Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 547 ggr
[postmortum91]
0

Råttor är mitt älsklingsdjur!

Hej, var ett tag sedan jag hade råttor nu, har gått lite över ett halvår sedan när jag fick omplacera dem pga allergi. Nu har vi en hund istället på 8 månader, och han är underbar. 

Samtidigt som jag älskar vår hund Sheldon otroligt mycket så kommer råttor ALLTID vara mitt favoritdjur. De har lika starka personligheter som hundar och de är så underhållande och söta.

Jag drömmer om att kunna ha råttor igen i framtiden, men min sambo har fått nog av råttor. Men tänkte om jag skulle göra om en bod på gården när vi köper hus till ett råtthus, då kommer inte min sambo få se dem och om jag då även anlitar städhjälp varje vecka, iallafall en gång i veckan som städar detta lilla råtthus åt mig. Då borde det ju gå, för det jobbiga för mig var att andas in urinet, även när de gick på mig med sina tassar fick jag utslag, men dem kunde jag leva med. Det skulle bara vara för jobbigt att aldrig mer få ha råttor i mitt liv.

Vad tror ni? Hur mycket kostar städhjälp en gång i veckan i säg 2-3 timmar?

Fjordell
0

Ingen aning om vad det kan kosta, men om inte annat finns det säkerligen någon ungdom, exempelvis, som behöver någon extra liten inkomst, så det är ju bara att annonsera på någon lokal köp & sälj sida el liknande, så kan ni komma överens om något tillsammans? :)

[postmortum91]
0

Det var ju faktiskt en väldigt bra idé du kom med :)
Den idén vad ju bättre än min, tack

Fjordell
0

#2 Vad bra! Kul att det var till någon nytta :)

Elinisa
0

Vad roligt att se dej här på RiF igen! :-)

Tror inte alls det behöver vara en omöjlighet att du kommer kunna ha råttor igen.

Den dagen du på allvar börjar fundera på det igen kan det kanske vara bra du ser till att umgås ordentligt med råttor, besöker råttor& kanske sitter råttvakt, för att se hur kroppen reagerar.

Verkar vara väldigt olika detdär hur allergier beter sej. Vet folk som knappt besväras& kan leva med sin allergi mha medicin, vet en vars mammas kattallergi blev så allvarlig att hon utvecklade astma& höll på att dö i en allergisk chock& hört folk som upplever att deras allergi har försvunnit.

Tror hursomhelst det i framtiden kommer finnas ännu bättre allergimediciner än idag, efterssom det ständigt forskas& allt utvecklas& förbättras. Kanske man kommer kunna bota allergi helt& hållet inom en inte alltför avlägsen framtid. 

Om du vill testa om du klarar att hålla på med råttstädningen själv, den dagen det blir aktuellt, -kan du ta på dej långa handskar& använda ett bra andningsskydd. Att alltid duscha/ tvätta huden då du hållit på med råttorna borde hjälpa endel också.

Tycker annars detdär Fjordell sa, med att annonsera& höra om någon vill tjäna extra pengar lät som en bra ide.

Hoppas iallafall verkligen du kommer hitta en lösning som fungerar så du kan ha dina favoritdjur igen. :-)

[postmortum91]
2

#4 Hej, ja jag kommer in ibland och spanar på era råttor och sitter här hemma och säger: Men ååååh va söööt! från råtta till råtta.

Min allergi utvecklades till astmaliknande symptom, men de besvären fick jag bara när jag städade buren annars fick jag gå med förskylningssymptom konstant. Men i framtiden så får jag väl införskaffa allergimedicin, för den lyckan om Råttor ger mig är optimal , och värt att kämpa för :)

Först och främst gäller det att flytta till hus först, och det lär ta ett par år. Så jag återkommer förhoppningsvis som aktiv medlem igen om några år då jag glatt kan berätta att jag har ett eget "råtthus" på gården :)

thildatessie
0

Jag känner igen mig helt!!! Har bara katterna kvar nu och de träffade inte mina råttor. Hoppas att i framtiden kunna ha ett "råttrum" eller liknande där katterna inte kommer in. Nu står hund högst på listan.. Lycka till!