Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 379 ggr
Fjordell
0

Baytril - medicineringstips?

Har medicinerat Oliver med Baytril i flytande form nu ett par dagar, och han blev ordinerad 0,15 ml 1 gång om dagen, och ja, han är en rätt liten hane för sin ålder och ligger på omkring 425g just nu.

Första dagen gick det bra, och han fick i sig allt han ska ha utan det minsta bråk. Men för var dag blir han bara bråkigare, för det är klart, det smakar verkligen urban. Så idag körde jag på att pressa in hela den dagliga dosen i en liten boll med en röra av köttfärs, rå äggula, olivolja och lite savoykål. Det funkade givetvis inte sådär jättebra, utan hela bollen blev lite lös efter att Baytrilen lades till, men han fick nog i sig det mesta iallafall för han åt då det hela utan problem.

Det är tips jag är ute efter… Vad är det bästa att spruta in Baytrilen i? En liten bit av något som suger åt sig vätskan lär ju vara det bästa, men vad?

[Emma--]
0

Får du nån fler gång be om tabletterna istället. Brukar vara lättare att dölja i mat. 
Det enda jag kan blanda bactrim i däremot är leverpastej men vet inte hur det krockar med baytril. Men allt annat funkar bara någon dag för råttorna verkligen hatade smaken av bactrim.

Grodan
1

Jag gör tyvärr så att jag tvingar i dem det när det blir bråkigt (men jag gör det snabbt!). Dock belönar jag gärna efteråt med något gott.Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Sara FE]
0

För ett par av mina tjejer har det fungerat att blanda det med flytande honung, men man vet ju aldrig om de vill suga i sig alltihop. Det mest framgångsrika här hemma har nog mest varit att göra pinan kort, med något gott i efterhand. Fast ibland blir de så less att de vägrar ta emot någon form av tröstmuta…

Fjordell
0

Det hade gått bra att fortsätta tvinga i honom det, men det känns som att han inte får i sig något öht. Hur säker jag än är på att det hamnar i munnen, så är han ändå helt dyblöt på hakan efteråt. Känns som att jag bara slösar med det just nu. Han har blivit en riktig ninja så fort han ser sprutan, han som annars är världens gosegris :p Däremot låter han inte lika illa när han sover nu, så något måste han ju ändå fått i sig. Jag får helt enkelt fortsätta bråka med honom behandlingstiden ut, så får jag väl rådgöra med veteinären efteråt om det behövs.

[Sara FE]
0

#4 Han lär ju få i sig en del när han tvättar sig (vilket i alla fall mina har gjort omgående efter dylika hemska händelser). Man får dock hålla koll på sådana som torkar av sig på ens kläder eller något annat innan tvättning. Jag brukar "skrapa" bort överflödet från hakan (som från en bebis) med ett finger, och smeta in det i/närmre runt munnen.

Grodan
0

De är ju lite olika, våra råttor. Jag brukar försöka massera lite vid halsen så att de sväljer och inte "spottar ut" samt vifta med något riktigt gott framför nosen så att de snabbt sväljer och vill ta det nya goda att mumsa på. Alla nappar dock inte på godbitar utan är störda av hur äckligt Baytrilen är… tyvärr… men Sara FE  har nog en liten poäng där i #5 Skrattande

[Sara FE]
0

#6 Grodan, hur många händer har du egentligen? Skrattande Alltså, en för att hålla fast råttan (samma som du masserar halsen med?), en för att hålla sprutan, och så en för godbitsviftande? Försöker bara organisera logistiken i huvudet, för det vore toppen att prova något nytt nästa gång (som förhoppningsvis aldrig kommer, ta i trä).

Grodan
0

#7 LOL… jag är snabb och förberedd… Flört Använder hela kroppen typ…

Samma sak när jag klipper klor på råttor. Använder min kropp som tredje hand typ…

[Sara FE]
0

#8 Haha, då hänger jag med. Ungefär. ;)

mieeow
0

Jag blandade det med välling, funkade superbra! majsvälling med lite vetegroddar i, räckte med några teskedar välling i en liten skål och så medicinen i, de slickade glatt i sig!

Dock kände jag att det luktade lite medicin, så jag misstänker att mina pojkar märkte att det var medicin i, men inte brydde sig. det var någon droppe på kanten också, som de också slickade i sig.

Det är jobbigt när dem krånglar, kan man spruta direkt i munnen på ett snabbt och smärtfritt sätt så kan det ibland vara det bästa, och gosa en stund och ge godis efteråt.