Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1231 ggr
bankfack
0

Bakar dumbobebisar till januari!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag överväger att para April, April, min silver black dumbo hona född 1 april 2012 med Kung Elefant, en russian blue irish dumbo född 30 november 2011.

Alla ungarna blir dumbo. Förväntade färger är silver black, russian blue, burmes, rödögd siames. Eventuellt irish.

April har vunnit bästa pet och ett antal priser i standard. Hon är löjligt bra i temperamentet, om man gillar "disktrasor" som Grodan en gång uttryckte det. Hon är först ut ur buren, men är väldigt försiktig och sitter gärna kvar i knäet ett tag. Fogar sig i allt utan protester. Hon är genuint annorlunda från alla mina andra råttor.

Aprils mor är Ladugårdens Black Hearted Woman, far I'm not a F-ing Drag Queen.

Elefanten har kalasfin typ. Russian blue kan jag inte superbra, men jag har sekreterat vid bedömningen av ett par och jag tror att han är förhållandevis standardenlig. Han är dock lite rostad. Han är stor med visst hull (väger drygt 700 g), genomgo och lätthanterad men lite skraj för plötsliga ljud. Han har inte lika fina dumboöron som April, men de är hyfsade och i hans kull föddes riktigt fina dumbosar.

Elefantens mor är RCT Lady Burmesdumbon, en engelsk import utan några släktingar i Sverige och som bara fick en kull. Fadern är Mörkrets Furste, flerfaldig Pet-vinnare som nu är avlivad, på grund av rossel om jag inte missminner mig.

Lägger in en bild på Elefanten senare :)

Syftet är i första hand att föra vidare Aprils temperament. Jag har försökt få ner råttor att paras söderut men det har gått åt skogen varje gång, och Elefanten är den enda vettiga hane jag har tillgång här i Umeå med omnejd.

Sen finns det gott om andra fördelar med kombinationen, men också nackdelar. Det finns många exempel på problem med rossel bland släktingar bland annat. Jag berättar gärna mer, så skriv och fråga.

ylva00
0

Visst skall du sälja dem? Hur mycket kostar de isåfall? Kanske interesserad…

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Grodan
0

Aw… "Disktrasor"… *kärlek* Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bankfack
0

#1 Mina ungar kostar alltid 300, registrerade i SRS osv. Den som är intresserad kan PMa mig och berätta om sig själv. Det kommer ut en säljestråd sen om det tar sig och allt går väl.

#2 Ja, jag tror hon släktar på dina rådisar!

Grodan
0

#3 Skulle vara skoj att se stamtavlan på de planerade bebisarna. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smullis
0

Vill också lämna eventuellt intresse :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Teuthis
0

Jag har tre syskon til April + mamma hemma och de är allihopa slickiga disktrasor så det är inte bara April som är underbar i familjen.

bankfack, om du får en burmespojke får du gärna boka den åt mig.

bankfack
0

#6 Noterat :) Stamtavla kommer!