Lunginflammation, medicineringstips!
Min lillskrutta har precis varit hos veterinären och det blev konstaterat att hon har fått lunginflammation.
Hon ska ha 1/8 tablett om dagen, vad har ni för tips på hur man enklast får i henne medicinen?
Och har ni något tips på hur man kan stärka hennes immunförsvar genom kosten?
Krossa tabletten och dela upp i 8 små högar :) Så blandar du i pulvret i något hon tycker om, ex gröt, leverpastej, sås eller nått annat gott som hon slickar i sig :)
Lustigt att hon fick tablett och inte flytande, när det gäller små djur är det ju viktigt att få exakt rätt mängd till vikten…
Nåväl, inget att göra åt nu. Om du har eller känner någon som har en brev/frimärksvåg så kolla vad hela tabeltten väger innan du krossar den och dela det sedan på 8 och försök dosera så exakt så gott du kan.
Kan Jang funkar mot förkylning på råttor lika bra som människor, så om du vill kan du ju testa.
Se till att buren är varm, om du kan ha en filt på för att undvika drag.
Har precis flyttat till staden, och var hos denna vet vi fick tid snabbast. Hon verkar inte vara så kunnig på råttor när ni säger att det är flytande mediciner som man brukar få :/
Första veterinären jag ringde frågade om råttan hade feber, och tyckte att jag skulle kolla den. Hon måste ha trott att jag menade råttis som i rottweiler, för hur stoppar man upp en termometer i en råttas lilla rumpa? :P
Det gick förvånansvärt enkelt att dela tabletten i 8 delar med en vass kniv, och sen krossa med baksidan av en sked. Har sen doppat en liten marsipankula i det hela, det slank ner illa kvickt :) Men ska ta och kolla vad en brevvåg kostar.
Tack för tipsen, ska täcka över buren och köpa Kan Jang. Har redan skruvat upp elementen så det blir varmare i luften, men skadar inte att täcka över buren också.
Hon är ändå förvånansvärt pigg och nyfiken, så jag hoppas att hon ger inflammationen på nöten!
Bra att tabletten gick att dela så lätt!. Och att hon är pigg är ju ett väldigt gott tecken!
Hoppas verkligen att det går bra!
Har hört att man kan hälla fuktiga handdukar på elementen för att få fuktigare luft, men vet inte om det hjälper så mycket?
Jag har en liten sjukis här, la in en halvfleece filt på botten som han bäddar ihop och lägger sig i, tänkte att det är bra ifall de skulle frysa :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#2 (lite OT) jag har aldrig fått medicin i flytande form så det är alltid ett helvete när jag ska medicinera råttor (tack och lov var det ett tag sedan nu) var jättesvårt när en efter en vägrade ta..
Sist jag gav tablett så mosade jag precis som du gör och ha det i lite Mjuk pepparkaka :) Pepparkakans doft & smak döljer ju väldigt mycket av medicinen och det har fungerat bäst hittills!
Men man kan tänka på att variera för råttor är smarta och lär sig att vägra ta vissa saker om man matar för mycket med det när det kommer till medicin…
*har inte kollat igenom alla inägg så noga* beroende på vad det är för medicin så ska man undvika mjölkprodukter, har totalt glömt bort om det är typ antibiotika eller vad det nu är som dessa produkter tar bort effekten på. Ska försöka komma på vad det var, fick det berättar för mig av en väninna här på RiF för ett tag sedan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Står det inte i bipacksedeln isåfall?
#7 du syftar på det jag sa om mjölkprodukter?
Nej det står inte vad jag kan minnas
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Hon är så pass förtjust i mandelmassa att hon inte bryr sig om att det är en bit pulveriserad tablett i. Hugger mig i fingrarna för att hon är så ivrig, så hon verkar inte ha upptäckt vad jag lurar i henne 
Hur lång tid har det tagit för er att märka om rådisen börjat gå mot bättringsväg?