Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1662 ggr
ylva00
0

Okej att ha en råtta?

Jag har funderat ett tag på det här med 2 r8s regeln, jag har haft mina två första råttor nu, men när en dog så verkar den andra på något sätt lyckligare än förut och min mamma tror att vissa råttor trivs ensamma. Tror ni att det går att ha en råtta ensam om du är mycket med den? Jag har läst att en människa inte kan ersätta ett djur av samma ras, men det kanske är olika mellan alla råttor som finns? Tacksam för svar och råd!!! <3

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Kalli
0

Jag tror att det finns råttor som trivs bättre ensamma, men jag tror att det är undantag som bekräftar regeln när det kommer till flockdjur. Jag har själv haft råttor som tytt sig mer till mig men även dessa har ändå haft ett utbyte av att bo i en flock.

Därför tycker jag inte att det är rätt att hålla en råtta ensamma om inte särskilda skäl förekommer, ex. att råttan inte fungerar med andra råttor men trivs bra med människor. Undantag kan väl också göras för råttägare som inte vill skaffa fler råttor men sitter med en gammal råtta, i det fallet är det antagligen inte ultimat att omplacera heller.

Hur ser du på din råtta att den är lyckligare nu?

[Emelie321]
1

Det är sant att vissa råttor trivs bäst ensamma, men det är endast när dem omöjligt fungerar med andra råttor.

Jag har själv haft en sådan, och han fick vara ensam från och med att han var 5 månader gammal.
Bitsk, skrikig, överdrivet hotfull, och aggressiv mot dem andra utan någon som helst anledning, och beteendet gick inte att få bort. Men han trivdes superbra med människor.

Men förutom dem få undantagen som ibland dyker upp så mår råttor alltid bäst med minst en kompis Glad

ylva00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet ju inte om den är rent lycklig så, men förut låg hon i sin koja jämt, vet ej om det har med något vaktbeteende? Hon är mycket piggare och springer runt och leker "med sig själv". Hon har fått en stroke eller liknande för ungefär ett år sedan men mår i övrigt väldigt bra för att vara 2,3 år gammal. Den enda nackdelen är att hon är lite mager över ryggen och hon är lite skygg när man tar ut henne ur buren men har blivit säkrare. Jag ger henne så näringsrik mat jag kan varje dag. Hon blir socialare men det kanske beror på att hon är ensam men jag försöker ta ut henne när tillfälle bjuds + råttorna var inte så bra kompisar då de jagade bort varandra från maten och kojan. Hoppas detta säger dig något!<3

En bild på den levande råttan!

[Emelie321]
0

Oj 2,3 år :) Vill du fortsätta att ha råttor i några år framöver?

Vad vacker hon är förresten!

ylva00
0

Tack så mycket! Ja, jag skulle gärna vilja ha fler råttor, hurså? Men just nu kan jag tyvärr inte, har försökt övertala mina föräldrar men de tycker att det är för dyrt men det tycker inte jag. Om man ger dem mycket grönsaker och drar ner på köp maten så är det nog inte så dyrt om jag själv köper och betalar för råttan.

Wish me luck!<3

ylva00
0

Förresten har någon nån aning om vilken teckning hon har? Tacksam för svar!<3

Fridborg
0

#5 och 6

För mig kostar 5 st råttor inte mer än ca 100-200 kr i månaden.

Hon är en Black husky roan :)

[Emelie321]
1

Tänkte mer som så att om jag var i din situation med en så pass "gammal" och mogen råtta som trivs med livet och inte visar något tecken på att sakna råttvänner, så skulle jag inte göra det om jag inte var beredd att ha råttor lika lång tid framöver.

Så att skaffa en kompis "bara för att" hon inte ska vara ensam hade jag inte gjort i så fall med andra ord.

Men jag ska hålla tummarna att du kan få fler småttingar! :)

chade
0

Om hon är så pass gammal kan i alla fall jag tycka att det är okej att ha henne ensam, om du inte tänkt skaffa fler råttor inom en snar framtid. Jag tycker att det är snällast att låta henne få leva sin sista tid ensam, utan massa knottar att behöva läxa upp, om hon nu trivs och verkar glad utan kompisar! Fast sen vet man ju inte om hon blir 3, eller kanske till och med 4. Då är det ju synd att ha henne själv

Små stjärnor lyser också i mörkret.

ylva00
0

#7 Ja, det är ju rätt så billigt för att ha hela 5 st råttor, men vad lägger du pengarna på, mat eller kanske något annat. Berätta gärna! Angående teckningen så tror jag inte att hon är en Black husky roan. Kan lägga in en bild när hon var liten!

#8 Tack!:)

#9 Ja, man vet aldrig hur gammal hon blir med tanke på hur pigg hon är nu. Hon var världens gosis igår då jag somnade i fåtöljen och hon somnade under min haka!<3 Lägger upp en bild senare!

ylva00
0

Vilken teckning har hon? Tacksam för svar åter igen!

Kalli
2

Hon är en klockren Black Husky Roan. Hon är svart på bilden ovan och Roan innebär att hon bleks med åldern, vilket hon helt tydligt gjort. Hon är en Husky för att färgen går ner på sidorna, hade hon bara haft en rand över ryggen som liten hade hon istället varit Striped.

Det är inte helt ovanligt att Husky Roan har pannfläckar istället för bläs när de är små, även om bläs är vanligare. Men det är oavsett en Husky Roan. :)

Ninja
3

En gammal råtta vars kompis har avlidit kan det nästan vara lindrigare att låta vara själv, i stället för att stressa med nya busungar som dessutom för med sig en helt ny bakterieflora som kan påverka immunförsvaret på en redan eventuellt försvagad råtta (tänker på att hon är gammal, tidigare stroke och så).

