Minst två råttkillar sökes
Söker efter minst två st råttkillar, de får gärna vara äldre men måste vara tama och trygga.
Vill att de har stamtavla pga av hälsoskäl och stödja seriös avel (OBS! dessa hanar kommer dock ej användas till avel).
Vi som söker är en djurvänlig familj med mig 36år, min son 17 år och dotter snart 13år.
Har du två killar som skulle kunna passa en familj som är ovan vid råttor men van vid andra gnagare (har själv varit kaninuppfödare).
Jag har råttor med stamtavla som ändå inte håller hälsan från seriösa uppfödare. Alla linjer har problem med någon sjukdom så just stamtavan kommer nog inte hjälpa dig i det här fallet. Om du menar att de ska komma från friska linjer är jag med, men som jag skrev, i råttvärlden finns det inga helt friska linjer.
Men för att svara på din fråga så har jag funderingar på att omplacera mina hanar. På 2 veckor har det dött 4 st för mig och jag tror att jag vill göra en paus från råttor, det har varit för tungt, jag har blivit helt uttömd på krafter efter detta "trauma". Jag har 4 killar, men bara två av dem skulle nog passa en nybörjarfamilj. Den ena har stamtavla, men dock med avelsförbud och den andra har det inte men har hittills varit kärnfrisk och har ett underbart temperament. Båda är mycket lugna och är riktiga mysbjörnar.
Kan berätta mer vid intresse.

Hej Fridborg!
Tack för ditt inlägg.
Oj, är det verkligen så illa att alla har problem med sjukdomar? 
Vilka sjukdomar menar du?
Måste kanske läsa på lite mer om deras hälsa *rodnar*.
Jag förutsätter att en seriös uppfödare inte avlar på sjuka, för unga eller agressiva djur.
Och jag tänkte att när vi väl väljer ett djur med stamtavla så minimerar vi iallafall förhoppningsvis risken med nedärvda kända sjukdomar, negativa beteenden osv, eftersom jag hoppas att de allra flesta "riktiga" uppfödare vill de små livens bästa ;-)
Jag har kikat på blocket men där får jag en känsla av att det inte är seriös uppfödare som tagit en kull ungar och då känns det så ovisst och oplanerat.
Jag såg ingen som skrivit ut att de är uppfödare så jag kan ha missat att de är det.
Jag har även kikat på råtthjälpen men det är samma sak där, dessutom anser vi oss inte vara ett lämpligt hem eftersom vi är nybörjare och en råtta som kanske farit illa kanske kräver särskild behandling av någon som förstår och kan tyda deras signaler redan från start.
De råttor som kommer att bo hos oss kommer att bli älskade familjemedlemmar och vi vill så att de fått en så bra start och förutsättningar som möjligt för detta. Särskilt när vi inte "kan" råttor
.
Fridborg, jag är hemskt ledsen, det låter hemskt det du går och har gått igenom just nu
.
Är det pga av sjukdom som dina gått bort?
Du som råttmänniska vet nog bäst vilka som lämpar sig för en familj som oss så berätta gärna mer om de två som skulle kunna passa.
Men blir lite orolig när du skriver att du förlorat så många på så kort tid så det inte är något som smittar?..
Mvh Solan
Hej!
Nej mina råttor har jag fått avliva pga aggression och en dog på uppvaket efter att vi opererat bort en tumör, vilket ju inte är smittsamt.
De flesta råttor åker på rossel/mycoplasma. Alla föds med det och det är immunförsvaret som avgör om det bryter ut. När det gäller rossel så avlar man ju då på bra immunförsvar, men ofta kan det vara så att någon har temperamentsavlat så då ryker de dessutom på myco dessvärre.
Nej jag tror inte heller att råtthjälpen är en bra början, aggressiva eller skygga råttor ska någon van människa ta hand om.
Paris som är en blue agouti (han är grå med bruna stänk i pälsen) är lite drygt ett år gammal. Han är lat, lite överviktig och tycker väldigt mycket om att sova när man inte håller på med honom. När man lyfter honom är han fullkomligt avslappnad, låter en pussa på magen och nästan rinner ut ur händerna. Han har nyst litegrann men inte utvecklat något rossel. Jag har så himla kall lägenhet och det är förkylningstider både för råttor och människor. Lite rooiboste och varm bur brukar göra susen.
Julian är en black european berkshire (svart med vit fläck på magen). Han är ca drygt ett halvår gammal men väger redan som en fullvuxen så han kommer nog bli en stor kille. Har väldigt len och en päls som luktar väldigt gott, bättre än de andra underligt nog, och är väldigt nyfiken, lite aktivare än Paris och kommer gärna fram utanför buren som när man öppnar burluckan. Han är inte lika avslappnad vid lyft, dock fortfarande avslappnad och låter mig pussa på magen utan problem. Han har aldrig nyst och är kärnfrisk.
Ingen av de har någonsin ens försökt nafsa på mig.
Ni får självklart komma och klappa och hälsa på. inget behöver betämmas. Jag har inte bestämt mig än till 100%, jag tänker inte ens sätta ut dem på annons men de får flytta om jag känner att bandet mellan människa och råtta är bra. (Råttor kan älska den ena men rata den andre, så kontakt är superviktigt för mig).
Jag kommer få en kull inom ca 3 veckor, i agouti och black, ambk, hooded och eubk 
// Lise
When nothing goes right, go left!

