Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3794 ggr
sarakaka
0

HJÄLP! Döende råtta?

Hej jag behöver er hjälp nu mer än någonsin! Gråter

Ester fyller 2 år nästa månad och har den sista tiden blivit trött.
Senaste veckan har hon blivit mycket sämre ganska fort och jag vet inte vad jag ska göra!

Hon har två tumörer.
Hon kan knappt gå på plan mark och liksom hasar sig fram.
Hon äter från golvet och inte sådär med händerna medan hon sitter på bakbenen som råttor brukar göra.
Hon har fått massa poryforin runt ögonen, mycket!
Hon är jättesvag.
Hon äter lite och dricker lite.

Det bästa är ju om hon får dö i sitt hem, men borde jag avliva henne?
Känns som att det är akut. Vad ska jag göra?

Snälla hjälp! :'(
Har aldrig haft en råtta som dött av ålder förut, de jag har haft har fått bli avlivade.

sarakaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gråter

Ska jag avliva henne? Kan inte åka dit förrän imorgon

sarakaka
0

Hon är svag och ruggig, har inte visat några luftvägssymtom eller förkylningssymtom. Hon har två tumörer och är svag, kan knappt gå. Hon har blivit mycket sämre nu på kvällen Gråter

Zolah
0

Har du tagit henne till en veterinär? så det inte är så att hon har någon sjukdom som kan medicineras.

kolla igenom olika grader av smärta, och se om något av det som står där stämmer in. Då BÖR du för hennes skull antingen se om du kan hjälpa henne med medicin eller avliva henne, för då har hon riktigt ont.

När råttor blir riktigt dåliga snabbt så brukar det vara riktigt illa, råttor är ju rovdjur och försöker spela 'friska' så långt det går tills det är riktigt allvarligt.

I mina öron låter det inte som ålderdomstecken, utan sjukdom.

sarakaka
0

Hon verkar inte lida eller må dåligt så utan hon är bara svag och jag vill inte att hon ska bli ännu sämre och typ få svårt att andas eller något vill till veterinären Gråter

JohannaEkroth
0

Kan du inte åka nu då?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

sarakaka
0

Några saker stämmer in jag åker till veterinären imorgon bitti det första jag gör.
Känner mig som en fruktansvärd djurägare trodde att hon blev trött för hon var gammal men igår och idagh ar hon blivit sämre Gråter

sarakaka
0

#5 Jag vet inte jag ska ringa veterinärens akutnummer och kolla

Zolah
2

När Bly blev sådär fick jag åka in med honom och låta honom somna in, han hade fått cancer tumörer i buken och halsen. Man kände dom inte förens han hade slappnat av ordentligt. Och jag tror det var det bästa jag kunde göra för honom, för han behövde inte 'kanske' få lida när det var onödigt.

Och när jag hade Hypno, som blev mycket lungsjuk så blev han också kall och lealös. Det jag gjorde då var att ha honom i min tränings BH för värmens skull , jag gav honom även vatten osv genom att sätta några vattendroppar på hans nos.

Om du känner dig riktigt orolig kanske du ska kolla om det finns nån jourveterinär där du bor.

sarakaka
2

Har ringt jourveterinär och väntar på att bli uppringd de sa om några minuter, bussen går halv ett dit mamma ska gå och ta ut pengar :'(

Zolah
1

Ok, gör redo en sjukbur eller ha henne i dina kläder. Det är viktigt att hon håller sin kroppstemp, så om du har en bur så kan du placera en flaska med lagom varmt vatten för att hjälpa henne. Såklart filt osv också

JohannaEkroth
2

Världens modigaste, svåraste, men kanske bästa beslut just nu. Kyss

Tänker på dig och Ester! <3

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Elinisa
2

-EDIT-  Jag skriver så sakta.

Ser att ni är på väg.

Då du känner att det är rätt beslut, så är det det.

Jag tänker på er.

GinaCosmo
2

Berätta hur det går för sötisen….

