skadad råttklo/tå
Hej alla!
Idag när jag skulle plocka upp min ena råtta, Dio så såg jag något svart på hans klo så jag tog en pappersbit och lite vatten och försökte få bort det men senare när jag gick under en lampa så märkte jag att Dios klo var borta, bara lite lite av klon fanns kvar men den var svart och att hans ''tå'' var lite röd/svullen. Han verkade inte ha ont eftersom att jag kunde röra vid hans tass och kunde tvätta av den med lite vatten utan problem. Men ja, såklart så blir jag som bara haft mina råttor i 2 månader väldigt orolig. Bör jag söka till vetrinären eller ska jag återstå och se? kommer det läka själv? jag fick ingen bra bild på tassen då dio hatar då man håller fast honom , han ville självklart upp och leka på axeln.
Hjälp tack!
Hade samma problem med en av mina killar, passade på att visa vet när jag va där med honom av annan orsak, det var ingen fara utan klon växte ut igen :)
Okej. Men att ''tån'' är röd och svullen då? är det för att klon är nästan borta?
#2 Troligen en klämskada. Så länge den inte blir infekterad kan du låta den vara :)
Råttor kan tappa klorna, det kan ske genom att de fastnat, blivit klämda osv.
En av mina killar tappade hela klon och fick aldrig tillbaka den innan han gick bort (vet inte hur lång tid det tar för en råttas klo att väta ut men en människas tånagel tar ett år på sig att växa ut iaf)Att tån är svullen beror troligtvis på att det har blivit någon slitskada, han kanske fastnade och klon slets av. Då blir ju det lite irriterat där skadan inträffade men råttor har väldigt bra läkekött så jag tvivlar starkt på att det skulle bli några problem men som Fridborg säger, håll ett öga på så det inte blir det infekterat, men den risken är nog ganska liten när det handlar om klorna skulle jag gissa på men det skadar aldrig att hålla ett öga på det :)
Låt det vara helt enkelt så fixar det sig i flesta fall av sig själv :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Att tån är svullen beror helt och hållet på att det är en inflammation just där, och har ingenting att göra med hur olyckan skedde. Det är helt naturligt att patogena mikroorganismer tar sig in där det finns en ingång i kroppen, i detta fall ett sår. Då uppstår en inflammation, dvs svullnaden bland annat, för att försöka förhindra och förebygga en infektion.
Du behöver inte oroa dig så länge tån inte börja anta en konstig färg, dvs vitnar eller svartnar. (Skorpan osv blir ju givetvis svart, men om "köttet" ändrar färg.) Det kan hända att inflammationen börjar vara, men då är det bara att tvätta och hålla rent. I regel händer inte detta utan det läker fint av sig själv. Kanske blir din råtta klolös, kanske växer det ut en sne och lite missbildad klo, eller så blir det som innan. :)
ända chansen att han tappat en klo är väl att han fastnat med den i gallret i buren sedan hoppat ner och dragit loss den eller fastnat med klon någonstans =)
Jag testade känna lite på hans ''tå'' för att se om han reagerade och hade ont men han reagerade inte alls, förhoppningvis löser det sig av sig själv som ni skrivit :)
Tack för alla toppensvar, nu är jag inte lika orolig som igår.
Ha en bra dag.
Tillägg till klostatistiken:
En av mina flickor fastnade med en klo i en dum filt. Klon blev sned och trillade av lite senare, tån var lite röd några timmar. Efter någon vecka eller två (minns ej säkert) hade det växt ut en ny klo, spikrak. :)
Det har hänt många av mina råttor under alla år.
Jag tror att det mycket kan bero på att dom inte sliter/nöter sin klor naturligt, och sedan kan dom råka fastna i något, hamna tokigt med en tå så klon går av. I värsta fall trillar hela klon av, och då blir ju tån röd och svullen.
Mitt råd är att bara låta det vara och att hålla koll så det inte blir infekterat.