Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1234 ggr
Hallonblad
0

Genotypfunderingar och liknande

Nu har jag funderat lite under dagen på det här med genotyperna för råttors färg, och även om min bild av det hela har blivit lite klarare än förut så är det fortfarande vissa frågetecken jag gärna skulle se rätas ut, om någon kunnig nu känner att h*n orkar/vill hjälpa mig. :)

* Det finns alltså svarta rödögda råttor som kallas devil rats eller något liknande. Vad har de för genotyp? En aa pp blir väl en champagne, och en aa rr blir väl beige? Är det någon som vet hur devil rats ser ut genetiskt?

* Sedan har jag hört att lilac skulle vara en blekning av mink, hellre än av choklad. Vet inte om det ens stämmer, men skulle inte det innebära att det vi kallar lilac egentligen är aa dd mm, hellre än aa bb dd (som jag varit under uppfattningen att det är)? Vet någon vilket som är rätt (eller om det är något helt annat och jag bara fått allt om bakfoten)? Och om nu lilac är aa dd mm, vad kallas då aa bb dd? Eller vice versa?

Det är väl egentligen det här med blue och lilac och grejer som förvirrar mig mest, och det är väl mest det jag skulle vilja ha förklarat för mig.

Den blå som är standard i SRS bara som "blue" är väl aa dd om jag förstått det rätt. Är det den färgen som rent allmänt är känt som "british blue"? Hur ser american blue ut rent genotypisk? Steel blue ska väl vara aa nn, russian blue aa ruru. Räknas graphite som ett slags blå?

Och hur blir det då med lynx? Jag trodde först att det var som en "lilac agouti" så att säga - alltså A* bb dd - men efter att ha blivit så osäker på att lilac faktiskt är en nerblekt chocolate (och lynx alltså en nerblekt chocolate agouti) så tänkte jag… om nu lilac faktiskt är en nerblekt mink istället, är då lynx egentligen en nerblekt cinnamon (A* dd mm)?

Och när jag ändå håller på, hur ser genotypen ut för burmese, lavender och dove? Varför finns det inte pearlvarianter av fler färger än cinnamon och mink (eller är det så att pearl bara fungerar ihop med mm? Och skulle då denna eventuella lilac aa dd mm kunna vara dörren till en "lilac pearl")? Hur blir det med en chocolate som blekts med pp eller rr? Har dessa eventuella färger något namn och hur ser de ut?

Sedan är det det här med "mock" som jag hört om men som tydligen inte är standard i SRS. "Mock mink" t.ex, vad är det? Och alla "de där andra" färgerna som inte verkar finnas standardiserade i Sverige. Cream, coffe, topaz, chinchilla osv. Vad är de för några?

Jag ber om ursäkt att det hela blev så flamsigt, men jag får väl skylla det på att jag är en ostrukturerad människa som funderar för mycket på saker jag inte förstår ordentligt. ^^; Om någon vänlig själ kunde tänka sig att ta tiden och svara skulle jag vara verkligt tacksam. :) Det här med genetik är spännande, men jag inser verkligen nu när jag försöker sätta mig in i det vilken nybörjare jag är.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Terato
0

Devil rats? Oj, helt nytt för mig! Hinner inte svara på hela inlägget nu men vill bara kommentera det.

Helt rätt, både p och r bleker hela råttan, dvs. huden, pälsen, allt! Så du har helt rätt i ditt resonemang, varken aa pp eller aa rr stämmer.

I så fall måste det vara någon helt annan gen och god knows vilken, men nån gen som enbart bleker ögonen på något sätt. Min googling ger detta:

http://rattor.ifokus.se/discussions/4e417b9d88f472548b00649e-black-devil

http://www.gnaverforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=24543&start=0

http://auberge-eleveurs.forumactif.net/t471-rats-red-eyed-devil

I den mittersta länken ser det ut som att de har någon form av diskussion om vad detta är. Jag orkar inte sätta mig in i det just nu, men kolla gärna där, jättespännande!

Jag googlade i alla fall på: "Red Eyed Devil" mutation rat

Fick väldigt många franska träffar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
1

Ja devil rats finns. Men väldigt ovanliga i sv ännu. Kan inte heller genotypen för den :-/. Kan dock ta reda på om några timmar. Kan fråga en bekant som har en.