Håller alla tummar för er <3

// I like beeing a mess, that´s who I am.

sarakaka
0

Jag har fått en tid imorgon klockan 10.00 hon avlivas då Gråter

Hon är i en sjukbur innerst i min säng. Den är ombonad med massa tyg och mina kläder som luktar mig. Hon ser ingenting så så fort hon kände doften av mina kläder lade hon sig där :'( <3

Ska ställa mobillarm och titta till henne och ge vatten och mosad mat.

Tack för hjälpen kram<3

GinaCosmo
0

=(
Blev helt tårögs nu.

Stackars dig, måste vara jobbigt =(

Pussa henne från mig o mina 2 pojkar <3

// I like beeing a mess, that´s who I am.

sarakaka
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sover Ester.
Hade sån ångest igår över allt det här så inläggen blev nog lite röriga, ska förklara nu lite ordentligare!

Hon hade blivit trött tidigare för några veckor sedan, men inte plötsligt utan det kom med tiden liksom. Tänkte att det var pga ålder och tumörer. Ville att hon skulle få vara ifred och så fick vi se hur det gick med henne.

För tre dagar sedan märkte jag att hon blivit svagare, liksom klen. Hade inte riktigt ork eller styrka. Tänkte att hon kanske blivit bakbenssvag pga åldern. Inte för att två år är särskilt mycket, men hennes syster dog när hon var drygt ett år. De är båda från en djuraffär.

I förrgår märkte jag att hon fått lite poryforin runt ögonen, bara lite. Försökte tvätta bort det med en fuktig trasa och se om det kom mer. Hon verkade i övrigt inte må sämre och tumörerna växte inte.

Sen igår när jag kom hem från skolan, ca 17.00 så var hon mycket svagare men ändå social och ville vara med. Drömmen är ju att hon skulle få somnat in i sömnen hemma i sin fina bur eller i min famn. Ville avvakta lite till. Senare under kvällen märkte jag att hon på bara några timmar blev sämre. Hon blev oerhört mycket svagare, ögonen och nosen rann, hon orkade inte tvätta sig, stödja sig på bakbenen och knappt gå på plan mark. Det var då ångesten kom!

Jag visste inte om hon var döende - eller "bara" väldigt sjuk. Det var för sent att åka till veterinären men till slut, med eran hjälp, lyckades jag fatta beslutet om att åka till veterinären så fort det bara gick och avliva henne, hon mådde inte alls bra och det blev bara sämre och sämre.

Klockan tio imorse avlivades hon. Hon sov i min tröja på vägen till veterinären. Väl där fick jag ta ut henne och lade henne på min mjuka jacka. Hon fick sömnsprutan i nackskinnet och ryckte till lite. Hon fick bara halva dosen men somnade som en sten iallfall. Innan hon somnade hann hon vända sig till mig, gosa in sig i mitt ansikte, och somnade djupt.

När hon sovit lite tog jag försiktigt upp henne, lade henne på bröstet sådär som hon brukade tycka om, och satte mig ner. Veterinären kom med nästa spruta och hon somnade in nästan direkt.

Min vackra, vackra Ester. Av alla tio husdjur vi har haft är just du den som jag älskat mest. Du var så speciell, så vacker, så snäll och du älskade mig.
Jag var din mamma och tog hand om dig så gott jag kunde. Jag vet att du har haft ett bra liv och det känns som en tröst nu när det känns så svårt och tomt utan dig.
Du har betytt så fruktansvärt mycket för mig Ester, du har varit så obeskrivligt viktig. Varje dag har jag pratat om dig i skolan, varje dag har jag sagt att jag älskar dig, varje dag har jag pussat dig på din gosiga lilla mage, varje dag har jag älskat dig och varje dag har du älskat mig tillbaka.

