Rasslande ljus
Igår så märkte jag att en utav mina råttor andades konstigt, det lär som att det typ rasslade/bubblade då hon handades? vad kan det vara?
Låter som rossel
fast hon är ju pigg osv, kan det vara mycoplasma/kroniska luftvägsbesvär?
Rossel behöver inte innebära att råttan är allmänpåverkad.
jaha okeej, men man måste väl fara till veterinären med hon? eller försvinn de e´me tiden

Om det håller på ordentligt eller under en längre tid så skulle jag nog uppsöka veterinär och få antibiotika utskrivet. Visst kan de vara tillfälligt förkylda, men om det börjar bli problem med nedre luftvägarna så ska de absolut behandlas, annars kan det bli väldigt illa. De har ju sådana problem med luftvägarna, de små liven. :(
Avvakta några dagar och se hur det utvecklas. Att låta det gå obehandlat en längre tid är inte att rekommendera. Då är det mycket svårare att bli av med, kanske omöjligt.
Låter det som vätska som bubblar?. Isf bör du nog kolla upp det rätt snart med en veterinär. Är det vätska i lungorna så är det inte skoj :-/
Men det kan va en helt vanlig förkylning. Råttan behöver inte se sjuk ut. Går att testa roiboost te(utan tein), kan jang/enchinagard.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
okej tack så mycket! ska avvakta ett tag och köpa det där teet och se om det blir bättre :)