Marsvin bättre än råttor?
Det tycker inte jag, men mama gör det. Ska kanske få ett djur och jag vill så gärna ha råttor, men mamma tycker att det är bättre med marsvin. Hon säger att råttornas svans fäller hud och hår, att dom stinker osv. Blir själv osäker. Kanske vill hon bara att jag skaffar marsvin bara, men… Ni kanske kan säga vad ni tycker.
(Om jag skaffar råttor så kommer jag ha två.)
Jag har aldrig stött på ett djur som luktar lika gott som råttor :D
Dreas avföring däremot luktar inget vidare, så det gäller att hålla rent, men det gäller ävern för marsvin.
Jag tycker det skräpar mer med marsvin iom att de ska ha mängder med hö.
Skulle tro att marsvin fäller minst lika mycket som råttor.
Jag tycker själv att råttor är roligare än marsvin iom att de klättrar och tar sig fram överallt. Sitter i skrivande stund på en stol med två raringar som själva klättrat upp för att sitta och mysa i mitt knä. En råtta är lättare att ta med sig iom att du kan ha den i kläderna/på axeln och den håller sig kvar.
Jag tror att den kreativa, pyssliga människan fastnar mer för råttor då man får utlopp för de sidorna iom råttägandet.
Jag är dock rätt sugen på marsvin med, men jag tycker det känns drygt med allt hö som kommer skräpa. Samt att det kanske är smidigast/bäst att ha spån och jag avskyr spån då det skräpar bara jag tittar på det.
Jag skulle nog vilja påstå att ALLA djur på ett eller annat sätt luktar. kattlådan luktar, hundar fiser något gräsligt och deras andedräkt ska vi inte tala om hahaha. Möss luktar, hamster och marsvin luktar de också.
Alla djur fäller hudpartiklar men eftersom råttans svans inte är pälsklädd så ser man det mycket lättare. Det är precis som med våra tre katter, har en nakenkatt och en bondkatt och en halvnaken. Bondkatten fäller massa päls och även mjällar då och då precis som vi människor.
Nakenfisen jag har fäller ju självklart ingen päls men han mjällar lika mycket som bondkatten men det märks mer.
Jag tror nog även att råttor är 100 gånger mer sociala än ett marsvin. marsvin är nog mer bara som ögongodis.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Tack för hjälpen, känns bättre nu 
råttor är visst pälskläda på svansen men inte lika som på kroppen. har aldrig sett att de fälelr hud, måste ju ha varit nå fel på de som din mamma i så fall sett. ja tycker marsvin fälelr sjukt mycket mer hår än råttorna. och va gälelr avföringen så luktar inte det något. kan lukta illa då om de ätit något annorlunda från den vanliga baskosten.
kan någon visa mig normal avföring som luktar gott?
¤4 ja men det är väl mer bara fjun som de har på svansen? Som min sphynx t ex han har små små små fjun över hela kroppen så han känns som en persika när man klappar honom men det syns knappt.
sen är ju alla egna individer såsom vi människor. De som mamman sett kanske har en råttversion av exem? ;-) Men hur eller hur så döda hudceller tappas och det syns mer eller mindre på alla djur och människor ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Jag tycker marsvin luktar mer än råttor, antagligen på grund av de olika bottenmaterialen som används.
#4 en fåtta kan "fjälla" från svansen men då beror det ju då på att råttan inte tvättar sig själv/det är för skitit i buren.
Har haft överviktiga råttor som haft svårt att tvätta sig själva som fått så, då får man hjälpa till att hålla svansen ren.
Det är död hud/"fjäll" blandat med smuts, precis som vi människor "ömskar skin" så kan även råttor det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Antar det är våra luktinnen som skijer sej åt, då endel säger att råttbajset knappt luktar. Har aldrig luktat på bajs från någon råtta någonsin, som inte luktat väldigt illa i min näsa. Mina råttor är sällan dåliga i magen, men bajset luktar lika mycket skit ändå.
Men, säg de djur vars bajs luktar hallonbåtar& rosenknoppar.. Inte vårat iallafall. (Ko-& hästbajs luktar väl iof rätt ok)
Däremot har varken lukten av lortarna el urinen varit ett problem. Jag använder kattsand i toalådan& så länge man håller efter& inte stoppar ner näsan däri känns inga odörer. Rengöring av bur& byte/tvätt av botten-& bäddmaterial i både bur& övriga sovplatser i lägenheten, utefter behov gör att varken jag el besökare märker av någon lukt.
