Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 771 ggr
[Bright Eyes Dunder]
1

Dela godis?

Jag har funderat på en sak, kan man dela godis med sina råttor?
Ja jag tycker om torkade äpplen och banan (utan tillsatser!) så kan man dela det med sin råtta.
Jag har förstått att choklad och sådant är ett big no no!

Ratzo
0

Självklart kan man det :). Men inte med ''människogodis''

I can't drown my demons, they know how to swim.

Ioma
0

är det några nötter som inte är bra för råttor?

Vi äter väldigt mycket nötter och sånt själva eftersom vi äter enligt LCHF och det blir mycket mandlar och caschewnötter här.

Maken köper alltid torrostade chilinötter så de får de inte antar jag hehehe. Lite väl starka men mina som inte är saltade eller nåt sånt.

Är det ok att dela med råttorna?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

darkness
0

Ja nötter är inte farligt men innehåller fettet som inte råttiorna ska ha för mycket av.

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zakaraa
1

Torkade frukter (utan tillsatser) är mumma, framför allt banan så självklart kan du ge det :)

Ang. nötter så kan jag inte minnas mig någon nöt som är dålig. Det man bör tänka på dock är att nötter är ju väldigt feta så ge med måtta.
Mina älskar jordnötter med skal, men då ska man kolla så att de är rostade annars kan det orsaka problem med att blodet klumpar sig (ska finnas någon källa på det här på RIF)

Mina åt caschew men hasselnötter och (glömt namnet) nöten som ser ut som en hjärna :P är de bästa!

Såhär till julen kan man även köpa julnötter och låta råttorna knäcka dem själva, jag är dock lite "snäll" så jag knäcker nötskalet halvt innan då jag fått för mig att mina tjejer inte skulle få upp det annars (vilket inte är sant med tanke på vad råttor kan gnaga sig igenom i naturen..)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

darkness
3

Hasselnötter är rolit att tugga sönder skalet på och bra för tänderna. Dock hade jah en råtta som tugga sönder skalet och precis när hon skulle ta den goda nöten efter timmar av gnagande så kommer burkompisen o tar nöten från henne ;( haha

[Sara FE]
3

#4 Du menar nog valnöt, min familj brukar kalla dem för hjärnor. ;)

deeremf
0

Var det inte något med orostade jordnötter?

Grodan
2

Jordnötter ska man inte ge för mkt av, inte äta själv heller. Det innehåller ett fett som i för stor dos ger hjärtinfarkt. Snabbt och simpelt skrivet, men baseras på en vetenskaplig studie på möss som jag läste för ett gäng år sedan.

Nyttigaste nötterna är valnöt, paranöt och mandel. Jag försöker ge mina en bit nöt varje dag, av de tre jag nämnde (dock vill de inte alltid ha paranöt), då jag anser att det är mkt nyttigt med nötter.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zakaraa
0

#7 jo det är det jag skriver om i min text ;)

#6 Yes! Valnötter! Jag älskar dem :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

deeremf
0

#9 ja se det hade du :P

darkness
0

Paranöt?

deeremf
0
Elinisa
0

Kan vara bra att tänka på att ge sparsamt av den torkade frukten. Banan& äpple liksom många andra frukter innhåller ganska mycket socker& då frukten torkas ökar halten av socker till nivåer liknande de i hallonbåtar. :-)

Färsk frukt innhåller lite mera näringsämnen, som annars försvinner vid torkningen, mera vatten& lägre sockerhalt, men även om färsk frukt är bättre än torkad, så är det bra att vara måttfull även vad gäller den.

ylva00
0

Jag har hört att skalet på mandlar är alldeles för hårt för att råttor ska kunna gnaga igenom, så det får inte mina råttor iaf. Valnötter är något av en favorit blan mina rådisar! <3

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

ylva00
0

*bland

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram