Råttor iFokus

Råttor

Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 3932 ggr
[FukkingTubbie]
0

Största råttan på RiF?

Reglerna är enkla:

-Väg din/a tåttis/ar
- Väger någon av dem mer än den i förra inlägget? Notera vikten här.
- Inget fusk :P

Hona: 0g [jag har ingen, så att…]
Hane:  630g

Ratlings
0

Hona: 483 g
Hane: 636 g

// Lise
When nothing goes right, go left!

Jespersen
0

Hona: 504g
Hane: 636g (Ratlings)

hus-musen
0

Hona: Ratlings, har inga själv.
Hane: 700g min lilla plutt :)

OT, men antar att det bara gäller nu levande råttor? :D

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

Hona: 575g (vägd 7/12-2011)

Hane: 700g (Tillhörande hus-musen.)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

zickan
0

Vägda nu.
Hona: 535gram (1½ år)

Hane: Den jag fick tag på 589gram (5-6 månader gammal. Lär bli stor)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Ratass]
0

"- Väger någon av dem mer än den i förra inlägget? Notera vikten här"

är det inte meningen att man bara ska skriva in om man "slår" förra posten?

[FukkingTubbie]
0

#3 - det har jag inte tänkt på, men vi kan köra på bara levande tycker jag!

#5, som #6 sa så ska man bara skriva om man ''slår'' någon av dem i förra posten

Nu ser det alltså ut såhär:

Hona: 575g [Hallonblad]
Hane: 700g [hus-musen]

zickan
0

Ahh misstolkade :-P

zickan
0

Nu ser det alltså ut såhär:

Hona: 575g [Hallonblad]
Hane: 782g [Zickan]

Marre89
0

Hane: 867g ( nyss fyllt 2 år) Hona: har ingen

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis har börjat få stora problem att hantera sina kära råttor. Blir bara röda kliande utslag. De har blivit väl omhändertagna och ej fått fel kost ;-). Några av denna honas syskon som ännu är kvar i finland är lika stora. Jag ska försöka jobba ned vikten, se om det går.

Så största honan på rif just nu Kelly 673ram.

Grodan
2

Jag har inte för stora råttor, alla mina är slanka och väger lagom. Skrattande (ps. det ÄR sant!!!ds)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2

#12 jag har inte heller för stora råttor eller någon övervikt. Föredrar muskulerade slanka som förhoppningsvis lever länge. Vart så paff när jag satte denna tjej, Zayas kissan kello på vågen. Var bara tvungen att leta upp tråden och skriva med. Lär nog aldrig se en sådan här stor tjej igen. Och jag hoppas kunna få ned hennes vikt, annars blir hon inte lång livad skulle jag tro. Hon har redan 3 knölar på ena sidan och lite förkyld. Förhoppningsvis är det bara fett och inte tumör

Elinisa
0

Vladimir väger 930g& är kanske RiF:s största råtta för närvarande..? 

Han är riktigt lång& kraftigt byggd, men tyvärr också en aning knubbig. Måste bara förtydliga, så ni inte tror jag övergöder honom, -att han äter hälsosam mat (utan pasta, ris, potatis, majs, rotfrukter, el frukt), men har änsålänge bara fått viktuppgången att stanna av något. Han är lat, glufsar torrfoder& har dessutom tjockisar& diabetes i släkten, så vet inte riktigt vad mer man kan göra.. Bara att jobba på& hoppas han inte blir rundare& att han får fortsätta vara pigg& kry, trots sin rondör

zickan
1

Hona: 673gram; Kissan Kello [zickan]
Hane: 930 gram, Vladimir [Elinisa]

Så vi både "leder". Jag sa rifs största hona. Inte största råtta. Dock ser jag inge positivt med att hon väger såhär mycket Obestämd och hoppas kunna träna/"banta" ned henne till en mer hälsosam vikt

[Ratass]
1

#14 kan du inte ta bild när du håller i honom eller nått :D Så man verkligen kan se vilken dunderlkump han är!

lillaeld
0

#14 Ja! :D Jag vill också se, herregud så mysigt med ett kilo råtta!

Elinisa
3

Ok, här har ni honom:

lillaeld
0

#18 Åh herregud, sicken gobit Skrattande

mikeiko
0

#18 VILL GOSA MED!!! :D

Ratzo
0

Vart kan man köpa en våg som man kan väga råttor med?

I can't drown my demons, they know how to swim.

[[Mellebelle]]
0

köpte min på rusta för 99 kr :)

Ratzo
0

Ok, vilken tur att mamma ska dit på lördag. Hoppas det finns kvar då :). Är det en köksvåg man ska ha?

