Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1467 ggr
fiiiyah
0

(O) Råttor från rishögen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är alltså två råttor från rishögen i Norberg som söker nytt hem, har kopierat min text från facebook-gruppen så några har säkert sett den redan :-) Hoppas någon kan ge dessa sötnosar ett nytt hem!

• födelsedatum - vet ej, de är ca: 14v resp. 5 mån.
  • färg, teckning o hårlag - de är båda välblekta roans, dumbo.
  • kön - hanar
  • kullstorlek vid födsel o vid avvänjning - vet ej
  • faderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
  • moderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
  • syfte med parningen el om det är omplacering, anledning - se nedan
  • omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc - se nedan
  • pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb - gratis, ej reg
  • ort där råttan/råttorna finns - Sandviken
  • telnr, epost och alternativa kontaktsätt - maila mig på westergren.sofia@gmail.com, EJ pm här på iFokus, då är det stor risk att jag inte ser.
  • Om annonsen ska vara låst eller ej - ej låst

Tänkte höra mig för om det finns någon som vill ta hand om Toki & Pickles, dom två dumbo-roans'en som fick komma till mig efter rishögen i Norberg. Dom behöver komma till någon som inte har andra råttor hemma (eller har möjlighet att ha de i annat rum). Har försökt introducera dessa till mina pojkar men de verkar inte vilja acceptera varandra. Päls har flygit och bett har delats ut. Om jag hade haft möjlighet att kunna ha dem i helt enskilda rum där de slapp känna varandras lukter skulle jag det, men i nuläget har vi inte ens dörrar här i lägenheten och enda stället "mina" pojkar kan vara ute på är i köket, och där står buren där t & p bor.

Toki gissar jag är runt 14v och Pickles ca 5 månader. Ingen av dem är speciellt handtama, tror inte de fått mycket mänsklig kontakt i sina dagar. Däremot är minstingen Toki lite mer framåt och nyfiken. Det går att bära upp honom, fast han blir väldigt spänd och gillar det väl inte riktigt. Men sitta på axeln

går bra. Så är han en prat-råtta också. I början pep han för allt, det räckte med att hans burkompisar tittade på honom :-P Nu är det lite mindre, när han inte gillar att man tar på honom t.ex. Pickles är väldigt lugn och sover mest hela dagen. När han är framme så går det att klappa på honom, även om han tycker det är lite obehagligt. Men jag försöker stoppa in händerna o pillar på dom så fort dom är vakna när jag är hemma så det ska nog gå att få dem acceptera människohänder till slut också :-)

De fångade mitt hjärta där ute i norberg, och jag önskar att jag kunde vara deras sista hem, men jag vill ju deras bästa och om de inte gillar mina råttor så tänker jag inte tvinga dem. Jag vill att de ska få må bra efter allt de varit med om i sina korta liv…

Det är ingen brådska att få ett nytt hem, att det är rätt är viktigast. Råttvana är ett litet plus då dessa pojkar är rätt osäkra. Om man behöver bur så kan jag sälja buren jag köpte till dem när de kom till mig (en rätt så stor fågelbur) eller mitt hemmabygge (http://rattor.ifokus.se/ discussions/ 4f857fc188f4725d760085db-mitt-burbygge scrolla längst ner för bilder) där de bor just nu. Dock bor de bara i den övre delen för att inte mina råttor ska komma åt dem och få svårare att känna deras lukt när de är ute.

Råttorna kostar såklart ingenting och jag kan köra några mil och lämna om man behöver det. De har även stamtavla som man får av BanditQueen om man tar över dessa grabbar :-)

Slutligen vill jag bara säga att om man vill ha fler råttor än dessa två så är det säkert fullt möjligt att introducera en bebis i framtiden, dessa pojkar behöver lugn och ro att landa i sig själva, och bli riktigt tama först.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

[Ratass]
0

Jo men visst blev det väl reggade hos srs? Tror du skulle få papper om det :S

orats
0

Från rishögen?

orats
0

Alltså förstog inte riktig ;D *efter*

orats
0

Jahaaa, den tråden har jag ju sett ^^

fiiiyah
0

#1 inte en blekaste, vet att de har stamtavla som martina har, mer vet jag inte.  :-)

fiiiyah
0

puttar lite :-)

fiiiyah
1

puttar lite igen. dessa grabbar gör framsteg hela tiden, men dom behöver mycket mera uppmärksamhet… ingen som kan tänka sig? fråga om det är nåt ni funderar på!

wintermynta
1

#1 Alla dom vuxna råttorna ska vara reggade i srs och ha stamtavla.Skrattande

fiiiyah
0

Jamen det är ju bra :-)