Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1355 ggr
ylva00
0

Dagens meny: VET INTE??!!!!

Hej, jag har ett litet problem. Jag ger min råtta grönsaker och färskmat varje dag, och problemet är att jag inte vet hur jag ska kombinera maten samt vad jag skall ta. Min fantasi tar slut och nästan varje gång blir det några bitar morot, gurka kanske en nöt och lite knäckebröd. Snälla hjälp mig med förslag på vad jag kan ge till min råtta, vad som inte är bra och hur jag kan kombinera maten på olika sätt. TACKSAM FÖR SVAAAAR!!!! XD

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Zakaraa
0

Varför inte ge dina råttor matrester från middagen? :)
Lägg till lite extra färska grönsaker bara

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridborg
0

Jag kör alltid att jag har nyttiga grönsaker i som innehåller lite mer än c-vitaminer och vatten, tex broccoli, vitkål, ärtor, spenat, majs osv och så kokar jag antingen ett ägg eller har i leverpastej med lite ditten och datten jag hittar hemma :)

Zakaraa
0

Vad tilläggas kan i #2 är att kokt ägg kan ges hela med skal och allt :)
Det är en rolig aktivitet (om man vill kan man göra ett litet hål för att förenkla skalandet åt råttorna) skalet innehåller bra ämnen så det gör inget att de äter :)

Fridborg
0

#3 Ja tack det glömde jag nämna!

Zakaraa
0

#4 Tack själv, nu vet jag vad råttorna ska få ikv'äll som aktivering, haha :P

ylva00
0

Ja, men mina råttor har fått ägg med skal en gång, men då fick de sår i munnen så jag ger dem bara utan skal, men man kanske kan "mala" ner skalet och blanda i t ex laktosfritt fil eller något, tror ni att det går? Tack för tipsen iaf!

KastKatt
0

Jag brukar göra ihopkok i mellanåt. Köpte barnmat på rea härom dagen. En innehöll kykling gryta, en innehöll päron och banan tror jag det var.

Sen tog jag alla grönsaker och frukter jag hade hemma och rörde ner, samt lite olja. Eftersom jag är veg. och hade köpt leverpastej så var det ganska mycket leverpastej. Sean frös jag in portionspåsar som räcker till två dagar för 3 råttor. Sen slänger jag dit lite extra när jag ger dem det :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Ruzin
0

Jag brukar ge mina råttor stekt ägg med lite skinka i Ps stekpannan är noggrant rengjord innan

mikeiko
0

Ris och pasta är också toppen :)

dyoxide
0

Vi brukar ge dom lite av vad vi äter :) fast ibland när vi äter sånt dom kanske inte ska ha eller när det inte räcker så kanske det blir lite fruktsallad, vanlig sallad, kanske lite pasta, bröd och ägg och sånt :)

Ninja
2

Ta en titt i grönsaksdisken och undvik lök, i princip. Tungan ute

Själv har jag ju dille på att mosa det som mosas går, annars hackar/klipper jag det i småbitar. Råttorna får svårare att pilla ut det goda då och får även i sig sånt som de annars skulle rata. :)
Broccoli har jag nästan alltid hemma så det får de rätt ofta. Spenat, ruccola, mangold och annan bladsallad som kan förekomma här hemma, morot (tycker dock inte alla råttor om, men mina tycker det är ok när jag river), sparris, brysselkål, blomkål, groddar.
Diverse frukt och bär som banan, äpple, avocado, hallon, jordgubbar, mango, passionsfrukt, kiwi etc, var dock försiktig med stenfruker och ge aldrig kärnan.

Persilja, basilika och andra örter blir lätt bortglömda, men de är nyttiga de med. Bara att klippa ner i en blandning.

Haricot verts, olika sorters bönor, ärter innehåller mycket näringsämnen men något som man bör vara lite restriktiv med, då stora mängder kan främja juvertumörer hos honor pga fytoöstrogen som liknar och påverkar östrogenet.

Pasta, ris och potatis kan man ge, fast det är även lite beroende på hur lätt råttorna har att lägga på sig. I synnerhet vuxna hanar kan man behöva hålla koll på vikten, även med mycket utetid så kan de bli överviktiga, lite beroende på kost, gener och så. Dessutom tycker jag man ska satsa på att ge så nyttigt som möjligt, så jag förkastar vitt ris och pasta helt. Råris däremot innehåller mycket mineraler, samt quinoa och potatis kan jag ge.
Torrfoder ger ju kolhydrater och diverse mineraler det med och i renare, oprocesserad form, så att ge pasta känns lite onödigt.

