Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 733 ggr
iluvkottar
1

Frysa in mixad mat

Jag har hört många här som säger att det är väldigt bra och smart att mixa mat och sen frysa in det så att man kan ge det till råttorna sen. Då undrar jag,

- Vad brukar ni mixa

- Hur länge håller det i frysen

- Brukar råttorna gilla det

- Vad fryser ni in det i

Tacksam för tips:)

Ioma
0

Har inte gjort nåt sånt ännu men borde det inte gå att frysa in i typ sådana där silikonmuffinsformar eller isformar i silikon och när omgången frusit så häller man över allt i en påse eller burk bara och låter stå så i frysen.

jag har muffinformar som är perfekt för en sådan portion. Eller det blir 6 portioner i en så att säga, det är plats för 6 muffins i formen ;-)

Tror nog det skulle funka

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

iluvkottar
0

Å vad smart jag har också sånna formar tror jag;) Men vet du vad som funkar bra att frysa in?

Ioma
0

Det mesta borde funka. Det är väl typ bara smör som inte blir som det va innan när man fryser in det men annars är det bara att slänga in det mesta ;-)

'

Mvh
Marika "Ioma"

iluvkottar
0

Okej tack:)

Ioma
0

Och OM man skulle ha sådana formar så kan man göra så att man häller i maten i fryspåsar och plattar ut maten så påsen blir platt på sidan. Knyt igen och tryck ner något som delar av maten i portionsbitar. Man ska bara trycka ner så att man kan bryta av småbitar sen.

använd INTE kniv eller nåt sånt vasst utan kanske kanten på ett burklock eller kanske t o m bara handens sida.

Sen när det är fruset och behöver en bit så bryter man bara av en bit som om det vore en chokladkaka typ ;-)

På detta sätt kan man frysa in mer portioner på en gång om man inte har en jäkla massa silikonformar förståss. hehe. jag har ju bara en sådan så skulle jag använda formen till det så blir det bara 6 portioner åt gången.

I påse kan man frysa in hur många som helst åt gången ju ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

MetalMii
1

Jag fryser i istärningsformar, sen stoppar jag ner bitarna i en burk när det är fryst. 1-2 bitar är rätt lagon för mina två tjejer.

Jag gör inga mängder åt gången, utan det går nog åt på nån vecka.

Sist var det quinoa, ärtor, havregryn och lite våtfoder till hund.

Jag tar rester och sånt som börjar bli lite mjukt så jag inte pallar äta det.

Alenzi
0

Jag har sedan jag fick småfolk lärt mig att mixad mat är perfekt att frysa i istärningsformar :P

Zakaraa
1

Jag mixade en massa olika (äckliga) blandningar förut och frös in. Då la jag allt i fryspåsar och plattade ut så det blev "skivor" när jag behövde ha så bröt jag bara en bit och värmde i mickron.
Men jag kör på färskmat nu istället och ev. frysta grönsaksblandningar då vi själva inte äter så mycket grönsaker hemma.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jinaum
0

Jag gör påsar omixat å fryser ibland när jag får ett ryck.

Mixad mat har jag fått för mig är så tråkigt. Hur tänker ni? Reagerar råttorna på om de får mixad mat eller icke mixad?
Funderar på för och nackdelar om jag skall göra så inför operation så det finns till dem.

Räcker 1 iskub som 1 portion per råtta? Eller behövs det mer än 1 iskub per råtta?

Zakaraa
0

Man brukar ju räkna med att en råtta ska ha mat som är lika stor volym som vuvudet (eller 1msk). Kommer inte ihåg vart jag läst det dock.

Mixar man maten så kan de inte peta ut Godbitarna som de kan med färskmaten så Det är ju ett + men mina var inte särskilt förtjusta i det mixade just för att fryst blir så vattnigt efter ett tag

Jinaum
0

Dååååå…. är nog mina lite övergöda EGENTLIGEN.
Mina 3 pojkar har alltid fått ca 2 dl mat. XD Dags för reform alltså.

Får prova helt enkelt ^^

Zakaraa
0

Jag ger inte efter något mått heller, sålänge de har ett bra hull och inte för mycket så..
Och sedan beror det ju på Vad man ger liksom. 1msk med rent kött är ju inte direkt bra och inte heller en msk med sallad (hur mäter man Matskedar i sallad liksom?) så det är svårt det där.
Mina tjejer äter upp allt inom 10min och har bra hull, utom de två äldre som gärna lägger på sig.. (men 1 är jag ganska säker på har någonting genetiskt då även mammans kullsyskon var väldigt stora)

Grodan
0

Jag mixar rått kött och råa grönsaker och fryser in i fryspåsar. Tar upp hela påsar och tinar, blandar då oftast ut det med kokt gryn, potatis, ris, couscous, quinoa el dyl.

Mina mixar är till ca 20 råttor och ca 70 möss!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️