Dela flocken tillfälligt?
Jag är himla van med introdukioner som går bra, men dessvärre inte med de som går dåligt.
I lördags kom min foderkille Lorian. Han placerades hos mig för att det var bråk i hans bur och han inte riktigt vågade gå fram och äta så han väger lite för lite.
Han är världens snällaste rara lilla nallebjörn och har gått från att vara så rädd att han kissar på sig och slickar magen med marken till att han nu sträcker på benen, vågar äta och sover med de relativt jämngamla kompisarna.
Men så har vi ju då de två äldre herrarna, Paris och Julian. Julian blev riktigt arg idag och gick på de yngre killarna riktigt hårt så det skreks, dock inga sår. Jag satte honom i en annan bur så länge för att Lorian skulle få lite lugn och ro att äta (har försökt mata honom individuellt utan framgång). Då hoppar Paris på honom istället :/
Ska jag tillfälligt dela flocken på de två äldre herrarna tillsammans och de yngre tillsammans och sedan ta och göra som introartikeln gör med en lång intro kanske? Eller kanske testa att ge alla ett ordentligt bad och låta alla leka på neutral plats?
Känner mig bara så taskig mot lilla Lorian som e så himla rädd av sig nu :/
Hur många är dem yngre?
Om jag hamnade i den situationen hade jag nog delat på dem precis som du skrev, och haft dem 2 äldre för sig. Sedan stegvis låta dem bekanta sig utanför burarna, men inte förren det har varit helt lugn och ro ett par dagar för allas skull.
Hur gick introduceringen med dem andra yngre killarna och Julian och Paris?
#1 De är tre stycken i ungefär samma ålder :)
Flocken har ju varit rätt stark innan Lorian kom in, men efter att Lore dog så är det oklart om vem av Paris och Julian som är den nya alfan.
Såg nu att Lorian och en av de yngre låg och sov i hängmattan lugn och fridsamt så det blir nog en splittring av flocken och försöka få den bra stegvis igen.
Har haft råttor jättelänge och tycker väl att jag kan en hel del men när det kommer till såna här saker är jag helt vilse
Jag tror inte att någon kan kalla sig expert på att sätta ihop råttor. Det ser ju olika ut för varje gång beroende på deras personligheter, hur dem för tillfället mår, och hur dem matchar sinsemellan.
Men jag tror att det mesta hänger på hur pass stark position flockledaren har, om det nu finns någon för tillfället.
Jag hade en himlans tur med mina första fyra råttor som jag skaffade en åt gången, min ledare tog emot dom med öppna armar efter bara någon minuts nosande och luktande. Och bråkade någon av dem andra med nykomlingen, så satte han genast bråkstaken på plats.
Efter det har jag haft mindre med tur i två omgångar, men nu är det frid och fröjd tack och lov.
Skönt att han kommer överens med dem som är jämngamla :) Då blir han nog trygg och stabil i sig själv rätt fort, och kan stå upp för sig eller ge med sig på ett bra sätt när allihop introduceras igen.
Antagligen känner dem äldre grabbarna att deras positioner "hotas" när det kommer en till nykomling, när dem inte har hunnit göra upp rangordningen ordentligt först.
Jag hoppas att det ska gå bra och att dem kan vara ihop allesammans snart igen! :)
Jag vet inte om det jag gör är helt rätt, men det har fungerat för mig.
Jag har haft rätt mycket problem med introduktioner, och sist gjorde jag så att jag satte de tre bråkigaste i en egen bur och sedan de nya och alla som fungerade i den stora buren.
Sedan har de fått träffas ute på neutral mark (vilket så klart har slutat vara neutral när de har träffats där tillräckligt många gånger).
När jag har tyckt att någon har blivit för hård mot nykomlingarna har jag lyft bort den, och låtit de andra umgås. Dagen efter har den råttan fått komma tillbaka igen och se hur det gått.
Sedan har det tagit den tiden det har tagit. När alla har lugnat ner sig och börjat sova ihop utanför buren så har jag slutligen låtit dem flytta ihop i stora buren, med de "snälla" råttorna.
#4 Ja det var ungefär så jag tänkte göra, så det funkade bra för dig?
Lorian e så HIMLA mysig så jag vill inte "förstöra" det fina hos honom liksom…
Ja, det fungerade. Vi blev tvungna att omplacera en av de bråkiga, men hon var inte stabil någonstans tyvärr och det hade varit tal om det länge.
Allt som allt tog det väl 2,5-3 månader innan de fick flytta ihop i samma bur. Men när alla väl var i samma bur gick det väldigt smidigt och fint :)
Jag tänker mig också att det kan hjälpa lite om en av råttorna är osäker, så att den kan få tuffa till sig lite och inte bli så rädd.
Liksom hitta sig själv bland snälla kompisar.
Tycker inte att du ska sära på dem, ge istället mat på flera olika ställen så slipper det bli bråk på en plats, springer de yngsta iväg så finns det ju mat någon annanstans.
Sånt där brukar ge sig med tiden. Här blir det oxå bråk ibland, de äldre som läxar upp en uppstudsig tonåring (eller nån som tror att han är nåt..) så länge de piper o protesterar är jag lugn, när de slåss tyst däremot är det allvar, då brukar jag hålla ett öga på dem (beredd med vattensprutan..).