Fridborg: Var bor du någonstans? Vi bor i Stockholm (skulle kanske ha skrivit det ;-) )
Ratlings: Grattis, men eftersom vi är nybörjare så känner vi att två äldre välhanterade och trygga råttor känns bättre :-)
#5 Förstår det, lycka till med sökandet! 
// Lise
When nothing goes right, go left!

Vill bara inflika att långt ifrån alla råttor hos Råtthjälpen är agressiva, osäkra, eller har annat trist bagage med sig. Många omplaceras av anledningar som allergier, flytt utomlands osv och har alltså varit älskade sällskapsdjur fram till den dag dom kommer till Råtthälpen.
Angående seriösa uppfödare så är det svårt att veta vad som är vad. Det finns uppfödare som hävdar att dom är seriösa, och i vissa fall även är/har varit registrerade uppfödare i svenska råttsällskapet men som ändå avlar med allt annan än hjärnan. Men att inte köpa från såkallade "blocket-avlare" är en bra början.
Djur från seriösa uppfödare kan vara lika sjuka, eller friska, som råttor från djuraffär. Att köpa från det ena eller det andra garanterar sällan att du får antingen ett friskt eller sjukt djur.
Jag rekommenderar aldrig någonsin någon att köpa från en djuraffär, då man i det stödjer en fruktansvärd djurhållning och djursyn. Dessa djur kommer nämligen uteslutande från grossister. Då ser jag faktiskt hellre att man vänder sig till en blocket-uppfödare, då har ungarna och föräldradjuren förhoppningsvis fått lite kärlek i alla fall.
Många uppfödare omplacerar även vuxna djur, dvs fullt friska djur men som inte avlas på av en eller annan anledning. (Även om jag personligen inte tycker man ska göra sig av med djur bara för att man inte "kan använda dom".)

Lancia:
Tackar för ditt inlägg.
Jag känner att det som med allt annat är en fråga om att känna sig trygg.
Och mig gör det tryggare att vissa kriterier är uppfyllda när vi sen väl bestämmer oss för djuren (och de för oss
).
Att djuren kommer från en uppfödare /har stamtavla är inte ett ensamt kriterie utan vi vill ju även känna att uppfödaren är seriös med sin avel och gärna delar med sig av sina erfarenheter, tips och råd
.
Kommer råttorna inte direkt från uppfödaren så vill vi att hemmet de flyttar ifrån har varit aktivt, kärleksfullt och råttkunnigt.
(Ni undrar säkert vaför jag har såna "krav" men det är för att jag sett och hört alldeles för mkt om ensamma stackars djur i små burar som ingen bryr sig om mer än, i bästa fall, genom mat och vatten.)
Den som kommer att hantera råttorna mest är min dotter på 13 år, dock kommer jag att ha huvudansvaret och vill se till så vårt råttägande blir så positivt som möjligt för både oss och de små liven redan från start
.
#5 jag bor i Hässelby så det är i varje fall i samma stad även om det är på andra sidan :)
Hör med Ladugårdens annars, jag tror att hon kan ha några pojkar som fått flytta hem från en allergisk köpare som kanske kan flytta vidare :)

Jag tycker absolut dina kriterier är sunda och jag har full förståelse för hur ni tänker. Mitt inlägg kanske inte var till så stor hjälp, men jag kände ändå att jag behövde dela med mig lite av mina egna erfarenheter samt kunskaper i ämnet. :)
Jag skickar dig ett PM.
Sånt här blir jag glad av, en vuxen som faktiskt visar deltagande i råttköp och skötseln! Det är många (absolut inte alla) men många som faktiskt inte bryr sig om sina barns djur att ta hand om dem om barnen inte gör det/ tar dem till veterinären om det så behövs när barnet inte har råd själv osv! 
Små stjärnor lyser också i mörkret.

