Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1104 ggr
Daydreams
0

råttfakta enligt HD (helsingborgs dagblad?)

Råttfakta:

Tamråttan är en framavlad variant av den vanliga brunråttan, rattus norvegicus.
Tamråttan är något större en brunråttan.
De finns i ett 20-tal olika teckningvarianter.
De används som försöksdjur och sällskapsdjur.
Råttor är flockdjur och därför rekommenderas ägare att ha minst två råttor.
Den första råttutställningen anordnades i England 1911 av drottningens personliga råttfångare.
Råttor som tamdjur har funnits i tusentals år.
På 80-talet gjorde post punken råttorna till mode.

Påläst person eller hur?!

Taci
0

Haha … mkt ^^ :D

"På 80-talet gjorde post punken råttorna till mode.", den fattar jag inte dock ?

rattmamman
0

Tja, påläst för att inte vara råttmänniska i alla fall…

Bellona
0

vad är det som är så jättfel med det där? det är ju helt okej ändå för att inte vara skriven av någon råttmänniska? Att personen tex tagit fel på första utställningen och så gör väl inte så mycket..?

för er som inte sett det så är det här artikeln som den där faktan hörde ihop med
http://hd.se/helsingborg/2007/06/30/raattutstaellning/

Daydreams
0

#Ja här i Malmö så är de vilda råttorna betydligt större än tamråttorna.

#ett tjugotal olika tecknignsvarianter??

# det är inte en rekommendation att ha minst två råttor. Det är en lag om det inte finns speciella skäl. Och jag tycker det är väldigt olyckligt att det inte står för det är en sak som absolut behöver påpekas för allmänheten mycket.

# den första kända tamråttan var väl i början på 1800 talet om jag inte minns fel. 

Så nä jag tyckte det var tråkigt att en faktaruta inte bestod av mer fakta.

Bellona
0

efter att ha sett skriverierna om en jätteråtta anticimex hittat som var i samma storlek som många tamråttor så köper jag inte att vildråttor är större fören jag fått längd och viktbevis. de hade aldrig sett en så stor råtta löd alla rubriker. man hör ständigt om monsterråttor överallt men jag har inte sett några bevis för såna. men det är en annan diskussion.

Man får ha i åtanke att det inte var någon råttperson som skrev det. Lena hade sagt att man haft tamråttor i hundratalsår men reporten skrev fel.

Det var också en av våra standarddomare som sa om ett tjugotal teckningsvarianter och vad är felet där? tycker du att det är för lite eller för mycket? I sverige har vi visserligen inte många upptagna i standarden, bara 8 + silver, i finland 12+silver. Men det finns ju fler teckningar. Fast inte så många fler så vida man inte gör som jag sett på amerikanska sidor och hittar på olika namn för teckningar vi skulle satt ett missmarked efter istället för att göra mindre fenotypiska skillnader till en ny teckning. (Där kallade de flammiga minkar för sköldpadd tex)

Och visst är det en lag men jag tycker ju personligen det är bättre att det nämns att de mår bra av en kompis istället för att inget alls står. Bättre än inget i mina ögon.

Bellona
0

tack vare den där artikeln fick råttor visa upp sig i en till tidning :)

http://helsingborg.expressen.se/Nyheter/1.743657

Daydreams
0

Bellona om du gillar artikeln så är det helt ok för min del men jag gör det inte.

Jag anser att en journalist har ett ansvar att ta reda på fakta och det är väldigt enkelt att göra det. Han hade kunnat googla på tamråtta eller bara gått in på srs hemsida.

Jag bryr mig inte särskilt mycket å råttornas vägnar men tycker det är tråkigt att när de väl skriver om råttor så kan dom inte ens ta reda på fakta ordentligt.