Råttorna i sej luktar bara gott enl mej. :-)
Döda hudceller från pälsbotten tror jag råttorna avlägsnar ganska bra själva då de tvättar sej. Om man märker att råttorna får döda hudceller som sitter kvar på svansen så avhjälps problemet med svansvård då& då (tvätt med mild tvål& mjuk tandborste medhårs, skölj bort alla tvålrester, torka medhårs upprepade gger med frotté för att avlägsna döda hudceller& smörj in med olja el mild hudkräm.)
Har aldrig haft marsvin, så kan inte uttala mej om dem. De är säkert trevliga. Sen är det en smaksak vilken art/vilka arter man föredrar som sina husdjur.
Råttor är sociala, gosiga, smarta& busiga. Jag gillar att de inte bara håller till på golvet, utan hoppar upp i soffan& klättrar på mej& kryper in i tröjan, -& man behöver inte oroa sej att de bryter benet för att de snubblar över en tröskel.

Alltså fresh ratpoop luktar ju förjävligt, men dom små rackarna till pluttar är tack och lov just små, torkar snabbt, och sedan luktar dom inte mer. I övrigt har väl alla här ovan redan skrivit det jag tänkt, angående odörer, päls&hudfällning samt hur fantastiska råttor är som sällskapsdjur.
Inget ont om marsvin, men vill du ha djur du kan umgås med, så ska du ha råttor. Dom är som små hundar, med det pluset att man inte behöver gå ut och rasta dom i ur och skur. Du kan lära råttor tricks, köra agility eller bara sitta i soffan och mysa. (Eller ja, mysa med honor brukar ju gå sådär, men det finns inget bättre än att ligga på soffan med ett gäng råttgubbar på magen)
Mina marsvin fäller mycket päls, bajsar och kissar överallt när dom är ute. Vill bara springa och gömma sig. Jag får dom inte att bli tama. Dom är roliga när dom piper så fort jag öppnar kylskåpet. Dom lukta ganska gott i pälsen. Men tyvärr gick det inte att ha tre hanar tillsammans, det blev bråk. Vakna mer än råttorna på dagen.
Råttorna, som jag har haft i snart tre månader är så gosiga. Dom förstod med en gång vart dom skulle bajsa osv. Nyfikna, allerta och lekfulla.
Jag röstar för råttor. Helt klart!
Hur har det gått? Lyckats med projekt övertalning ännu? hihi
Mvh
Marika "Ioma"
Alla mina fd grannar kan inte ha helt fel: råttor luktar illa.
Jag har haft råttor sedan 1983, utan avbrott, men jag blundar inte för fakta. De luktar!
Det gäller att städa ofta.
MEN det är skillnad på att ha 20 råttor och 2-3 st. Har man bara en bur med 2-3 råttor som går duktigt på toalåda som man kan byta varje dag, behöver det inte lukta något alls… Det är upp till dig.
Marsvin går ofta på kutterspån och då gäller städning varje dag för att det inte ska lukta marsvinskiss.
Marsvin är tråkiga, sitter bara och glor.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 Nope, det är inte sant. Men folk som har marsvin vill kanske att deras marsvin skall vara så.

Såg en video igår med marsvin som var allt annat än tråkiga. Jag blev förvånad eftersom jag själv inte *host* är så mkt för dem.
Om jag säger så här..
Marsvin är lättare att ta hand om - både med mat och bomaterial. Ca 80% av dieten ska vara hö! Resten frukt och grön + tillskott av c-vitamin. Enkelt att städa en gång i veckan och kan man med hö/spånlukten är det inga problem. Dock kissar och bajsar dom i princip överallt som ni nämner.
Sedan är det upp till dig om du verkligen lägger ner energi på marsvinet/marvsinen och inte "lämnar över" djuret/en till din mamma.
Känner du att du verkligen kommer ha tiden och orken/lusten att verkligen lägga ner dig att vara socialt till djuret varje dag,
- Välj råtta!!
Råttor behöver så mycket mer uppmärksamhet än marsvin, framförallt socialt! Underhålla den, leka och pyssla, för en råtta är inte dum. Den är en inteligent och ett smart djur som behöver ha utlopp för sin energi. Den äter allt, så det trixiga med maten är att man måste variera dieten, vilket kan vara svårt att veta om djuret verkligen får i sig all näring. Men matrester efter middagen funkar utmärkt! Den behöver även en ganska stor klätterbur, vilket kan vara lite dyrare än marsvinetsbur. Och ska jag vara ärlig, så luktar det inte så himla ljuvligt i en råttbur efter några dagar.