Bara att finfördela och blanda, ha i lite olivolja och rå äggula (ej rå äggvita) och/eller hacka i ett kokt ägg, rå nötfärs, kyckling, fisk, fläsk, lamm.. ben går ypperligt att ge! (dvs ingen f-bensregel eller liknande för råttor)

ylva00
0

ALLIHOPA! Tackar :) jättebra tips, min råtta kommer säkert att få massor av detta (alltså inte "mycket" utan… ni fattar..hoppas jag!) men har ni fler tips på rått-"degklumpar" så dela gärna med er ;D!!!

#11 F-bens regeln gäller väl inte eftersom råttorna har sina "flikar" i munnen?

Ninja
0

#11 Nej, det är för att de finmaler allt de äter. Sväljer inte större, vassa bitar som hundar och katter kan göra. :)

ylva00
0

oki!

Zakaraa
0

Idag får mina råttor rå nötfärs blandad med äggula, sallad, majs, lite laktosfri keso och lite överbliven potatis

ylva00
0

braigt tips!

ylva00
0

Jag gav Ginny en skål full med goda saker igår, gurka, tomat, rå köttfärs(hade hon aldrig fått förut), ägg, morot, gröna bönor,mandlar, hallon, timjan och vetegräs(för nyttighetens skull:)), okokt penne-pasta, lite ost, mm. Och hon åt upp allt på en natt! Snacka om matvrak. Hon såg något rundare ut idag…Obestämd

Gwendelin
0

Mina råttisar älskar havregrynsgröt! Min mamma äter alltid det på morronen och då gör hon lite extra till dom. Sen skivar jag äppel och banan på. Mumsigt! På kvällarna får de sånt som vi äter om mamma inte kryddat för mycke. Fast hon brukar ta undan lite mat till råttisarna innan hon kryddar. Idag fick de potatismos och rödspätta med en massa grönsaker. De blev helt tokiga i potatismoset! :) Annars är de tokiga i majs, ris, fullkornspasta, broccoli, ruccola, morot, kyckling och leverpastej.

chelona
0

Ikväll lär det bli någon sparris/broccoli/kål/ärtblandning/leverpastejsmet. Stavmixer ftw. Har en fetknopp till råtta i ena buren, så pasta, ris, potatis, etc serveras sparsamt. Fast kanske att man skulle koka dem lite quinoa i alla fall… Och kanske att de ska få sig en oskalad räka var för selenets skull. Hmmm…

💣

Ioma
0

Nu står det helt stilla men räkor är väl ok för råttorna va?

O hur är det med ost? Är det itne laktos i det? De ska ju inte dricka mjölk o grädde?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

chelona
1

#20 Räkor är gott. Gärna med skal och allt kvar (fast jag är mes och brukar ta bort räkhuvudena. De är för äckliga för mig). Ost och andra mjölkprodukter går bra i små mängder. Jag har för mig att de flesta råttor är inte laktosallergiker, utan bara känsliga när det blir för mycket.

💣

ylva00
0

Tack för bra tips, ska nog prova det mesta.

#21 Jag känner igen mig där, man vill ju kunna pussa på råttorna utan att de ätit räkhuvuden… äckligt! :P

chade
0

Åh hur kan ni låta råttorna gå miste om en sån delikatess Flört Mina råttor hade ju definitivt hatat mig om jag inte gav räkhuvuden ocksåTungan ute

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ioma
0

De fick lite räkor igår. Dock tyvärr skalade och sådana man köper på påse i frysdisken.

Jag hällde liiite av tomatsoppan jag åt av igår också och så fick de en äppelgröt som jag kockte ihop.

Gröten va allt kvar av i morse men skålen med räkorna va totalt renslickad. *Asgarv* så räkor får det nog bli fler gånger hehe.

De ska få lite av dagens köttsoppa ikväll hade jag tänkt.

Mvh
Marika "Ioma"

ylva00
1

AAAASBRA TIPS!SkrattandeTACK TACK TAAACK!

Juliastrom
1

Idag fick mina lax med lingonsylt och någon god fond och kokt brocoli :)

Ioma
0

*homerdreggel* Det där lät ju huuur gott som helst!

Mvh
Marika "Ioma"

Juliastrom
0

Det är suuupergott :D

ylva00
0

Skall proooovaaaa! Kan de verkligen äta lingonsylt…? Lite surt kanske… vet inte!

Juliastrom
0

Jag hade bara i kanske en halv tesked :) bara för skojsskull ^^ sen så brukar vi ha sylten på innan laxen åker in i ugnen så att den liksom torkar lite :)

ylva00
0

okej! då vet jag.