Är jag för försiktig?
Jag ser ofta folk här som har sina råttor utanför buren dygnet runt i stort sätt. Jag vill med självklart ha det så men jag tror inte jag vågar :O Deras bur är 165cm hög och det ända dem gör när de är lösa är att klättra på den där sablans buren…. De har inte hunnit ramla ner från den än bara för att jag är där och hökar som en tok men om jag vill lämna dem ute hela tiden så kommer jag ju inte ha uppsikt över dem jämt :/
Jag har säkrat den kabeln som de tuggar på de andra rör dem inte, men om det skulle vara så att jag bestämmer mej för att inte vara en sådan mes och låta dem vara ute hela tiden så kan jag ju alltid dra ut alla kontakter som finns i rummet. Frågan är då bara, hur gör jag med bursklättringen? Jag kan ju inte lämna dem ensamma om de ska hålla på att klättra på buren hela tiden :/
De är dock det enda dem gör när de är lösa, jag har ett ganska stort rum men de är aldrig någon annanstans är vid buren :(
Tips på hur jag kan få dem att bli mer intresserade av resten av rummet och hur jag kan bli av med min rädsla att ha dem ute hela dagen? :P
När du säger lämna dem ensamma menar du då när du lämnar huset/lägenheten eller bara lämnar rummet?
För att lämna huset utan att e har uppsikt skulle jag personligen aldrig göra. Däremot lämna rummet brukar aldrig vara några problem, men jag tycker inte man ska lämna djur utan uppsikt en längre tid för de kan hitta på allt möjligt som man aldrig tänkt sig.
De flesta råttor är väldigt "bundna till hemmet sitt" men med tiden kan de börja utforska så det kommer nog med tiden skulle jag gissa på.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
När vi fick hem våra råttor och tog ut dem så hade vi dem i soffan och det tog ca 1-2 veckor innan de började undersöka utöver det, nu är dem precis överallt och klättrar runt som tokar. De är ju otroligt skickliga klättrare, våra har till och med suttit på gardinstången(!) innan vi lyckades råttsäkra alla vägar upp dit! De ramlar sällan, men det kan ju alltid hända men tror inte du behöver oroa dig så mycket över det! Om det är ställen som dom kan komma väldigt högt på(Vi har tillexempel en bokhylla som är fantastiskt rolig att stamklättra på som vi har lagt en sittpuff under ifall de skulle ramla ner.) kan du ju säkra dem ställena. Våra råttor är ute minst 2 timmer varje dag men vi lämnar dem nästan aldrig ensamma, möjligtvis bara om vi ska till ett annat rum en kort stund, men vi kikar till dem säkert en gång i minuten då våra är ena riktiga bråkstakar och hittar på hys hela tiden :P
Ang att de bara är vid buren så behöver dem nog bara vänja sig och bli lite tryggare så kommer dem snart att börja utforska! 
Jo mina var också på det viset, tryckte vid buren, men jag satte upp två stolar och en filt så de täckte buren, detta gav ett lite större område att springa runt på utan att risikera att bli sedda av "rovdjur".
Nu springer de överallt och har också kommit på att den bästa platsen att sitta på är under sofan eller under täcket brevid mig eller på min axel.
#1 nej jag skulle aldrig lämna hemmet och ha de ensamma ute i rummet. Men om man te.x går och äter medans dem är i mitt sovrum. Jo de brukar ju vara i resten av rummet ibland men de far fort som satan tillbaka till buren.
#2 Jo jag har en hög med filtar på ena sidan av buren utifall de skulle ramla för den är ju hela 165cm hög :S
#3 Jag ska prova det, tack ska du ha :)