Det är helt upp till dig hur mycket du vill spendera med djuret du väljer.
Oj, så där roliga är inte ens mina råttor :o.

#17, djur är ju inte sådär av sig själv, utan det där har hon tränat sina marsvin till. För att dina råttor ska göra såna saker så får även du träna dom först!
#18 ja, marsvinsägare som bara tycker marsvinen ska sitta i sin bur och äta är marsvinens värsta fiende… och därför tycker vi de är tråkiga… för vi har inte sett dem på annat sätt…
på marsvinsutställningar är de mer dockor än levande djur…
Det fattar jag också. Men mina råttor är för lata för att jag ska kunna träna dem.
Kan man bada marsvin?
Jag vet att man kan bada råttor, men.. Marsvin?
Går att bada alla sorters djur, men inte nödvändigt! Det förstör egentligen balansen i det "feta" i pälsen som skyddar från alla sorters grejer. Men har marsvinet "rullat sig" i koblaja, vilket jag tror är sällan, kan man bada djuret.
Jag gick från 5 råttor till 2 kaniner. :)
Kaniner och marsvin sköts ungefär likadant utom att kaninen inte behöver extra c-vitamin.
Jag valde att sattsa på ett annat djur just för att det blev för mycket med råttorna, man kan inte tro det men råttor behöver mycket mer uppmärksamhet och andra saker än kaniner! 
Så jag känner nu att jag valde rätt val fast jag saknar mina godingar, men dem har ett bra hem nu och håller kontakten med den nya ägaren. :)
Marsvin är inga stillastittande och tråkiga djur. Det är dom bara om man som ägare inte ger dom det man ska. Dom är trevliga och sociala djur som lätt blir tama och keliga. :)
Jag har 14 marsvin här hemma i stora bokyhhelburar. Dom popcornskuttar, står på bakbenen, busar runt i höet och en massa annat när dom är i buren.
Visst luktar det när man inte städat på några dagar men annars kan jag inte påstå att det luktar särskillt mycket.
Marsvin är väldigt roliga djur med många läten och mycket energi.
Jag tror många dömer marsvinen som stillasittande tråkiga djur efter att ha sett dom tex i djuraffärer och i gallerburar.
Vill du ha ett nyfiket djur som pratar och är lätt att gosa med och ändå har spring i benen är marsvin ett bra val som djur.
Nu vet inte jag hur det är att ha Råttor men jag tyckte det behövdes en marsvins ägares perspektiv i det hela :)
#15 Gud va häftigt!
Mitt marsvin som jag hade för jag vet inte hur många år sedan var så tråkig! Men det här visar ju verkligen vad man kan göra om man verkligen engagerar sig i sina djur! :)
Helt ärligt så viste jag inte att marsvin kunde hoppa sådär, haha!
#15 Instämmer med zakaraa - hade heller ingen aning om att marsvin kunde hoppa. Vilken trevlig video! :)
Pffft vilka fördomar om marsvin här råder! Har haft ca 10 marsvin skulle jag tro, MINST. Dom doftar ljuvligt, pratar och kommunicerar med dig, luktar inte, är perfekta mysa framför tvn djur och är fruktansvärt snälla och söta och lever hyfsat länge. Råttor har jag haft 5 st av totalt och alla var jag tvungen att göra mig av med pga STANKEN. Dom stank värre än jag vet inte vad! Visst är dom mysiga djur absolut men stanken övervägde. Dessutom lät iaf mina otroligt mycket på nätterna vilket gjorde att jag alltid hade svårt att sova (iomed att dom har sitt klätterbehov, som man för övrigt slipper med marsvin eftersom dom är golvdjur). Råttor lever dessutom oftast inte mer än 2-3 år, i genomsnitt 2 (marsvin är det i genomsnitt 5-7 år). Dom pratar heller inte (vilket jag tycker är synd då marsvinens kutter och matrop är bland det underbaraste som finns) utan väsnas bara med sitt jäkla gallerklättrande hela tiden. Dessutom tycker jag personligen att marsvinen har ett mycket gulligare utseende än en råtta och det är dessutom väldigt skönt att slippa se folks äcklade miner när man berättar att man har marsvin och inte råttor (under min råttid var alla äcklade över mina råttor vilket gjorde mig less tillslut). Marsvinen tål dessutom spån som är ett otroligt lätttillgängligt och billigt burunderlag, vilket råttor inte gör. Problem med aggressiva marsvin tillhör inte heller vanligheten överhuvudtaget medan man med jämna mellanrum hör råttor som helt plötsligt blir aggressiva och bits. Att ett marsvin skulle bitas finns liksom inte på världskartan…. Råttor är underbara men passar inte alla precis som med alla andra djur, det är högst individuellt. MEN. Till er som säger att marsvin är stillasittande tråkiga djur har jag bara en sak att säga: det är nog mer NI som är tråkiga eftersom ni uppenbarligen inte gett det marsvinen behövt. Ett tryggt marsvin är ett roligt marsvin, ett toppenhusdjur! Som man brukar säga "man blir som dom man umgås med".