#8 jag har 2st unga hanar för omplacering, ena hanen är runt 6 mån gammal, den andre är ca 4 mån gammal…PMa om du är intresserad eller vill ha mer info
You can't spell Bitchy without Itchy

Vet att hallonvarg har ett gäng trevliga gosgrabbar som söker hem.
Dom finns också i stockholm

Hej Allihopa!
Va roligt att det är så många som skrivit här i tråden och i PM.
Vi kommer att gå igenom allihopa och kontakta dem vi känner att vi skulle vilja hälsa på.
Skriv gärna PM med var ni bor så jag vet.
Mvh Solan m familj

En liten fråga bara…
Kan man hälsa på hos fler olika familjer med råttor inom kort tid, eller finns det någon risk för att man överför någon smitta då?
Inte säkert att det blir fler än en familj men vi har några olika i åtanke och skulle vilja veta så det inte är någon fara med smittorisker osv.

I regel ingen större fara. Tvätta händerna noga (allra helst en dusch emellan dock) och byt kläder, så ska det vara hellugnt.

Tackar Lancia 

Hejsan!
Vill bara skriva att vi nu fått hem två PERFEKTA hanar…presentation kommer sen :-)
Hej solan! Tänkte bara gratulera till dom nya familjemedlemarna.
Solan, Om jag vore er så skulle jag ändå köpa unga råttor. Dom lever så kort tid ändå, och så länge man håller på med dom, tar upp dom ocs så kan det inte "gå fel". ni kommer oxå att få helt andra band till dom…
Ang uppfödare, så finns det tyvärr dom som hellre ser att deras råttors gener förs vidare och ignorerar råttor med viss aggresivitet än att avslutar den stammen. Många vill också få fram så fina råttor som möjligt, fina råttor som ger bra bedömng vid utställning men som inte alls lämpar sig som husdjur. TYVÄRR!
Mina råttor, hemma hos mig är som mina extra barn (jag har barn). Jag skulle aldrig i mitt liv avla på en råtta som bitit mig eller sina råttvänner. Där har jag nolltolerans. Jag skulle heller aldrig avla på ett djur om jag visste att det fanns agressiva råttor bakom el tex syskon, ALDRIG!
Sedan är det ju så, en råtta kan ha medfött aggresivitet, men den kan också komma till av andra orsaker.
För mig är det viktigaste att föräldrarna är SNÄLLA (både mot människor och sin flock) och friska. Färger och så, det ser jag bara som en bonus.
Jag är heller ingen "riktig" uppfödare. Jag har nyss fått min 5:e kull (på snart 3 år), och det är ingenting egentligen…
Ang sjukdommar. Det här har jag inga vetenskapliga belägg för, men ibland undrar jag om det inte kan vara så, att ju mer man (enbart) riktar in sig på färg och fina stammar, ju sjukare kanske råttorna blir?
Zooråttor blir ju också sjuka och är många gånger sjukliga…men även dom som blivit uppfödda av uppfödare.
Jag har haft råttor sedan jag var 14 år, nu är jag 33. Förr köpte jag alltid mina råttor i djuraffären. Från början "vanliga" ormmats råttor, men sedan även råttor med "finare" färg. En råtta var blue, och han var frisk och världens snällaste hela sitt liv. Han blev strax över 2 år. Vad han dog av vet jag inte, men han hade inga synliga knölar. Mina sk zooråttor har aldrig haft knölar, inte vad jag har kunnat se (antar att jag måste ha haft en enorm tur där), medans mina uppfödarfödda råttor OFTAST får knölar… Aggresivitet hos dom råttorna var ungefär som hos dom som har varit födda hos uppfödare.
Hann inte läsa hela tråden….
Såg nu att ni har fått hem två herrar. 
Vad kul! Berätta gärna hur det går…
Jag vill poängtera, att jag inte står bakom råtthandel i djuraffärer. Inte för att jag tror att dom är sjukligare eller aggressivare, utan av den anledningen att jag inte vill står bakom och stödja den dåliga djurhållningen och djurtillsynen.
Jag gjorde det dock förr, innan jag kom i kontakt med uppfödare och innan jag visste under vilka förhållanden dom avelsdjuren får leva på.
Och jag tänker också poängtera några saker.
Som tidigare nämnts tar Råtthjälpen inte bara hand om aggressiva eller skygga råttor. Att man sedan ändå känns tryggare att köpa råttor med stamtavla har jag full förståelse för men tycker det är tråkigt att visa har såna fördomar om en majoritet av alla råttor Råtthjälpen tar hand om och dessutom sprider den till andra. Några av de underbaraste och snällaste individer jag träffat har varit från Råtthjälpen eller andra omplaceringar vilket för mig till den andra saker jag ville dementera.
Man får inte automatiskt starkare band till råttor man haft sen de var små. Eller det kanske finns folk som fungerar på det sättet men då handlar det snarare om deras personlighet än att ta en äldre råtta. Återigen har några av mina käraste töser varit omplaceringar och inte alls bebisar när de väl hamnat hos mig men det band jag delat med vissa av dem har trots det varit otroligt starkt.
Sen ska det tilläggas, att alla råttor inte alls blir underbara tama, trygga individer bara man hanterar dem sen de var små. Råttor är trots allt både arv och miljö även om man såklart har större chans att lyckas om man lägger ner själ och hjärta i de små. 
I övrigt är det bara att gratulera till nyförvärven, hoppas att allt går bra och ni och grabbarna trivs. Tycker det är beundransvärt att även kunna tänka sig äldre råttor, de behöver ju hem de också. :)
Håller med dig.
Varje råtta är unik och alla råttor har olika personligheter. En del är mer gosiga och keligare än andra…
Jag föredrar ungar, men smaken är som baken ;)
Och råtthjälpen är kanon! Jag har kollat på många av deras råttor, men har aldrig blivit aktuellt att ta en där ifrån. (En vän till mig är jourhem åt råtthjälpen) Men någon gång så!
Oups… Menar inte att jag föredrar ungar, jag ÄLSKAR ALL RÅTTOR men föredrar att skaffa dom när dom är små.
Mest för att dom lever så kort liv…alldeles för kort. Vill "ha" så mycket tid som möjligt med dom.