Att hon verkar gladare nu behöver dock inte betyda att hon trivs med att vara själv, utan hon känner sig ensam och uttråkad utan hennes väns sociala interaktioner så hon måste ut och söka kontakt, göra mer saker för att få ett rikare liv. Detta kan göra att hon utåt sett ser gladare och mer kontaktsökande ut när hon i själva verket inte riktigt vet hur hon ska hantera ensamheten.

Spendera massor av tid med henne, pyssla om henne, klia nacken, ha med henne i soffan/innanför tröjan/på axeln när di tittar på tv, läser, diskar, eller vad som helst. Fast det gör du kanske redan.. :) Men jag försöker bara understryka vikten av att hon har sällskap nu; hon har haft en livskamrat dygnet runt, hela sitt liv, och nu har hon ingen. Man vet aldrig hur gammal en råtta blir, om hon lever en månad till, ett halvår, ett år till.. att vara ensam är något nytt för henne, och antagligen inte särskilt roligt. Ta vara på er tid ihop och ge henne ett fint pensionärsliv! Glad
Tänk på att hon inte har en kompis att värma sig med när hon sover, så lite extra bomaterial kan vara mysigt.

ylva00
1

Tack för råden, jag tar ut henne jämt och ständigt! Direkt på morgonen när jag vaknar, har henne ute nästan hela dagen men släpper in henne i buren för kiss/matpauser då hon inte äter utanför buren. På kvällen när jag ser på film eller läser så får hon självklart vara me oxå:). Hon älskar att bli kliap och "putsad", hon somnar nästan varje gång, det påminner väl om putsningen de gav varandra.

Okej, trodde att de bara kunde ha bläs, vad är förkortningen? Nyfiken…

Hur gamla brukar era råttor bli och hur gamla är de ni har nu?

Här är en bild på min bortgågne bästis Lily!<3<3<33333

ylva00
0

En till liten bebis Lily!<3333 Är det oxå en Black husky roan?

Kalli
0

Ba Hu Ro och beroende på hur långt ner på sidan färgen går (det är lite svårt att se på bilden) är Lily också en Black Husky Roan. Man brukar säga att råttor oftast blir mellan 2-3 år men de finns de som blivit äldre, det är dock ovanligt.

ylva00
0

Oki!

Fridborg
0

Jag har BORRIS-mattor som burmaterial eller tidningspapper, beroende på när jag kan komma iväg till IKEA. Jag räknar med torrfodret, sedan köper jag grönsaker åt dem (gillar liksom inte ärtor och spenat men köper det ändå till dem) och sedan får de matrester. Så ja, närmare 200 blir det nog, men det går att ha så många och hålla kostnaderna nere :)

Och ja, som folk sa, en klockren Black husky roan :)

ylva00
0

Okej, tack så hemskt mycket! Kanske kan övertala mina föräldrar då! <333

ylva00
0

Nu undrar jag varför råttans päls är rödbrun på vissa ställen. Det kan ni se på bilden på Ginny,#3. Putsar hon sig inte ordentligt eller har hon fått den färgen i pälsen efter åren? Undrar!

fiiiyah
0

Hon får den för att hon putsar sig! :-) råttornas snor o saliv blir rött när det kommer i kontakt med syre, därför är hon röd i pälsen.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

ylva00
0

Okej, vad bra. Jag visste att saliv och snor var rött men inte för att det kom i kontakt med syre! Tack!

emarlum
0

Jag skulle nog vilja säga att det som kostar mest i mitt fall till mina 7 vuxna råttor (2 pojkar och 5 flickor) är burströet, inte maten.

Jag använder toalett (som papperspellets), köper i stora säckar på coop forum för 129kr/st. Jag är frikostig med burströ och städar ofta, så det går ju åt en del. Men jag tycker inte att det är något att klaga på, alla djur kostar ju.

Mat, ja, då får dom matrester varje dag, och torrfodret gör jag själv.

Råttor tycker jag ändå är rätt relativt "billigt" djur att ha, så länge den är frisk och inte behöver vetrinärvård vill säga, men så är det med alla djur.

Att mina råttor mest äter matrester är ju kanonbra och framför allt miljövänligt. Allt som jag och mina två barn inte äter upp får råttorna… Ja, så länge vi inte är sjuka (råttorna kan ju bli smittade då) och inte allt för salt och stark mat heller.

ylva00
0

Ja precis, alla djur kostar. Ett smart tips var ju oxå att ha BORRIS-mattor i buren(som Fridborg) då man inte behöver köpa mer än en gång och sedan tvätta ibland, plus att man kan ha toalåda i buren så behöver man inte tvätta mattorna jämt. Och sen kan man ju göra torrfodret själv, som #23 och matrester och grönsaker till större delen av kostcirkeln för råttan och inte slösa Torrfoder. Jag har fått många bra tips här, och jag kommer att återkomma med frågor om jag får problem, och jag kommer skriva här om jag får fler råttor, så håll ögonen öppna på den här tråden! Tack för hjälpen<3//Ylva

ylva00
0

Ett bra Torrfoder som finns att köpa på en del ställen är rat complete. I början tyckte Lily(r.i.p.) att det var tråkigt att det var samma i varje matbit då hon var van att få välja, men efter några dagar älskade hon det och när jag bytte tillbaka till en annan mat så strejkade hon en stund innan hon blev hungrig…

Är det någon som oxå har en råtta som verkligen TRYCKER i sig sin favvo mat t ex potatis?