En fråga om klorna
Hej! Ska man klippa råttors klor? Jag läste det igår och blev lite förvånad då jag haft en råtta innan (vi fick han av mina föräldras kompisar därför va han själv, han dog av cancer) Men han klippte vi aldrig klorna på! Gjorde jag fel eller ska man inte klippa klorna? Han hade ju absolut inte långa kor😕 Hoppas ni får en bra dag ❤
Med vänlig hälsning, Maria
Det bestämmer man själv hur man gör. Har råttorna sylvassa långa klor som mina två pojkar så kan det vara bra för din egen skull om du inte vill få rivsår över hela kroppen när de är ute :P Om de är korta behöver man givetvis inte klippa dem, eller om man inte störs av lite rivmärken.
De behöver bara klippas efter behov. Ofta beror det på vilket underlag råttorna rör sig på och om klorna slipas naturligt eller inte.
Mina första råttor klippte jag heller aldrig klorna på, de blev aldrig särskilt vassa.
Min latgosse jag har nu får däremot ständigt sylvassa klor som måste klippas eller filas ner lite 
tack för för svar #1 & #2!!
Med vänlig hälsning, Maria
Kanske någon som har något tips på HUR ni klipper/filar klorna?
Leo är inte så villig att vara still i handen och vill gärna bara busa så får ha väldigt tålamod.. vilket inte är de lättaste :)
Jag klipper klorna på min hund och det är ju inte alls samma sak för han ligger liksom på golvet lugn o fin, så man blir ju lite rädd att jag klipper fel på Leo.
Har försökt fila men går inte så bra..
Tror jag ska skaffa en klösmatta elr liknande.
//Sanna Sohlman
Vi är alltid två, så en håller i råttan, med ett finger under hakan och ett finger under den tass som vi klipper. Så att tassen är mellan fingrarna och så att de inte kan komma åt med nosen där man klipper! (Vill inte ha några avklippta morrhår :P) Och så tar vi en tass i taget, ibland med lite leverpastej som muta. I början var de lite kinkiga men nu går det bra, och vi har ju blivit snabbare också! Vi har 5 tott men det är i stor sett bara 4 av dem som vi måste klippa, den sista tösen har väldigt grova klor och får aldrig de där riktiga krokarna på så det behövs inte.
Lycka till.
Jag tror att risken för att bryta av klorna är mindre om dom inte är så långa.
Men är man osäker på hur man gör, eller är rädd för att klippa för mycket, då är det bättre att låta bli.
#4 Muta med gottigott gott, så kanske det går enklare. Att vara två förenklar det oxå.
Jag har haft råttor som själva gnager ner sina klor en del, det var mycket praktiskt tyckte jag! :)
Men just nu klipper jag på mina två pojkar, de får snabbt sylvassa klor.
Har har 4 stycken innan Leo och Dino men deras klor var inte lika långa som pojkarna nu växer så de knakar!! Men ska försöka ge de lite gosaker så kanske han håller sig lugn :)
//Sanna Sohlman
Har haft*
//Sanna Sohlman