**Godnatt vackraste Ester. Du är min ängel och den absolut finaste råttan man kan drömma om. <3

**När jag har ordentligt med tid ska jag sätta mig ner och göra en fin hyllningsvideo och ladda upp här i minneslunden. Vill inte stressa fram den så just nu passar det inte. Den ska bli ordentligt fin, du förtjänar det bästa Ester!

sarakaka
5

Det kan förresten kanske vara bra att veta att veterinären sa att det var tumörerna som gjort henne dålig. Troligtvis blockerade de cirkulationen då hon hade kalla öron.

Tusen tusen tack för ert stöd och er hjälp när jag behövde den som mest. Jag ska logga in så ofta jag kan på RiF och försöka ge samma hjälp och stöd tillbaka till er!<3

Ioma
3

Awww. Gråter som ett vattenfall här!

RIP Ester.

Vacker tjej!

*kramar om* <3

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

sarakaka
0

#19 Tack<3

JoySurrender
2

Ett sånt fint slut hon fick. Kram.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[morat]
0

Beklagar, stoor kram! :(

[Sara FE]
0

Beklagar! :(

mikeiko
0

beklagar :(

deeremf
0

beklagar

Har försökt att komma på något bra att säga till denna men finns inget mer än det jag kan säga.

Elinisa
0

Fy vad ledsamt. :´(    (Måste alltid hämta en gosig råtta för att trösta mej då jag läser sånahär sorgligheter.)  Vad fint du skrivit om din Ester!

Förstår din stress då hon försämrades under kvällen& du inte kunde komma till någon veterinär förrän på morgonen. Så var det innan en av mina råttor avlivades för ngn månad sen..  Trots att det blev på det viset kändes det lite "tur i oturen", el vad man ska säga, -att få dedär sista timmarna tillsammans& gosa& ta farväl. Hoppas du känner samma, -att ni fick några timmar i lugn& ro& du kunde förbereda dej inför morgonen.

Gläder mej att läsa att det gick bra ändå, -att hon fick somna in lugnt& fridfullt intill sin matte.

Beklagar sorgen.

sarakaka
5

# 21, 22, 23, 24, 25: Tack! Det betyder mycket!<3

#26 Ja hon sov hos mig hela natten. Ville inte råka mosa henne så hade henne i en sjukbur i huvudändan. Det söta var att hon lade sig precis vid mitt ansikte som jag tröck mot gallret. Vi låg intill varandra liksom.<3
Det är så synd att den vackraste stunden oftast är den sista… Men jag är så glad att jag har fått ha henne, vilken tur att jag, just jag, fick äran att få ha Ester hos mig i nästan två år. Det är jag riktigt glad för!<3
Beklagar din sorg också, det är inte lätt det här. :/<3

RåttanElin
2

ååååh beklagar verkligen.hon hade nog en väldig tur som fick va hos dig!

styrkekram!

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

diddiman
1

Sov gott Ester <3 

Hon hade det fint hos dig

Emmetem
1

Sov gott lilla Ester, du har det garanterat bra där du har det nu! <3

Det var nog det bästa för henne eftersom att hon mådde så dåligt. Det var väldigt starkt gjort av dig - och jag tror att Ester skulle ha varit tacksam! Det är inte alltid så hemskt med avlivning - de somnar in lugn och stilla.
Jag har ju blivit sövd tidigare och man märker verkligen inte när man somnar! Man känner det inte alls utan man vaknar bara helt plötsligt.
Och jag kan tänka mig att det var så Ester kände och det är faktiskt ett väldigt skonsamt sätt att dö på. Många styrkekramar till er - det gjorde ni bra <3

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

sarakaka
0

Tack så mycket allihopa. <3

#30 Ok det är en tröst att höra det. Kram!<3

ceccie
0

Beklagar sorgen

Frosstis
0

Jag beklagar verkligen!

Jag avlivade min hamster för 4 veckor sedan imorgon.

Så jag vet precis hur det känns.

Jag lider med dig. Hoppas du gör en fin begravning! Jag tänder ett ljus för er.

Det tog ett tag för mig att göra video till min älskling.

Fina råtta KyssGråter