Städa Savic Suite Royal?
Ska eventuellt få en Savic men är lite orolig över hur den kommer vara att städa. Jag använder nämligen inte bajslåda så har jobbigt bottenmaterial som lätt skulle kunna hamna överallt om städningen inte är lätt. Hur gör ni som har en?
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Största problemet är väl att lådorna är så låga så det hamnar bottenmaterial utanför buren varje dag. Jag har en sop vid buren som jag använder. Är man händig går det säkert att hitta en lösning på det. Någon hade fixat egna nya lådor tror jag t.ex.
Sen när det är dags för städning öppnar jag bara hela buren och drar ut lådan och tömmer direkt i en sopsäck.
Ska du ha spån rekomenderar jag att göra dig av med plastbotten du får med och byta den mot någonting annat. Annars har du strö överallt utom i buren.
Jag har själv en plastskiva som botten och spån. Jag har dock toalådor också men jag använder alspån i resterande bur. Har även öppnat upp så det är En bur istället för Två delar, om du förstår (mittenplanet är borta)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
ok, men det låter överkommligt iaf. Låter inte som så mycke mer än vad det redan är här hemma =) Den är lite stor för mitt rum men så mkt snyggare och smalare än ett furettower så den får iaf plats =P Det är så svårt att hitta en ordentlig bur som inte är för stor och dominerar hela rummet. Ska se om jag kan stajla om den så att den smälter in lite =)
#3 du kan ju kolla tråden "makeover savic royal suite" ;) En medlem som gjort om den till vit :) Supersnyggt resultat.
Köper du en skulle jag rekommendera att lacka den för jag har ett litet problem med att gallret drar åt sig skit och det känns fett och äckligt att ta på. Dock kan ju Det bero på att jag inte har tillgång till varmvatten uten när jag skurar den (får ej in i badrummet då det är minimalt) men jag ska görsöak lacka det sedan för att slippa detta problem :)
#4 jo de va lite den stilen jag tänkte på men kanske inte lika mycket även om jag försöker färgkordinera lite i buren. Gallret brukar bli lite äckligt även på min nuvarande bur ^^ Jag har ett gäng riktiga stöknissar <3
Hur sköter alla ni som har så pass stora och otympliga burar om gallret ?
Går det smidigt att dra in buren för att skrubba och skölja av den i badrummet emellanåt ? Känns ju rätt drygt att ta isär den..
#6 jag brukar torka gallret med en blöt trasa som man doppar i vatten med diskmedel kanske en gång i månaden. Någon gång om året göra rent ordentligt med klorin utomhus.
Som #6 säger så försöker jag tvätta med trasa varje städning. Buren är svår att rulla då den trots allt väger ca 45kg och har små hjul men det Går att rulla in den om man har breda dörrar. Jag får exempelvis inte ut buren ihopsatt ur mitt rum då buren är ca 90cm bred (har jag för mig?) men min dörr har ett specialmått på ca 73cm typ.
Vid storstädning tar jag ut den på baksidan, dock endast tillgång till kallvatten där som sagt men där använder jag stålull osv för att få bort så mycket som möjligt av det som varmvattnet skulle hjälpt till med i vanligt fall.