Mycoplasma eller vanlig förkylning?
Min råtta Calypso typ kuttrar när hon sover. Hon äter och dricker som hon brukar göra annars. Har sett att hon har porfyrin vid nosen. Kan det vara mycoplasma eller vanlig förkylning?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Jag föreslår att du åker till veterinären snarast och kollar upp det. Min Oliver började också kuttra när han låg och sov i vissa ställningar, och nu, en vecka senare har han börjat låta ibland även vid vaket tillstånd, det blir alltså värre… Ju fortare råttan får behandling, desto bättre - förutsatt att medicinering behövs.
Ofta vill veterinärerna vänta med att behandla tills det börjar bli allvarligt pga att det lätt kommer tillbaka och råttan får snabbt motstånd mot antibiotika. Man ska inte gå för tidigt eller för sent helt enkelt just för att det kanske inte fungerar om det kommer tillbaka kraftigare. Jag skulle sätta in en förkyldningskur under en period och se om det hjälper. Sen om det börjar bli värre och jobbigt åka till vetten.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Bättre att åka för tidigt än för sent. Jag åkte "för tidigt", men det gjorde ingenting, för då behövde jag sedan bara ringa veterinären om/när det blev värre och antibiotikan behövdes, så skulle jag slippa vänta på en ny besökstid. Det kändes, iallafall för mig, lite bättre än att vara tvungen att boka en tid när råttan har börjat bli ännu sämre, så kanske man tvingas vänta flera dagar om det skulle råka ske under helgen el liknande.
Ah ok. Ska ringa och boka tid.
#3 låter som en väldigt bra veterinär. Min är inte lika schyst även om hon är kunnig. Kapitalister helt enkelt.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
#4 Gör det! Hellre ett besök för mycket, än ett besök för lite…
#5 Trist… Veterinären jag fick var inte särskilt kunnig vad gäller just smådjur överhuvudtaget, men hon pluggade på och lyssnade på vad jag hade att säga, och försökte verkligen möta mig halvvägs. Visst hjälper det om veterinären har kunskap inom området, men det allra viktigaste är ändå att denne vill djurets allra bästa, och det märkte man på henne, att hon verkligen älskar djur. Så det är jag glad för. 
På torsdag ska calypso till veterinären för första gången. Kl: 15.10 fick vi en td. Efter detta vill jag inte till veterinären mer. Har ju varit där två omgångar med älskade nike som man nu saknar. Hoppas att inte Belle blir sjuk nästa gång. Skriver här på torsdag kväll hur det har gått för hon.