De är om döpta till Marten. Närmaste uppfödare är finland. Där finns det några som föder upp och några som äger. Svarta som ungar men blir lite grå dassiga som äldre. Bör avlas med pew eller black för att få bäst färg tror jag. Siames har gett en fel omvängning. Blivit ljus point istället för mörk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Hallonblad
0

#1 Tack för länkarna! :) Min danska och franska är väl inte bäst i världen, men jag uppfattade det som att folk trodde det är en mutation på c-locus? c(r) tror jag de kallade det?

#2 Ja! :D Det vore jättekul om du kunde fråga. Stämmer detta med det eventuella c(r), och behöver det i så fall vara i kombination med något annat? Läste om spekulationer att det skulle kunna ligga på d-locus också, men det känns väl märkligt? Känns troligare i så fall att man skulle behöva c(r)c(ch) som jag också läste något om. >.< Där c(ch) alltså skulle vara chinchilla mutationen (så fick man svar på det också i samma härva ;)).

Verkligen jättespännande det här! :) Att de bleks på äldre dar gör knappast färgen mindre cool. ;) Kanske den är kopplad till någon avblekningsgen? Någon annan som har spekulationer/kunskaper/teorier? :)

Hallonblad
0

Är det någon som har koll angående färgen lilac? :) Skulle verkligen vara bra att få det utrett för mig. C:

Har på sistone hittat att lilac skulle (precis som jag först trodde) vara en nerblekning av chocolate, och att nerblekningen av mink är det som kallas lavender. Stämmer detta? Någon som vet?

Zickan, fick du någonsin reda på hur genotypen ser ut för Marten-råttor? Skulle vara verkligt intressant att få reda på mer om det. :)

hus-musen
0

Lilac är väl aaddbbRr om jag inte minns fel.. tycker jag har läst det någonstans.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#6 Så en nerblekt chocolate? Vad för skillnad gör det rent fenotypiskt på Rr och RR? Ser de inte likadana ut? Spelar det någon roll om en lilac är aabbddRr eller aabbddRR?

xD Nu blev jag nästan ännu mer förvirrad. Du får ursäkta mig, men jag kan vara lite korkad många gånger.

Är en Lynx är då alltså A*bbdd (Rr)? Alltså en "lilac agouti" så att säga?

hus-musen
0

Haha, jag avskyr genetik, bokstäver hit och dit och färger är egentligen inget jag bryr mig om. Har faktiskt aldrig orkat lära mig exakt vad allting. Är alltså rätt kass på genetikeländet.

Lynx är samma sak som lilac agouti påstås det. Har aldrig sett en lynx mer än på en bild på en finsk sida, har tyvärr tappat bort länken..Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#8 xD Jag är en väldigt teoretisk människa, det är det praktiska som skrämmer mig i vanliga fall. Dock är jag ju nybörjare i just genetik då mina intressen egentligen lutar mer mot humanvetenskaperna.

Tack för hjälpen i alla fall. :) Kanske någon annan kan hjälpa mig att förstå det hela lite bättre. Att få lynxen bekräftad känns i alla fall skönt, så tack för det. ;)

zickan
0

Förlåt jag har inte sett saija inne något. Glömde skicka över frågan på pm.

Men när jag sökte hittade jag detta: LÄnk

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ruzicka
0

Jag har en Devil.. Jag kan höra med min uppfödare vad hon säger om hans genotyp. Är det samma genetiska beteckningar i Sverige och Tyskland?

Men alla Devils är inte svarta. I alla fall inte enligt de tyska definitionerna. Vad jag har förstatt (skratta inte, jag har inte den blekaste koll pa genetik sa det kanske later helt uppat väggarna) sa är det när de bär pa en albinogen som gör att de bleks med tiden, samt har röda ögon. Jag har nämligen ocksa en English Blue Devil, som när han föddes var bla men numera är nagon urtväddad bla-gra-vit färg med siames-liknande täckning pa huvudet (antagligen för att han inte har blekts lika mycket där, men det kommer nog. De är bara 3 manader), och bade han och min svarta Devil bleks hela tiden.

Deras mamma är en Dark Phased Pearl Self, pappan är en Red Eyed Siamese Berkshire Blazed enligt uppfödarens hemsida, om det kan hjälpa nagot. Det star även att mamman är bärare av Devil-gener.

Men som sagt. Jag skall fraga henne.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Hallonblad
0

#10 Tack så mycket för länken! :) Väldigt intressant läsning.