#27 Nu vill jag inte att det ska bli krig här.. Men jag hade två marsvin för inte så länge sen. och dom blev aldrig tama, hur länge jag än satt vid den där buren och försökte locka till mig dem med all sorts mat jag visste att de älskade. Dom gallskrek många nätter, såna ''yaaay nu är det matdags'' skrik och satt och kuttrade konstant. Jag tyckte dom luktade mer illa än mina 20 tal råttor som jag haft i omgångar. Jag har vaknat fler gånger det året jag hade dem (fick omplacera på grund av flytt) än vad jag gjort under mina hittills 5 år som råttägare.
Så det finns negativa saker om båda djuren, och självklart beror det på individerna med
Men jag som råttmänniska väljer ju råttor framför de flesta andra smådjur. Visst kan jag sakna mina förra marsvin ibland, men inte lika mycket som jag saknade råttor, när jag var råttlös i ungefär en vecka.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#0 Det är väl klart att folk på ett råttforum generellt kommer att säga att råttor är det enda rätta? :-P Om du, TS, vill ha en nyanserad bild av arterna får du nog se till att masa dig in på Marsvin.iFokus också och fråga samma sak där. Jag själv(marsvinsmänniska) tittade bara in pga ett tips.
Det känns dock som att du har rätt bra koll på vad du vill(och man borde nog inte "nöja sig" med en annan art… det genuina intresset måste ju finnas där!), men jag kanske gör ett inlägg snart här ändå om marsvins goda sidor, bara för att det inte ska bli för "vinklat". ;-)
#25 Ett ensamt marsvin blir ofta tråkigt. Marsvin är ju flockdjur, precis som råttor. (Men marsvin är kanske ännu mer präglade av det?) De blir väldigt rädda, tysta och stillsamma utan sällskap.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag vill lägga till en sak till, till alla som har marsvin och älskar dem. Ni visar i videos, bilder och berättar om dem, då syns det verkligen vilka fina och underbara djur de är. För det var ni som fick mig till att skaffa två från första början, men jag fick väl två tjuriga individer som inte ville vara med mig. Eller så var det jag som gjorde fel redan från början. Så jag vet vilka fina djur de kan vara, men råttor passar mig bättre som sagt :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Chade: Tja…. För det första är ju inte två marsvin mycket att jämföra med kanske. Jämfört med att ha haft runt 10 st eller mer. Eller ens det. Sen på din beskrivning av dom två marsvinen du hade låter det som zoodjur, som är svårare att få tama överhuvudtaget oavsett djurart. Djur är ju olika och passar olika för olika människor oavsett djurart. Men fakta skiljer sig dock från personliga erfarenheter som t.ex att marsvin tål spån, det gör icke råttor, marsvin lever ofta minst dubbelt så länge som råttor och råttor har också lättare för att bli aggressiva (varför vet jag dock inte.. Kanske har med att råttor är vanligare i labb idag än marsvin att göra.. Dock ingen aning, bara en teori)
Älskar dock råttor och hade haft ett par igen om det inte vore för stanken och gallerklättrandet som håller mig vaken om nätterna :-P
Haha, vilka fördomar det finns mot marsvin här. Jag tycker att fördomar är rätt intressant och roligt så det var kul läsning, och jag kan säga att jag har precis lika mycket fördomar mot råttor som vissa här har mot marsvin ;) Och det utan att någonsin haft råttor och bara hälsat på ett fåtal, jag ska därför inte uttala mig.