#24 Kalli
Känner att jag vill svara på ditt inlägg. 
Jag tror inte att alla tror att alla råttor från råtthjälpen är agressiva eller skygga, men risken att en råtta från råtthjälpen har mått "mindre" bra tror jag är högre hos en sådan råtta.
Dels för att den av olika anledningar fått byta hem, men även för att man vet så lite, ibland inget om denna råtta. Den kan ju även vara så att denna råtta har speciella behov pga av tidigare händelser i livet och det tycker jag att en råttvan människa är bäst lämpad att hantera då den ser och förstår råttans språk på ett sätt som jag aldrig skulle klara av idags läget.
Jag anser att jag som nybörjare i första hand alltid bör vända sig till en uppfödare. Söka tills jag hittar en uppfödare jag gillar och sen välja/väljas av en råtta.
I vårt fall så hade dottern minsann redan bestämt att hon ville ha tecknade råttor.. men så stod vi där hos denna varma kunniga uppfödare och fick träffa hennes ena egenuppfödda Augoti.. Han var lixom så försiktig men ändå nyfiken på min dotter och efter bara någon minut såg jag i hennes ögon att detta var hennes nya vän *fniss*
Vi fick även hälsa på en annan hane, en silver black som var lite lugnare och mer en mysbjörn när han satt sig tillrätta 
Så dess två fick det bli..
Dottern har döpt dem till Larry och Sarry *hi hi*
I morgon åker hon till sin pappa så då får jag dom alldeles för mig själv i två hela dagar.. 
#27: Det var inte främst ditt inlägg jag syftade på heller eftersom du varken använde orden skygg eller aggressiv. Sen finns det såklart alla sortens råttor från Råtthjälpen, även de som haft det mindre bra och inte passar en nybörjare. Men det är i så fall upp till varje enskilt jourhem att se vad den råttan behöver och matcha med rätt ägare.
Därför anser jag att man som nybörjare alltid bör vara klar med vad man söker med att det nödvändigtvis måste vara uppfödarråttor och inte omplaceringar håller jag verkligen inte med om. Däremot ser jag inget fel i att någon vill ha just uppfödarråttor, inte alls.
Åååå Vilks fins grabbar!