#11 Jomen allt vad jag lyckats komma över om RED påstår ju att genen ska ligga på C-locus (= albino locus). Det är alltså ett slags muterad albinogen, så att säga. ;) Om jag uppfattat det rätt så ska råttan vara c(r)c(ch) för att bli en Red Eyed Devil. Då står c(ch) för chincillagenen (ej hundra på detta) och c(r) för …? Red Eyed Devil-genen? *clueless*

English Blue Devil har jag aldrig hört talas om förut. :O Googlade bara lite fort (ska snart sticka till jobbet) men fick inte direkt in några träffar när jag sökte på "english blue devil rat". Vet du något mer om dessa råttor? :D

Vore jättebra om du kunde fråga din uppfödare. De genetiska beteckningarna bör se likadana ut i hela världen. Har varit inne på både engelska, amerikanska, svenska, danska och franska sidor, och än så länge har alla använt samma bokstäver för samma saker. ;) Vore ju väldigt krångligt om folk började använda olika beteckningar. xD

Verkligen spännande det här. :D Tänk att något så enkelt som färgen på någons råtta kan väcka så mycket intresse. ^^;

Ruzicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Nej, jag vet ju ingenting, som sagt. XD Men som sagt, vad jag tror är att det är en gen som gör att de bleks, att de rent teoretiskt säkert hade kunnat finnas i fler färger än svart och english blue. Men i kullen mina gubbar kommer ifran är det bara svarta och english blue devils.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.farbrattengenetik.de.tl%2FDevil.htm <-- den här sidan (tror inte att den är länkad redan?) har rätt mycket info och fina bilder, och det star ocksa en del om genetiken bakom devils. Men jag vet ju ingenting, sa genetikinfon är kanske sadant du redan har förstatt?

Bifogar bild pa min blaa djävul i jämfödelse med min "vanliga" blaa. När de föddes hade de som sagt samma färg, men numera är djävulen mycket ljusare. Ursäkta den daliga bildkvaliteten, men de ville inte sitta stilla alls. >.< (No worries, buren skall städas idag ;))

Längst till vänster är min english blue. Bredvid honom är min english blue devil. Bakom honom är min black devil, och bakom honom är min svarta. English blue och english blue devil hade alltsa samma färg när de föddes, och black och black devil hade samma färg när de föddes.

Ruzicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är kullen som bebisar, 13 dagar efter födelsen. I kullen finns 2 svarta djävlar och 4 english blue djävlar. Resten är antingen "normala" svarta eller "normala" english blue.

Tänkte att det kunde vara intressant att se, bara.. ^^

Hallonblad
0

#13 Jag försökte tolka det i texten, men det blev så förvirrat och de använde sig inte av c(r) (vilken är jag vant mig vid), utan pratade istället om Cc DVDV (vilket jag undrar om de bara slarvade och egentligen menade c(DV)c(DV), eller om de menar att det även ska finnas en C(DV)?). Hm. Faktum är att jag nästan blev ännu mer förvirrad, även om jag nu fått det bekräftat flera gånger om att det ska ligga på C-locus i alla fall. Den här texten antydde att djävulsgenen inte behövde samarbeta med chinchillagenen som jag uppfattat det som tidigare. :) Det var spännande - särskilt som de visade bilder på RED med pointer, så det måste ju stämma! :D

De skrev också att den skulle likna roan lite, i avblekningsprocessen mm. (Om jag nu inte misuppfattade allt.) Tyvärr har ju inte jag gett mig in på roan eller teckningar än, eftersom jag ännu bara är nybörjare, men de kan ju vara bra att ha i åtanke när jag väl kommer dit. ;)

Vad spännande med andra Devils än bara de svarta. Du importerade alltså dina från Tyskland? Vet någon om det finns en svensk uppfödare som pysslar med dem? Som man kanske kan mejla lite med? ^^;

Ruzicka
0

#15 Nej, alltsa, jag bor ju i Tyskland. ^^ Vad kul att du fick nagon hjälp av länken i alla fall.. Jag hör av mig när uppfödaren har svarat!

