Löss och skabb?
Löss och skabb på råttor smittar ju till tammöss. Går lössen eller/och skabben även över på natalpälsråttor, dvärghamstrar, guldhamstrar och gerbiler? Någon som vet?
/Moa och kärlekarna
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
*putt*
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vad jag vet så smittar det endast mellan råttor, möss och gerbiler. Hamstrar får inte samma sorts löss och skabb som råttor, men nataler vet jag tyvärr inte.

fortsätter på den här tråden. smittar rått löss till människor?
#4 Nej, löss är artbundet.
ok skönt, för jag tror mina killar har fått löss åtminstone en av dom, har inte hunnit kolla dom andra än men jag kan tänka mig att dom kan ha det med eftersom dom är i samma bur. hmm…
Ja du måste behandla alla råttor mot löss även om det bara är en som det syns på. :)
jo jag vet:) jag ska ringa vetten i morgon och hoppas på att få stronghold som verkar vara det enklaste medlet har aldrig haft eller sett löss på råttor förut men jag har ju läst vad ni har skrivit och lite utifrån det tror jag att det är löss jag hittade ett litet rödbrunt kryp som kryper runt i pälsbotten, kollade precis på dom andra och tydligen har alla minst ett sånt kryp så det är garanterat löss usch ringa vetten det första jag gör i morgon!
har ringt vetten idag fick tid idag kl 13 skönt, nu e dom snart lusfria :)