[[Mellebelle]]
0

haha vad bra :)

jo precis!

Grodan
7

Näe usch!

Jag var tvungen att ha flera goa och härliga pojkar hos fodervärd som gjorde dem till sockerknarkare. De hade 3-400 grams övervikt när jag fick tillbaka dem och de mådde verkligen inte bra.

Jag tycker inte det är ett dugg ballt med övergödda råttor!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[[Mellebelle]]
3

tjocka råttor är väl gulliga :)

men det är inte så bra.. eftersom dom oftast inte mår så bra då dom är överviktig.

[Emma--]
4

Vlad är verkligen en stor pojke. Ändå känns han inte särskilt fläskig när man håller i honom.  Visst att han är lite rund, men min största råtta hade antagligen varit en boll vid samma vikt :P Så han är stor i kroppen. Och supersöt!

#25 Tror ingen tycker det är roligt när man har svårt att få en råttas vikt under kontroll.

Elinisa
5

Då Vlad ligger avslappnat utsträckt är han 48 cm med svans. Svansen är 22cm lång& grov som min tumme vid roten. Han har tjocka ben& stort huvud, så nog är han kraftigt byggd. Då man klämmer på honom känns han muskulös, men tyvärr också för tjock.

Vlad har växt& ökat i vikt snbbt& mycket sen första ggen jag träffade honom. Då jag tyckte han inte skulle växa mer på bredden, men viktökningen gick lika snabbt som tidigare så började jag försöka sätta stopp för den. Han går fortfarande upp, fast mycket långsammare nu, -ngt/ngra gram/v

Vlad& hans bror har aldrig ätit kokt pasta, ris eller bröd. Ibland får de en torr skruvmakaron som godis. Tidigare fick de någon gång lite potatis eller plättar i färskfodret, men det slutade jag med då Vlad inte fick bli större. Samma med rotfrukter, ärtor, majs& frukt, även om de aldrig ätit mycket av det heller.  4-5 ärtor får han fortfarande ibland som godis, -alt en liten bit potatis (max 1gg/v), men så länge han fortf går upp så får vi ta bort det.

Önskar jag kunde göra något mer.. Han är både lite lat& mkt ängslig av sej.. Han får panik i badkaret, så simning är inte att tänka på. Som tur är så traskar/småspringer han runt i lägenheten några gger/dag . Han är rätt smidig& stark nu då han rör sej, men oroar mej för att han ska bli riktigt fet. Som jag skrev tidigare har han släktingar med fetma& diabetes (trots aktivitet& bra foder)+ att Vlad själv har haft en mindre stroke för ngra veckor sen, så det är av största vikt (ofrivillig ordvits), att han inte blir större. Vill ju ha kvar min kära klump så länge som möjligt, -vid god hälsa då också förståss.

#25 Blir lite illa till mods av det inlägget. "Övergödda råttor" som svar på kommentarer om Vlad, tolkar jag som att du menar jag skulle ha "gött upp" min råtta..? Känns tråkigt då det är det sista jag skulle göra& då det är vad jag gjort -&gör mitt alla bästa för att förhindra. Försökte vara tydlig i mitt första inlägg; att jag inte ser det som något bra, att han får bra foder& att jag arbetar med problemet. Du kanske ville bara ville förtydliga att det är ohälsosamt för en råtta att vara stor& tjock om någon inte känner till det, -& det är ju bra& håller jag absolut med om.   

Min "idealråtta" -till det yttre fysiska är inte stor och kraftig överhuvudtaget, utan en liten& muskulös hane på 570g. :-)

Ber om ursäkt att jag OT:at så mkt i tråden.

Ratzo
0

Hona: 402 gram (är hon normalviktig eller borde hon gå ner i vikt?)

MetalMii
0

Man kan inte svara på om ett djur ska gå upp eller ner om man enbart känner till vikten. Man måste känna på djurets hull. Handlar det om mycket övervikt räcker det med en blick.

Elinisa
0

Vladimir är inte längre RiF:s största råtta. Han avlivades idag p.g.a. stor tumör i magen.  Gråter

lillaeld
0

#31 jag beklagar :(

[[Mellebelle]]
0

vad tråkigt.. beklargar.. men nu mår han finfint i lilla råtthimlen!

[Emma--]
0

#31 Vlad <3 *kram*

dyoxide
0

#31 Usch så jobbigt, beklagar :(

Elinisa
0

#32, #33, #34& #35: Tack så mycket. Vlad kommer få en egen tråd i minneslunden.