Tänkte istället slänga in ytterligare ett par rader om marsvin så som jag upplever dom. Marsvin för mig är det perfekta djuret, de är härliga och pratglada och jätteroliga i flock. Det händer alltid saker i en flock och de är inte natt/dagaktiva utan är vakna och sover om vartannat - när det händer saker så är de vakna och med liksom. Jag tycker inte att marsvin i en ren bur luktar någonting - förutom hö och spån då som är härliga dofter enligt mig. Jag städar en gång i veckan. Marsvin är lättskötta och behöver inte aktiveras av en människa särskilt aktivt för att må bra. Har de en stor bur med kompisar och passande inredning och får komma ut på golvet ibland och busa så mår de toppen. Marsvin, precis som alla djur, blir vad man gör dom till. Ett eller två marsvin i en liten bur, som sällan får komma ut - de blir tråkiga. Till viss del är det även avgörande varifrån man köper marsvinen, vilket jag tror gäller även råttor (?). Marsvin får djuraffär kan ha precis vilken bakgrund som helst, komma från grossist och ha lättstressade föräldradjur och med största sannorlikhet vara helt ohanterade sedan födseln. Marsvin är visserligen ganska "simpla" och går oftast att få ordning på ändå, jag upplever att miljö spelar in mer än arv i tamhetsfrågan. Men det tar betydligt mer tid än marsvin som kommer från seriös uppfödare som inte avlar på marsvin med kasst temperament och som hanterar sina ungar. Många av mina marsvinsungar äter ur handen redan efter ett par veckor, ett par hoppar rent av upp i handen på en när man stoppar ner den i buren.
Jag tycker att du ska åka och hälsa på någon som har marsvin respektive råttor och försöka avgöra därefter. Och i slutändan är det ju du som ska bestämma vad du ska ha för djur, inte din mamma. Vill hon ha marsvin går det utmärkt för henne att skaffa det själv liksom :P Det allra viktigaste för att få glädje av sina djur är att man är intresserad och engagerad - det tror jag, åtminstone till en början, är betydligt svårare om man blir "påtvingad" ett djur man inte vill ha.
Hanna
Har inte läst igenom tråden nu, så jag kanske upprepar något… Min partners mamma har i alla fall marsvin, dom låter HEMSKT mycket när dom väl går igång, och det är rätt så irriterande tycker jag… o.O samt att dom är lite läskiga, enligt mig, mest klorna jag tänker på då dock… xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade den här gamla videon, filmad en helt vanlig dag hemma i burarna - tänkte dela med mig och visa att mina marsvin inte är tråkiga. Men mest för att jag tycker att den är så söt, haha. https://vimeo.com/14718147
Hanna
#35 Så söta små grisar du har!
Håller btw med dig till 100% de du skrev. Alltid lättare att besöka någon som har djuret och avgöra vad hjärtat känner. Man fastnar alltid för ett djur som passar en själv, precis som med hundraser som är så olika och passar olika individer.
Har själv träffat och känt på alla sorters djur - alla lant/gårdsdjur, reptiler, vanliga husdjur, fåglar.. ja listan är lång. Men de är enbart hund, råtta och fisk som passar mig allra bäst, i mitt hem!
Kanske blev lite OT, men hoppas poängen räknas.
#35 Så bedårande ^^'
Dendär blyga vita med lite brunt i - grisen, var det en lunkarya? Såg ut som ett litet lurvtroll.. fruktansvärt söt!!!!
Varför har den vita ett hål rakt genom huvudet? Ska det vara så? :)
#39 Vart ser du ett hål någonstans? :P Jag ser en virvel i pälsen men inget hår :P
På huvudet, det kanske är en virvel, jag visste inte att de kunde ha virvlar på huvudet :p.
#38 - Ja hon var lunkarya :)
#39 - Haha, rakt igenom är det väl ändå inte? Det är ett crested marsvin, alltså ett marsvin med en virvel i pannan - så det ska vara så :P
Hanna
Hahahahahaha dagens skratt:
"varför har den vita ett hål rakt genom huvudet"
hahahahaahahahah, förlåt att jag skrattar men detdär fick mig nästan att ramla ur stolen av skratt.
Hur kan du ens få det till "ett hål rakt genom huvudet"? Det är en virvel på huvudet! Och "rakt genom" - hur kan du få det till rakt igenom? :P
xDD
Ja men det såg ut som ett hål rakt genom huvudet, så var den vit också då ser det ut som ett hål ännu mer :).