Hallonblad
0

#16 Ah, okej. :) Det vore jätteschysst om du kunde göra det ja. ^^; Skulle vara kul att veta vad de tyska uppfödarna tycker om saken. ;)

Hallonblad
0

#16 Hur gick det, har du haft tid att prata med din uppfödare? :) Skulle vara kul att få en förklaring på hur det hela ser ut. xD

Funderade lite på det här med burmese och undrar hur det ser ut? Har sett det betecknas med Bubu förut, men också med c(b). Vet inte vilket som stämmer. Någon som vet? Skulle burmesegenen behöva något slags "samarbete" med himalayagenen för att få pointer? Att den skulle ligga på C-locus har jag lite svårt att tro av någon anledning… Obestämd

hus-musen
0

#18 Burmese har himalya enligt hawthorn iaf. http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#19 Jo jag har sett det, och enligt hawthorn ska det alltså finnas en "egen" burmesegen som sitter på ett eget locus… som "samarbetar" med c-locus för att få fram en burmese? Det är den biten jag inte riktigt förstår. Vad händer då om man har Bubu C*? Foten i munnen Eller har jag missuppfattat något och Bubu biten "sitter ihop" med c(h)c(*) (alltså ett slags c(b)c(b) fast med "finare" utskrift)?

Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt enkelt inte så smart. xD

wintermynta
0

Blir ni något klokare? Jag önskar att jag kunde hjälpa till men jag är sämst på bokstavsgenetik.

[Glimmersråttor]
1

CC: Full färg
cc: vit

cch: Himalayan (vit + pointer)
chch: Siamese (beige + pointer)

Bubu CC/Cc: Svart (svarta gruppen)
Bubu cc: Burmesefärg utan pointer
Bubu cch/chch: Burmese (burmesefärg+himalayan/siamese=pointer)
BuBu cch/chch: Sabelburmese (mörk burmese färg + himalayan/siamese=pointer)

h = pointer
Ett h = mindre och svagare pointer  
Två h = större och starkare pointer och omvandlar vit färg till beige på en cc råtta.

bankfack
0

Fast jag har för mig att vi har domare/uppfödare i Sverige som tror att de har fel i England om burmesgenetiken? Vet dock inte om hur den "svenska teorin" lyder.

hus-musen
0

Är inte så insatt i just burmese, men man kanske kan fråga tezzlans? Har iaf fått för mig att hon brukar ha burmese, kan ha fel. Hon har haft siamese iaf.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#22 Så du menar på att burmese-locuset inte "sitter ihop" med c-locuset då, utan är ett eget locus, men kräver "samarbete" med c-locus för att få pointer? Okej, pointerbiten makes sense… men varför skulle en Bubu cc inte bli en PEW/albino? Det funkar ju så med alla andra färger, så varför skulle burmese vara annorlunda?

#23 Vet du vilken svensk domare/uppfödare som kom med teorin till att börja med? :) Så skulle man ju alltid kunna fråga den personen direkt.

#24 Siamese vet jag ju att hon åtminstone hade i våras, burmese har jag ingen aning om hon har. Men man kan ju alltid höra med henne. :) Tack för tipset!

[Glimmersråttor]
0

#25  Ja, om genetiken ovan stämmer så krävs det ett samarbete med c-locus för att få pointerna. I kullar där burmeser med pointer har dykt upp (som jag känner till) så har alla haft himalayan/siamese i släkten, så det tror jag kan stämma.

Bra fråga. Burmese genen är en dominant gen och om genetiken ovan stämmer så skulle det kunna beror på att burmese genen är dominant över cc. Annars har jag ingen förklaring på det.

Hallonblad
0

#26 Spännande! :) Tack så mycket för att du gav lite klarhet och perspektiv på det hela. Jag är väldigt bra på att bli låst på ett tankesätt, så att någon kommer och bryter ny mark för jämnan är super. ;)

bankfack
0

Jag tror att det bland annat är Gail som har en annan idé om burmesgenetiken. Spännande är det.

Ruzicka
0

#18 Jag lovar, jag har inte glömt dig! Hon har fortfarande inte svarat på min fråga. >.< Jag skall träffa henne imorgon, så jag skall höra med henne då.

StillaSinnet
0

spännande tråd! Sätter lite fart på den igen. Finns det fler djävlar i sverige nu?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Ang Lilac så har ju SRS inte kopplat någon genotyp till sin Standard så det är fritt fram! Dock anser jag att Lilac på alla djur är choklad + blå

dvs aaddbb (dd får i det här fallet stå för vilken blå ni vill: Blue, RB eller Graphite)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️