Pratande råttor!
Hej.
Vi har en lite fråga angående råttors komunikation. Nästan alla våra råttor gör en blanding av att dem knastrar/viskar/kvittrar. Dem gör det väldigt ofta när dem hälsar på oss, typ klättrar upp på axeln eller liknande. Det är inte samma sorts läte som knaster och det är definitivt inte rossel eller något problem med luftvägar utan ett ljud dem gör i munnen.
Vi har säkt som galningar om råttors komunikation men bara hittat dem vanligaste, knaster, pip mm.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande och vad kan det betyda?
Vi vill bara veta på grund av nyfikenhet så vi kan förstå vad dem menar, känns som att det skulle vara något slags hälsningsbeteende men vi kanske är helt ute och cyklar :D
Tass!
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Tass
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Alltså det ända jag kan komma på av det du beskriver, och jämför med mina egna. Är att när de blir uppspelta och nyfikna, då brukar de andas ''hårdare'' eller vad man ska säga, då hör man andetagen tydligare. så jag tror att det är andetagen som får det att låta som knaster, eller så kanske de knastrar samtidigt som de ränner runt? 
har aldrig tänkt på det så mycket, men jag antar att de låter lite extra när de blir nyfikna och uppspelta!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
knastrar tänder gör de ju när de myser. Då kan de också ligga och "ploppa" med ögonen. Jag jämför det med när en katt spinner undgeför. Ett svar på goset jag ger dem.
pip, kvitter och lungljud låter i mina öron som luftvägsinfektioner
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#4 Råttor knastrar ju även om de blir arga med, och jag tror att de gör det när de blir uppspelta med.
Sen sa hon ju att det inte verkade låta från lungorna :)
#3 Ja, men det kan det mycket väl vara, att de andas hårdare eller kanske att de knastrar och andas samtidigt snabbt så att det blir mer ett snabbt viskande ljud!
Vi har verkligen försökt lyssna på det ordentligt, kanske skulle försöka spela in det och lägga upp. Men det är ganska svårt att pricka in när de gär det eftersom det inte är så ofta utan mest när de är uppspelta och kommer och hälsar på oss.
Jag läste någon gång att någon hade en råtta som ''visslade'' i nosen när den blev uppspelt, och vad jag kan minnas så var det inget fel på den.. men det är nog bäst att någon med mer erfarenhet kan svara på det :)
Jag har hört märkt att de ibland gör något "skarpt sniffande"? Som påminner om det du syftar på. Jag tycker också det låter som kommunikation och inte något fel.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Upphetsbrummande?
Alltså. Mina gör något sorts halvknaster, brukar kalla det att de fnissar, när de springer runt och busar. Det låter precis som när de knastrar, fast inte lika intensivt, och de har helt klart glatt kroppsspråk, så arga är de ju inte heller. Vet inte om det är det knastret #0 menar.
💣
När råttorna märker att jag närmar mig buren brukar de göra nån blandning av knaster och smaskande, och detta i samband med upphetsat kroppsspråk, de blir otåliga och vill att jag ska öppna så de kan kasta sig över mig i vanlig ordning, alternativt springa ut ur buren för att härja. Ibland gör de också av sig något ljud som du, TS, nämner… ett slags viskande/intensivt sniffande, och jag också ser som ett tecken på positiv upphetsning. Samma sak när de ser att jag håller på göra i ordning mat åt dem.
Kvitter däremot låter inte som något som bör komma från en frisk råtta 
Min tjej Saphira smaskar med tungan när hon myser, Tekla är mer för att knastra högt, jag har uppfattat de som att de myser och trivs
Aldrig hört talas om att en råtta kvittrar 
Som många av er säger så är det absolut så att det är ett positivt beteende. :) Det sker ju som sagt när de kommer och hälsar på oss och när dem är busiga. Kan mycket väl vara ett tystare knaster blandat med snabbare andning. :D Är alltid kul att få fler synvinklar på det hela bara, vi vill lära oss så mycket som möjligt om hur de komunicerar och hur deras beteenden ser ut och vad är intr bättre än att höra andras erfarenheter i ämnet 
Men just eftersom det är så likt knaster så kanske det inte är så många som undersökt det, vi har ju som sagt letat överallt!
Just ordet kvitter var väl lite dumt använt eftersom det är negativt betingat inom råttkretsar och att det används för att beskriva rossel och vi vet ju som sagt att det inte är ett luftvägssymptom då man tydligt hör att det kommer mer från munnen och inte från halsen. Så ni behöver inte oroa er för att det är ett sjukdomssymptom utan vi var ju bara intresserade av att veta utifrån ur beteendesynpunkt