Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 555 ggr
Salmo
0

oseriösa vetrinärer

Jag är så arg idag så jag håller på att spricka. Jag behöver bara dela med mig det här till någon som faktiskt ser råttor som värdefulla varelser.

Jag var till vetrinären idag med mina två nya råttungar på grund av att ena råttan låter oroväckande ur näsan eller lungorna(svårt att höra vart det kommer ifrån) och den andra nyser en hel del. Det första vetrinären sa när han kom in i rummet var "Jaja.. Det var du som ringde om råttorna.. Jag tycker att du ska avliva dem."
Jag fick säga till honom att undersöka dom. Ena råttan hörde han inget på. och andra tror han att han hörde ett pipande ljud ifrån lungorna. Men han sa fortfarande att det var bäst att ta bort dem. Jag fick nästan övertala honom att låta mig behandla råttorna med antibiotika. Men tillslut skrev han ut det iaf.

Men nu är jag ju orolig att han inte har skrivit ut rätt dos osv. Om han tar så lät. på mina små vänner så kan jag inte lita på honom.

Vi har bara en annan vetrinärstation i stan, och av erfarenhet vet jag att dom är ännu mer oseriösa.

Är det fler som har fått erfara oseriösa vetrinärer som inte tar dessa undebara djur (och andra smådjur för den delen) på allvar? Det gör mig så ledsen.

Katthemsmatten
1

Jobbar som volontär på ett katthem, och för hittekatter kan situationen vara ungefär likadan: Ska ni verkligen spendera X kronor på en hemlösing? Man kan bli fullständigt vansinnig på en del veterinärers förutfattade mening som inte har ett smack att göra med om det är behandlingsbart eller ej, eller om det är mer smärtsamt för djuret att behandlas för att till slut tvingas avliva i alla fall. Där finns det ju en etisk aspekt, men att bara diskutera utifrån kostnad eller djurslag gör mig rosenrasande!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lollo86
1

Usch vad ledsen jag blir när jag läser sånt där =(

Sådanna veterinärer borde folk varnas för.. tänk om det är en som inte har sån bra koll på sin råtta åker dit och vill undersöka vad som är fel, och veterinären säger att det är bäst att avliva den.. då kanske den personen gör det helt för att den litar så väl på veterinären.. när råttan faktiskt hade kunnat behandlats och klarat sig i nåt år frammåt =(

Ioma
1

USCH! Sådana veterinärer borde faktiskt i ärlighetens namn hängas ut bland djurfolk!

Just för att man ska varnas innan något riktigt illa händer.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Fridborg
4

Rossel behöver man ju bara avliva om de gått med det för länge och har riktigt lidande besvär av, vilken arrogant veterinär!

Dessvärre kan jag inte dosen exakt men vet att med Baytril till min 500-grammare förut va på ca 1,4ml (men svär inte på något så ta inte detta som den rätta dosen, men du har något ungefärligt att jämföra med). Om det är tabletter har jag ingen susning hur det ska vara.

Jag hade sagt till vetten att jag inte tänkte avliva mina råttor och söka upp en kunnigare veterinär för en second opinnion.

Anvariel
4

Suck…. :( Jag har nog haft rätt tur med veterinärer ändå, attitydsmässigt i alla fall. Usch, sånt där ska man inte behöva höra! Verkligen inte! Och utan att veterinären ens undersökt djuret?? Vad är det för stil? Herregud.

Nä… alltså jag förstår inte faktiskt. Argumentet brukar väl vara att det är "billigare att köpa en ny". Jo alltså det stämmer ju. Ja men bra. Det ska jag säga nästa gång någons barn är sjukt. Avliva! Jag menar, barn är ju dessutom GRATIS att "tillverka"! Verkligen ingen vits att slösa några pengar då inte. Eller??? >.<

Salmo
6

#Fridborg , Tack! Superbra att du delade med dig av dosen du fick! Jag fick 1ml, så det kan ju stämma i så fall :)

Ja, det här ska han inte komma undan med, det ska jag se till. Smådjursägare i Örnsköldsvik ska få reda på det här.

Vill ni veta en kul sak? Idag leker råttorna och verkar glada och pigga!

Låter det som råttor som borde avlivas? ;)

Lollo86
1

hmmm det kanske är jag som är snurrig nu men ska du ge 1ml varje dag? jag fick att ge 0.08ml om dagen till min tös efter att hon rosslade. kan det vara så stor skillnad? för 1ML är väl nästan en hel spruta?

ceccie
0

Alla husdjur är lika värda oavsett vad dom kostar i inköp. Jag har haft tur med min vetrinär.

Salmo
0

#lollo86 haha. ja så klart menade jag 0,1ml ^^ inte 1ml. klantigt av mig. :)

LordBalle
0

Jag har varit med om liknande. Min råtta Klimax hade en stor knöl under hakan som sedan försvann och lämnade kvar en djup öppen grop. Jag vart livrädd och tog med honom till vetrinären. "Läkaren" gick inte ens fram till honom, höll sig en bit ifrån. Jag frågade om han inte skulle titta på honom och då bad han mig att lyfta upp honom och vända på honom. Han ville inte ens ta i min lilla kille!? Och så tittade han i kanske 5 sek och sedan skrev han ut en salva som jag skulle smörja på hans sår två gånger om dagen.

Hur kan han veta vilken salva och så det skall va om han inte visste vad det var för fel? Han lyssnade inte ens när jag försökte berätta om knölen och skyllde bara på att den andra vetrinären som är borta kan mer… Tror att han inte brydde sig bara.

Men jag smörjde Klimax men det vart inge bättre utan han vart bara skyggare och skyggare. Tillslut fick vi ta bort honom… Då hade han smittat mina andra tre pojkar också, trots att Klimax satt i karantän. Så vi fick ta bort dem med :'(

Råttor är lika mycket djur som alla andra! Och de är smarta, kärleksfulla och underbara! Förstår inte hur man som vetrinär, som valt yrket att jobba med djur, kan vara så känslokalla mot sådana fina djur :(

Önskar att han kunde ha kollat ordentligt så att Klimax blivit frisk så jag hade kunnat fått haft mina fina killar kvar… Mår ännu skit dåligt och har ångest för att jag vart tvungen att de bort dem… De var allt för mig <3

Så förstår att du är förbannad!… Jävla vetrinärer >:(

Ioma
0

Usch jag blir så förbannad när jag läser sånt här. GAAAHHHH!

Vill vara läkaren när de där så kallade veterinärerna blir sjuka *morr*

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se