nån gång, om inte annat ska det vara bra för päls va? jag vet att mamma brukar ordinera olja och äggula för hund/katt som har dålig päls?( kan iofs vara oljan )
Det tror jag att jag måste prova och se!
Mina får ofta hundmat i torrfodret. Tar från mina hundars foder. Aldrig haft problem med mage eller lukt. Ende gången det var lite lukt problem, var när jag körde axa billigt piss foder. Min ena hund är lite känslig så det är bara bra hundfoder som fungerar här hemma. Annars är hunden dålig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu tar jag upp en gammal tråd jag hittade här. Mamma köper något relaivt dyrt foder från animail (väntar på svar vad de heter) jag brukar dela bitarna i två och se till att de inte får för mycket varje gång (de har en förmåga att lägga sig längst upp i fodret) men, till min fråga.
Har inte märkt några dåliga magar, men det luktar ganska illa, men funderar på om det var för att denna påsen med toalett luktade lite mer illa än vad det brukar?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

#13 Nee troligtvis maten, just färdigt foder kan verkligen få råttorna att stinka.
Qui dormit, non peccat

Jag slänger i hundtorrfoder (får gratispåsar hela tiden), lite okokta makaroner, hårt bröd får att spä ut.
Mina har alltid hundfoder i sin blandning. Ofta eukanuba av oliak sorter (våra 4 hundar äter 4 olika foder från eukanuba -.-)
Aldrig haft problem med det och det är populärt.
Jag kör på Teratos foderblandning (recept finns här på RIF) minus en eller två ingredienser så jag inte kan hitta dem i butik.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Bra att man kan blanda i okokta makaroner.
#14 oj jag skrev otydligt. Jag syftade på hundmaten i mitt inlägg. jag blandar teratos blandning.
Det är detta jag har i:
http://animail.se/arion-dog-salmon-rice-15-kg.html
#15 men sväller inte okokta makaroner i magen?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag ger mina hundar ett foder som ligger på 30/20, på tok för kraftigt för råttor. Dock norpar de gärna av det om de hittar någon kula och jag kan ge det som godis emellanåt.
Har däremot gett det till dräktiga och digivande honor.